Τα πορίσματα των καθηγητών Καρώνη και Τσακιρίδη δεν αφήνουν κανένα περιθώριο σε εύπεπτα και πρόχειρα σενάρια συνωμοσιολογίας για την ύπαρξη παράνομου φορτίου που προκάλεσε την πυρόσφαιρα, η οποία ευθύνεται για τον θάνατο κάποιων εκ των 57 συνολικά θυμάτων της σιδηροδρομικής τραγωδίας των Τεμπών το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023. Αποκλείουν το ενδεχόμενο έκρηξης στο πιλοτήριο, αποδίδοντας τις ζημιές αποκλειστικά στη σύγκρουση.

Η πολύκροτη δικογραφία παίρνει τώρα τον δρόμο για το ακροατήριο. Τα δύο πορίσματα, του καθηγητή του Τμήματος Χημικών Μηχανικών του ΕΜΠ, Δημ. Καρώνη, και του αν. καθηγητή της Σχολής Μηχανικών Μεταλλείων-Μεταλλουργών, επίσης του ΕΜΠ, Πέτρου Τσακιρίδη, με γνωστικό αντικείμενο τις «Κατεργασίες βιομηχανικών υλικών και τον χαρακτηρισμό τους με ηλεκτρονική μικροσκοπία», είναι κατατοπιστικά.

Ο Τσακιρίδης επιχειρηματολογεί για την απουσία ενδείξεων έκρηξης, ενώ ο Καρώνης εκτιμά ότι η επικρατέστερη αιτία για τη δημιουργία της πύρινης σφαίρας είναι το ηλεκτρικό τόξο και πως τα έλαια σιλικόνης φαίνεται να συνέβαλαν στην εξάπλωση της φωτιάς.

Καμία ένδειξη

Στην πραγματογνωμοσύνη Τσακιρίδη, από την αυτοψία στο Κουλούρι που έγινε από την αρμόδια υπηρεσία (ΔΑΕ) της Πυροσβεστικής, δεν βρέθηκε καμένη η δεύτερη ηλεκτράμαξα (ούτε το χειριστήριο του μηχανοδηγού), αλλά με εμφανή χτυπήματα από τη σφοδρή σύγκρουση, ενώ τα συλλεχθέντα μεταλλικά μέρη-θραύσματα υποδεικνύουν χαμηλή σχετικά ταχύτητα παραμόρφωσης, χωρίς σημαντική αύξηση της θερμοκρασίας, τα οποία δεν συνάδουν με την ύπαρξη ωστικού κύματος από φαινόμενα έκρηξης υψηλής ταχύτητας εκτόνωσης αερίου.

Η πραγματογνωμοσύνη του καθηγητή του ΕΜΠ, Δημήτρη Καρώνη, για το δυστύχημα στα Τέμπη καταλήγει στο συμπέρασμα ότι τα έλαια των μηχανών (έλαια σιλικόνης) υπό τις συνθήκες του δυστυχήματος μπορούν να δημιουργήσουν πυρόσφαιρα καθώς κρίνεται ότι τα έλαια αυτά μπορούν υπό θερμοκρασίες 330 βαθμών και άνω να αναφλεγούν.

Σύμφωνα με το πόρισμα, που αριθμεί 132 σελίδες, «ο σχηματισμός πύρινης σφαίρας υπό συνθήκες ηλεκτρικού τόξου υψηλής έντασης ρεύματος είναι εφικτός. Αυτό σημαίνει πως και στην περίπτωση του υπό διερεύνηση τραγικού δυστυχήματος, είναι ένα πιθανό ενδεχόμενο, αφού έχουν καταγραφεί αναλαμπές που αποδίδονται σε ηλεκτρικό τόξο».

Σύμφωνα με το πόρισμα Καρώνη, από τα στοιχεία του φορτίου της εμπορικής αμαξοστοιχίας και την Εκθεση Αυτοψίας της Ελληνικής Αστυνομίας, δεν αναφέρεται πουθενά καταγραφή υλικού με τα χαρακτηριστικά αυτών που απαιτούνται για τον σχηματισμό εύφλεκτου νέφους ατμών που θα μπορούσε να οδηγήσει στο σχηματισμό πύρινης σφαίρας. Επίσης, σύμφωνα με το ΑΠ 3022/21/8925/4-ζ΄/27-03-2025 έγγραφο της Διεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών της Ελληνικής Αστυνομίας, τα τρία βίντεο που απεικονίζουν τη διέλευση της εμπορικής αμαξοστοιχίας από τη Νότια Σήραγγα Πλαταμώνα και το ΚΕΚ Ραψάνης αποτελούν ακριβή αντίγραφα αρχείων βίντεο από τις αντίστοιχες κάμερες ασφαλείας.

Παρατηρείται ότι οι τρεις ανοιχτές φορτάμαξες δεν έφεραν επάνω τους κάτι άλλο πέραν των μεταλλικών ελασμάτων (λαμαρίνες) που αναφέρονταν στις αντίστοιχες φορτωτικές.

Με δεδομένο ότι οι υπόλοιπες φορτάμαξες με τα εμπορευματοκιβώτια δεν είχαν το παραμικρό ίχνος φωτιάς, και σύμφωνα με την Εκθεση Αυτοψίας της Ελληνικής Αστυνομίας τα εμπορευματοκιβώτια βρέθηκαν είτε με εμπορεύματα σύμφωνα με τις φορτωτικές είτε κενά, δεν φαίνεται να υπήρχε στην εμπορική αμαξοστοιχία φορτίο με πτητικό υλικό από το οποίο θα μπορούσε να σχηματιστεί νέφος εύφλεκτων ατμών που θα οδηγούσε σε σχηματισμό πύρινης σφαίρας.

Και τα δύο τελευταία πορίσματα δεν αποκαλύπτουν όλες τις πτυχές των συνθηκών και των απαραίτητων βημάτων για τη διερεύνηση του τραγικού δυστυχήματος. Δεν έχουν εντοπιστεί τα βίντεο των 15 σιδηροδρομικών σταθμών από́ τους οποίους διήλθε η εμπορική αμαξοστοιχία το μοιραίο βράδυ και δείχνουν πλήρως την πορεία της έως τον Ευαγγελισμό της Λάρισας. Δεν υπάρχει απάντηση για την καθυστέρηση στην ανάθεση του ερευνητικού έργου από τα ελληνικά πανεπιστήμια. Είναι ενδεικτικό ότι η παραγγελία στο ΕΜΠ εστάλη τον Απρίλιο του 2024. Κρίσιμη θεωρείται και η απάντηση στο ερώτημα γιατί η εισαγγελία Λάρισας δεν απαίτησε να εφαρμοστεί το πρωτόκολλο και να παραμείνει αποκλεισμένος ο τόπος του δυστυχήματος, έως ότου ολοκληρωθούν λεπτομερείς έρευνες.

Αφαντοι οι «ειδικοί»

Ολο αυτό το διάστημα πολλά ήταν τα μέτωπα και οι διαφορετικές προσεγγίσεις στις τάξεις των τεχνικών συμβούλων και των πραγματογνωμόνων. Ο Κώστας Λακαφώσης, ένθερμος υποστηρικτής της άποψης ότι η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε καύσιμα, ξυλόλιο, τουλόλιο κ.ά., ο οποίος δηλώνει μηχανικός, αλλά δεν είναι μέλος του Τεχνικού Επιμελητήριου Ελλάδος (ΤΕΕ), εξαφανίστηκε από τα τηλεπαράθυρα και επέστρεψε εσχάτως για να επισημάνει ότι το πόρισμα Καρώνη εμφανίζει κενά. Σε αντίστοιχο μήκος κύματος και ο εμπειρογνώμονας Βασίλης Κοκοτσάκης, συνταξιούχος πυροσβέστης, που εκπροσωπεί συγγενείς θυμάτων στην υπόθεση.

Ο Φρεντερίκο Καράσκο, ο «Ιταλός ειδικός» από́ την Ελβετία, με σπουδές μηχανικού Η/Υ στην Πάτρα, υποστήριξε ότι τα δύο βίντεο που δείχνουν την πορεία της εμπορικής αμαξοστοιχίας είναι πλαστά, αφήνοντας μάλιστα αιχμές για τον ρόλο της Διεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών (∆ΕΕ) της ΕΛ.ΑΣ. Ο Εμμανουήλ Παπαδάκης παρουσιάστηκε ως καθηγητής Προηγμένων Μαθηματικών Μοντέλων στο Πανεπιστήμιο του Χιούστον και υποστήριξε ότι «η ΕΛ.ΑΣ. δεν έχει δώσει τα μεταδεδομένα των τριών βίντεο που κατέθεσε η εταιρεία Interstar από́ την εμπορική́ αμαξοστοιχία». Από τότε άφαντος και αυτός…