Το Υπουργείο Υποδομών αποφάσισε να παρατείνει για τρία ακόμη χρόνια την αναστολή λειτουργίας των διοδίων σε Βαρυμπόμπη και Άγιο Στέφανο, παρατείνοντας τη σύμβαση της Ιόνιας Οδού μέχρι τον Δεκέμβριο του 2027. Η απόφαση αυτή συνοδεύεται από επιπλέον αποζημιώσεις 12,7 εκατομμυρίων ευρώ προς τους εμπλεκόμενους φορείς, αυξάνοντας το συνολικό κόστος για το Δημόσιο.

Αναλυτικά οι νέες αποζημιώσεις

Σύμφωνα με τη συμφωνία:

  1. Στον κατασκευαστή θα καταβληθούν 11,73 εκατ. ευρώ για την καθυστέρηση της ολοκλήρωσης των έργων από 01/01/2025 έως 31/12/2027, αντί του αρχικού αιτήματος ύψους 17,68 εκατ. ευρώ.
  2. Στον παραχωρησιούχο θα αποδοθούν 996.218 ευρώ για την ίδια περίοδο, αντί για 1,86 εκατ. ευρώ που είχε ζητηθεί.

Οι αποζημιώσεις θα καταβάλλονται σε τρεις ισόποσες δόσεις κάθε οκτάμηνο, ενώ για τον παραχωρησιούχο προβλέπεται και απολογιστική καταβολή μετά από κάθε εξάμηνο.

Οι επιπτώσεις της παράτασης

Το Ελληνικό Δημόσιο έχει ήδη καταβάλει πάνω από 112,5 εκατ. ευρώ από το 2017 μέχρι τα τέλη του 2024 για τη μη λειτουργία των πλευρικών σταθμών διοδίων σε Βαρυμπόμπη, Άγιο Στέφανο και Σχηματάρι. Οι αποζημιώσεις αυτές αφορούν τις απώλειες εσόδων που υπέστη η παραχωρησιούχος εταιρεία λόγω της αναστολής λειτουργίας των σταθμών, καθώς και τη συμμόρφωση με κρατικές εντολές, όπως η δωρεάν διέλευση συγκεκριμένων ομάδων.

Χρονοδιάγραμμα και έργα στη Βαρυμπόμπη

Η γέφυρα της Βαρυμπόμπης, κατασκευασμένη πριν από 60 χρόνια, αναμένεται να ανακατασκευαστεί καθώς προσεγγίζει το τέλος της ζωής της. Οι πρόδρομες εργασίες θα ξεκινήσουν στις 20 Αυγούστου 2025, ενώ η κύρια φάση κατασκευής θα αρχίσει ένα μήνα αργότερα, με στόχο την ολοκλήρωση μέχρι την 1η Ιουλίου 2027.

Ωστόσο, παραμένει άγνωστη η ακριβής διαδικασία καθαίρεσης της υπάρχουσας γέφυρας. Σύμφωνα με τη σύμβαση, οι απαραίτητες μελέτες και οι απαλλοτριώσεις θα πρέπει να ολοκληρωθούν εντός της νέας τριετούς προθεσμίας.

Για όσους δεν το γνωρίζουν η σύμβαση παραχώρησης του 2007 προέβλεπε την ανάπτυξη πλευρικών σταθμών διοδίων, ωστόσο, από το 2017 η εγκατάστασή τους αναστάλθηκε λόγω αντιδράσεων και προσφυγών. Η τελευταία παράταση το 2021 συνέδεσε την εγκατάσταση διοδίων με την εφαρμογή ηλεκτρονικού συστήματος αναλογικής χρέωσης, ένα έργο που δεν υλοποιήθηκε ποτέ. Η νέα συμφωνία πλέον αποσυνδέει την εγκατάσταση από το ηλεκτρονικό σύστημα, καθιστώντας αβέβαιο το ενδεχόμενο υλοποίησης στο μέλλον.