Σε μια εποχή όπου η εκπαίδευση καλείται να ισορροπήσει ανάμεσα στις απαιτήσεις της σύγχρονης κοινωνίας και στην ανάγκη διατήρησης του ακαδημαϊκού της κύρους, η φωνή των ανθρώπων που τη βιώνουν, τη στηρίζουν και τη διαμορφώνουν έχει ιδιαίτερη βαρύτητα. Η συζήτηση γύρω από την ποιότητα, τη νομιμότητα και την ευθύνη των εκπαιδευτικών θεσμών δεν είναι μια θεωρητική αναζήτηση, είναι μια ουσιαστική ανάγκη για το μέλλον της χώρας. Με αυτό το πνεύμα, ο Κωνσταντίνος Παππάς, Πρόεδρος του Κολλεγίου Ανθρωπιστικών Επιστημών ICPS και Πρόεδρος της Ένωσης Κολλεγίων Ελλάδος, καταθέτει μια θέση που υπενθυμίζει τον ρόλο, το βάρος και την αποστολή της εκπαίδευσης ως θεμέλιο μιας υγιούς και δημοκρατικής κοινωνίας.
Συγκεκριμένα, αναφέρει:
Η εκπαίδευση δεν είναι και δεν μπορεί να είναι ένας θεσμός που απλώς παράγει τίτλους σπουδών.
Είναι η ψυχή μιας κοινωνίας, ο καθρέφτης των αξιών της και η δύναμη που καθορίζει την πορεία ενός έθνους. Όσοι υπηρετούμε αυτόν τον χώρο, γνωρίζουμε πως η ευθύνη μας υπερβαίνει τα στενά όρια μιας επαγγελματικής αποστολής. Είναι ευθύνη απέναντι στην κοινωνία, στους νέους ανθρώπους και στο ίδιο το μέλλον της χώρας.
Η εκπαίδευση οφείλει να εμπνέει, να διαμορφώνει και να καθοδηγεί. Οφείλει να προάγει τη γνώση και να καλλιεργεί την κρίση. Η ποιότητα δεν μπορεί να είναι ζητούμενο. Πρέπει να είναι δεδομένο. Και για να παραμένει δεδομένο, χρειάζεται συνέπεια, έλεγχο, διαρκή αυτοκριτική και πάνω απ’ όλα, ήθος.
Τα υγιή, θεσμικά κατοχυρωμένα, Κολλέγια της χώρας, εργάζονται καθημερινά κάτω από απαιτητικές συνθήκες, επενδύοντας σε υποδομές, σε ανθρώπινο δυναμικό και σε επιστημονική αρτιότητα. Επιδιώκουν τη σύνδεση της εκπαίδευσης με την κοινωνία και την αγορά, χωρίς να θυσιάζουν τις αξίες που συγκροτούν την έννοια του ακαδημαϊκού κύρους. Είναι αυτοί οι φορείς που, παρά τις δυσκολίες, κρατούν ζωντανό το όραμα της ιδιωτικής εκπαίδευσης, ως ενός χώρου που υπηρετεί τον πολιτισμό, την ευκαιρία για πρόοδο και τον άνθρωπο.
Όμως η πραγματικότητα δεν είναι ανέφελη. Υπάρχουν δομές και πρόσωπα που, χωρίς νομιμότητα και χωρίς ουσία, επιχειρούν να εκμεταλλευτούν την επιθυμία των νέων για μάθηση και προοπτική. Παρουσιάζονται ως «εκπαιδευτικά ιδρύματα», χωρίς να πληρούν τις προϋποθέσεις και τις απαιτήσεις της νομοθεσίας, υπονομεύοντας έτσι το έργο των πραγματικών των νόμιμων εκπαιδευτικών δομών και θέτοντας σε κίνδυνο την αξιοπιστία ενός ολόκληρου θεσμού.
Όσοι αμαυρώνουν την εικόνα της εκπαίδευσης, δεν μπορούν να θεωρηθούν μέρος της. Αποτελούν κηλίδα και στρέβλωση, και απέναντί τους οφείλουμε να σταθούμε με αποφασιστικότητα και ευθύνη. Ο χώρος της εκπαίδευσης δεν αντέχει τη μετριότητα, την υποκρισία ή την παρανομία. Ανήκει στους ανθρώπους που πιστεύουν στην αξία της γνώσης και στην αλήθεια του έργου τους.
Η Πανελλήνια Ένωση Αναγνωρισμένων Κολλεγίων, με συνέπεια και νηφαλιότητα, έχει επιλέξει να σταθεί θεματοφύλακας της ποιότητας, της διαφάνειας και της νομιμότητας. Δεν πρόκειται για πράξη αντιπαράθεσης, αλλά για πράξη ευθύνης. Γιατί η ποιότητα στην εκπαίδευση δεν προστατεύεται με ευχές, αλλά με στάση, θέση και καθημερινό αγώνα.
Η εκπαίδευση είναι θεσμός. Είναι αξία. Είναι η γέφυρα που ενώνει τη νέα γενιά με το αύριο. Καλείται, λοιπόν, να εμπνέει, να καθοδηγεί και να θέτει ψηλά τον πήχη. Δεν αρκεί να εκπαιδεύουμε επαγγελματίες. Οφείλουμε να διαμορφώνουμε πολίτες με ήθος, κρίση και αίσθημα κοινωνικής ευθύνης.
Αυτός είναι ο δρόμος που έχουμε επιλέξει. Ο δρόμος της συνέπειας, της νομιμότητας και του σεβασμού. Γιατί η εκπαίδευση δεν είναι απλώς ένα επάγγελμα αλλά μια διαρκής δέσμευση απέναντι στο μέλλον. Και το μέλλον αυτό, έχουμε χρέος να το κρατήσουμε καθαρό, υψηλό και αντάξιο των αξιών που πρεσβεύουμε.