Τη διαβεβαίωση ότι το συνταξιοδοτικό σύστημα της Ελλάδας είναι βιώσιμο εάν και εφόσον τηρηθούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις δίνει στο «Μανιφέστο» ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Πάνος Τσακλόγλου και παράλληλα εξηγεί τα κριτήρια με τα οποία προσδιορίζονται τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης, κάτι το οποίο είναι προγραμματισμένο να γίνει σε τρία χρόνια, δηλαδή το 2027.

Στο ερώτημα για το εάν τον ανησυχεί η γήρανση του πληθυσμού στη χώρα μας και το δημογραφικό, ο Πάνος Τσακλόγλου επισημαίνει ότι το φαινόμενο δεν είναι ελληνικό αλλά πανευρωπαϊκό, καθώς η «ηλικιακή πυραμίδα αναστρέφεται, με το ποσοστό των ατόμων ηλικίας άνω των 65 να αυξάνει σε σχέση με το ποσοστό των ατόμων που βρίσκονται σε παραγωγική ηλικία». Σε μια μέρα κατά την οποία έλαβε χώρα στην Ολομέλεια της Βουλής το θλιβερό όσο και ακραίο περιστατικό βίας μεταξύ ενός βουλευτή της Ελληνικής Λύσης και ενός πρώην βουλευτή των Σπαρτιατών, με αποτέλεσμα ο πρώτος να οδηγηθεί στο νοσοκομείο και ο δεύτερος στο Αυτόφωρο, ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης με το βλέμμα στραμμένο στις ευρωεκλογές της 9ης Ιουνίου στέλνει μήνυμα στους ψηφοφόρους να μην επηρεαστούν από τον ακροδεξιό λαϊκισμό, που «έχει κύρια χαρακτηριστικά του την προπαγάνδα και την παραπλάνηση», αλλά να εμπιστευθούν το μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα της κυβέρνησης με τις τεκμηριωμένες πολιτικές προτάσεις γυρίζοντας την πλάτη σε όσους επιδιώκουν τον αποπροσανατολισμό του εκλογικού σώματος.

Η αντιπολίτευση επιμένει ότι η κυβέρνηση έχει ψηλά στην ατζέντα της την αύξηση του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης και ότι εάν δεν είχαμε την πανδημία θα ήταν ένα μέτρο στο οποίο θα είχατε ήδη προχωρήσει. Είναι έτσι;

Η Ελλάδα από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας με τον ν. 3863/2010 έχει υιοθετήσει τη σύνδεση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης με το προσδόκιμο ζωής του πληθυσμού της χώρας. Ο νόμος αυτός δεν άλλαξε με τον νόμο Κατρούγκαλου. Σύμφωνα με τις προβλέψεις αυτού του νόμου, από το 2024 και εξής τα όρια ηλικίας για τη συνταξιοδότηση θα επαναπροσδιορίζονται κάθε τρία χρόνια, με σημείο αναφοράς το προσδόκιμο της επιβίωσης στην ηλικία των 65 ετών. Κατά την προηγούμενη περίοδο αναφοράς το προσδόκιμο αυτό δεν μεταβλήθηκε, επομένως τα όρια ηλικίας παραμένουν αμετάβλητα μέχρι το 2027.

Αναφέρατε πρόσφατα ότι «το συνταξιοδοτικό σύστημα της χώρας μας είναι βιώσιμο εφόσον τηρηθούν οι κανόνες». Ποιοι είναι αυτοί;

Ολοι οι κανόνες έχουν τη σημασία τους. Μην ξεχνάτε ότι μέσα από πολλές φαινομενικά αθώες μικροπαρεμβάσεις οδηγηθήκαμε παλαιότερα σε κατακερματισμό του συνταξιοδοτικού μας συστήματος, γεγονός που επέτεινε αναποτελεσματικότητες για το ίδιο το ασφαλιστικό σύστημα συνολικά και ανισότητες μεταξύ ασφαλισμένων. Κατά την άποψή μου, οι δύο σημαντικότεροι κανόνες του υφιστάμενου συστήματος που οδηγούν στη μακροχρόνια βιωσιμότητά του και δεν πρέπει να θιγούν γιατί μπορεί να μας οδηγήσουν εκ νέου σε υψηλά ελλείμματα και συνακόλουθες επικίνδυνες καταστάσεις για την οικονομία, είναι ο κανόνας της ετήσιας αναπροσαρμογής του ύψους των συντάξεων και ο κανόνας αναπροσαρμογής των συνταξιοδοτικών ορίων.

Θεωρούνται πλέον ανησυχητικά τα στοιχεία για τη χώρα μας σε ό,τι αφορά τη δημογραφική γήρανση του πληθυσμού. Αρκούν τα μέτρα που έχετε λάβει ως κυβέρνηση για την αναχαίτιση του προβλήματος;

Η δημογραφική γήρανση του πληθυσμού είναι ένα φαινόμενο που αφορά το σύνολο της Ευρώπης και όχι μόνο. Η ηλικιακή πυραμίδα αναστρέφεται, με το ποσοστό των ατόμων ηλικίας άνω των 65 να αυξάνει σε σχέση με το ποσοστό των ατόμων που βρίσκονται σε παραγωγική ηλικία. Αυτό οφείλεται σε δύο λόγους, με τον πρώτο εξ αυτών να είναι αναμφισβήτητα ευχάριστος: ζούμε πολύ περισσότερα χρόνια –και με καλύτερη υγεία– από όσο ζούσαμε πριν από κάποιες δεκαετίες. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι κάνουμε λιγότερα παιδιά. Στην Ελλάδα, ο μέσος αριθμός παιδιών ανά γυναίκα αναπαραγωγικής ηλικίας είναι 1,4, όταν για να διατηρηθεί σταθερός ο γηγενής πληθυσμός απαιτούνται 2,1. Το αποτέλεσμα είναι να οδηγούμαστε σε μικρότερο και γηραιότερο πληθυσμό, όπως και όλες σχεδόν οι ανεπτυγμένες χώρες. Η κυβέρνηση έχει λάβει σειρά μέτρων για τη στήριξη των νέων ζευγαριών που θέλουν να κάνουν παιδιά, με απώτερους στόχους την αύξηση των γεννήσεων, τη συμφιλίωση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής αλλά και την αύξηση της συμμετοχής των γυναικών στην αγορά εργασίας. Ενδεικτικά σας αναφέρω τη θέσπιση του επιδόματος γέννας, τη χρονική επέκταση της άδειας μητρότητας στις μισθωτές του ιδιωτικού τομέα, την παροχή επιδόματος μητρότητας σε ελεύθερες επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενες και αγρότισσες, την παροχή εφάπαξ βοηθημάτων σε οικογένειες με παιδιά κατά τα προηγούμενα χρόνια, την αύξηση του αριθμού των διαθέσιμων θέσεων σε παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς, την επέκταση του ολοήμερου σχολείου, την εισαγωγή του θεσμού των «νταντάδων της γειτονιάς», τον σχεδιασμό στεγαστικής πολιτικής με κύρια έμφαση στα νέα ζευγάρια και πολλά άλλα. Επιπρόσθετα, μέσα στους ερχόμενους μήνες, το υπουργείο Οικογένειας και Κοινωνικής Συνοχής θα παρουσιάσει το ολοκληρωμένο Εθνικό Σχέδιο Δράσης για το Δημογραφικό.

Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η έκδοση συντάξεων με οφειλές;

Μέσα στην εβδομάδα αναμένεται να υπογραφεί η σχετική Υπουργική Απόφαση, η οποία πρακτικά ανοίγει τον δρόμο σε περισσότερους ασφαλισμένους να βγουν στη σύνταξη, καθώς αυξήσαμε το όριο οφειλών για την παροχή σύνταξης σε μη μισθωτούς και αγρότες. Εντός του επομένου διμήνου ο ΕΦΚΑ και οι τράπεζες θα συνεργαστούν ώστε μέσω διαλειτουργικότητας να γίνεται άρση του τραπεζικού απορρήτου για να διαπιστώνεται άμεσα ποιοι οφειλέτες μπορούν να ρυθμίσουν τις οφειλές τους και να θεμελιώσουν δικαίωμα σύνταξης. Σήμερα, ένας ελεύθερος επαγγελματίας που χρωστά πάνω από 20.000 ευρώ ή ένας αγρότης που χρωστά πάνω από 6.000 ευρώ στον e-ΕΦΚΑ, για να πάρει σύνταξη με παρακράτηση της οφειλής του σε 60 δόσεις, πρέπει να καταβάλει το υπερβάλλον ποσό εφάπαξ μέσα σε δύο μήνες. Του δίνουμε, πλέον, τη δυνατότητα να λάβει σύνταξη και με οφειλές έως 30.000 ευρώ ή 10.000 ευρώ αν είναι αγρότης, ορίζοντας ότι για το επιπλέον ποσό η παρακράτηση θα είναι στο 60% της σύνταξης. Οταν η οφειλή φτάσει στο ισχύον όριο, η παρακράτηση θα γίνεται σε 60 δόσεις, όπως ισχύει και τώρα. Προϋπόθεση για την ένταξη στη ρύθμιση είναι η αποδεδειγμένη πραγματική αδυναμία του ασφαλισμένου να ενταχθεί στην υφιστάμενη ρύθμιση, δηλαδή το ύψος των τραπεζικών καταθέσεών του κατά το διάστημα αναφοράς να μην υπερβαίνει τις 12.000 ευρώ (6.000 ευρώ για τους ασφαλισμένους του πρώην ΟΓΑ).

Σας προβληματίζει η άνοδος των κομμάτων που κινούνται δεξιότερα της Νέας Δημοκρατίας εν όψει της κάλπης της 9ης Ιουνίου; Πού το αποδίδετε;

Ολες οι εκλογές έχουν τη σημασία τους. Στις συγκεκριμένες εκλογές στέλνουμε αντιπροσώπους στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, οι αποφάσεις του οποίου επηρεάζουν όλο και περισσότερο την καθημερινότητά μας. Καθήκον μας ως πολίτες είναι η επιλογή κομμάτων και υποψηφίων οι οποίοι μπορούν να εκπροσωπήσουν επάξια τα συμφέροντα της χώρας μας αλλά, κατά την άποψή μου, και να προωθήσουν τη ευρωπαϊκή ενοποίηση. Οι πολίτες οφείλουν να αναρωτηθούν αν η προπαγάνδα και η παραπλάνηση –συστατικά στοιχεία του ακροδεξιού λαϊκισμού– μπορούν να προσφέρουν. Συνεπώς, το μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα της κυβέρνησης, οι τεκμηριωμένες πολιτικές προτάσεις και οι λύσεις στα προβλήματα των πολιτών είναι το καταλληλότερο αντίδοτο στην ανούσια και αδιέξοδη διαμαρτυρία κομμάτων που κινούνται στον αστερισμό του εντυπωσιασμού και του αποπροσανατολισμού του εκλογικού σώματος.