Υπέρ των κυβερνήσεων συνεργασίας και μάλιστα σε προγραμματική βάση τάσσεται ο Πάνος Σκουρλέτης, όπως αναφέρει στη συνέντευξή στην εφημερίδα «tomanifesto». Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ θεωρεί ότι μόνο έτσι «εξασφαλίζεται μια ευρύτερη κοινωνική βάση στήριξης και αποδοχής, που κατά τη γνώμη μας είναι αναγκαία» και ξεκαθαρίζει ότι το κόμμα του απευθύνεται «στο σύνολο της αριστερής και προοδευτικής αντιπολίτευσης». Επίσης, ο πρώην υπουργός κατηγορεί την κυβέρνηση για την οικονομική πολιτική και υποστηρίζει ότι στη Νέα Δημοκρατία δεν διδάχθηκαν από τα λάθη που οδήγησαν το 2010 στη χρεοκοπία της χώρας, επειδή «ακολουθεί τις ίδιες αποτυχημένες στρατηγικές που γονάτισαν την κοινωνία».

 

Στη Βίκυ Πολύζου

 

Είναι, τελικά, κοστολογημένο, κύριε Σκουρλέτη, το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ;

Το πρόγραμμα που παρουσίασε ο Αλέξης Τσίπρας στη ΔΕΘ συνιστά μια συνολική και συνεκτική πρόταση, απολύτως κοστολογημένη, που απαντά στα μεγάλα προβλήματα της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας, ανοίγοντας ταυτόχρονα μια νέα προοπτική. Τα μέτρα με δημοσιονομική επίπτωση, για τον πρώτο χρόνο εφαρμογής τους, ανέρχονται στο ύψος των 9,3 δισ. ευρώ με αντίστοιχα έσοδα 3,74 δισ. ευρώ. Εχουμε, δηλαδή, ένα τελικό δημοσιονομικό αποτέλεσμα στα -5,6 δισ. Περίπου δηλαδή στο ύψος των μέτρων που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός, μόνο που στη δική μας πρόταση τα χρήματα αυτά δεν πηγαίνουν για να επιδοτήσουν την κερδοσκοπία, αλλά κατευθύνονται στη στήριξη της κοινωνίας αλλάζοντας τη λογική των μέτρων. Για παράδειγμα, στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας, με βάση τη δική μας πρόταση, παρεμβαίνουμε στον ίδιο τον μηχανισμό της διαμόρφωσης των τιμών, δηλαδή της αισχροκέρδειας, αποσυνδέοντας το φυσικό αέριο από τις άλλες μορφές παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Επίσης η πρόταση για μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα ή του ΕΦΚ αποσυμπιέζει την πληθωριστική πίεση.

 

Τότε γιατί λένε από το υπουργείο Οικονομικών ότι θα εκτοξευόταν το έλλειμμα του ΑΕΠ πάνω από το 10%;

Οι υπολογισμοί του υπουργείου Οικονομικών συνιστούν λογιστική αλχημεία. Να σας θυμίσω πως ο κ. Μητσοτάκης στη ΔΕΘ το 2021 (δηλαδή πέρυσι) έκανε λόγο για αυξήσεις έως 2 ευρώ στους λογαριασμούς ρεύματος και φέτος οι εργαζόμενοι χρειάζονται 2 κατώτατους μισθούς για το ρεύμα λόγω των αυξήσεων. Η κυβέρνηση προέβλεπε στον προϋπολογισμό 0,8% πληθωρισμό το 2022 και τον Αύγουστο ο πληθωρισμός ήταν στο 11,4%. Υποσχόταν φορολογική ελάφρυνση και έχει φεσώσει με 2,5 δισ. ευρώ περισσότερο ΦΠΑ τους πολίτες στο 7μηνο, αφήνοντας ανεξέλεγκτη την ακρίβεια. Εταζε δικαιοσύνη στους συνταξιούχους και τελικά τους έκοψε τη μόνιμη 13η σύνταξη –πλήρη για χαμηλές και αναλογική για υψηλότερες συντάξεις– και τώρα «πουλάει» ως επίτευγμα τις αυξήσεις που προβλέπονταν ήδη από νόμο του 2017 επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Αρα, από τη μια έχουμε μια εσκεμμένα λάθος αξιολόγηση του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ εκ μέρους της κυβέρνησης, αλλά και έλλειψη αποτελεσματικού σχεδίου για να απαντήσει στην ακρίβεια και την ενεργειακή κρίση. Τελικά, η ΝΔ δεν έβγαλε κανένα συμπέρασμα από τη χρεοκοπία της χώρας το 2010 και ακολουθεί τις ίδιες αποτυχημένες στρατηγικές που γονάτισαν την κοινωνία.

 

Πώς μπορεί να κρατικοποιηθεί η ΔΕΗ;

Ο τρόπος που ανέφερε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου στο πλαίσιο της ΔΕΘ, είναι αυτός με τον οποίο δόθηκε το 17% της ΔΕΗ, μέσω δηλαδή της αύξησης του μετοχικού της κεφαλαίου. Τρόποι υπάρχουν πολλοί, όπως άλλωστε διαπιστώνουμε με βάση την πρακτική άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Αναφέρομαι στην περίπτωση της Γαλλίας αλλά και της Γερμανίας, που κινείται στην ίδια κατεύθυνση. Σημασία έχει να υπάρχει η πολιτική βούληση και η συνειδητοποίηση της ανάγκης για έναν ισχυρό δημόσιο παίκτη στην αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας, έτσι ώστε να μπορείς να παρεμβαίνεις υπέρ του δημοσίου συμφέροντος. Πρέπει να αντιληφθούμε πως σε σχέση με το κοινό αγαθό της ενέργειας, πάνω στο οποίο βασίζεται η παραγωγική δραστηριότητα, απαιτείται ένα ιδιαίτερο πλαίσιο που θα προτάσσει το δημόσιο συμφέρον.

 

Γίνονταν παρακολουθήσεις πολιτικών επί δικής σας διακυβέρνησης;

Η απάντηση είναι μία και κατηγορηματική: Ποτέ δεν δόθηκε εντολή παρακολούθησης πολιτικών προσώπων κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ. Παρά την προσπάθεια συσκότισης και ανεπιτυχών συμψηφισμών, η κυβέρνηση έχει βρεθεί απομονωμένη. Αλλωστε, το μεγαλύτερο μέρος της κοινωνίας καταλογίζει προσωπικά στον κ. Μητσοτάκη το σκάνδαλο των υποκλοπών. Πρόκειται για ένα βαρύ και ευθύ πλήγμα στη δημοκρατία, συνιστά δε μέρος του καθεστώτος που έστησε ο πρωθυπουργός υπό τον μανδύα του επιτελικού κράτους. Πιστεύω πως υπάρχει η ανάγκη συγκρότησης ενός δημοκρατικού μετώπου για την προστασία της λειτουργίας των θεσμών και του κράτους δικαίου.

 

Γιατί επιμένετε για την κατάργηση της Πανεπιστημιακής Αστυνομίας;

Ο θεσμός της Πανεπιστημιακής Αστυνομίας δεν υπάρχει σε καμία ευρωπαϊκή χώρα. Αλλο η αναγκαία φύλαξη των πανεπιστημίων και άλλο η στρατοπέδευση των ΜΑΤ, η βία και ο αυταρχισμός. Πρόκειται για μια καθαρά ιδεοληπτική και εχθρική, προς το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο, επιλογή. Η κυβέρνηση της ΝΔ δεν σταμάτησε ούτε μια μέρα να υπονομεύει το κύρος των πανεπιστημίων παρόλο που αυτά κατέχουν υψηλότατες θέσεις στις διεθνείς αξιολογήσεις. Το μόνο που την ενδιαφέρει είναι να σπρώξει τους νέους στην ιδιωτική εκπαίδευση, γι’ αυτό άλλωστε καθιέρωσε την ειδική βάση εισαγωγής. Είναι φανερό πως η ύπαρξη της Πανεπιστημιακής Αστυνομίας συνιστά παράγοντα ανωμαλίας και όξυνσης.

 

Ποια σχέση έχουν η Πανεπιστημιακή Αστυνομία και ο φράχτης στον Εβρο με την έμφυλη και την ενδοοικογενειακή βία;

Αυτό το ερώτημα θα έπρεπε να το απευθύνετε στον κ. Θεοδωρικάκο, ο οποίος, αντί να απαντήσει στα ερωτήματα που του έθεσα στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου για το φλέγον ζήτημα της ενδοοικογενειακής βίας και του ρόλου που μπορεί να παίξει η ΕΛ.ΑΣ., η οποία έρχεται σε επαφή πολύ συχνά με τα θύματα της ενδοοικογενειακής βίας, επέλεξε να μιλήσει για τον Εβρο και την Πανεπιστημιακή Αστυνομία. Σήμερα το 80% των θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας είναι γυναίκες. Υπάρχουν ακατάλληλα εκπαιδευμένοι αστυνομικοί για να χειριστούν αυτά τα ζητήματα, ενώ λείπουν ψυχολόγοι και ουσιαστική διασύνδεση με δημοτικές δομές για την αντιμετώπισή τους. Εθεσα και πολλά άλλα ζητήματα, όμως ο κ. Θεοδωρικάκος, αντί να απαντήσει, πέταξε την μπάλα εκτός γηπέδου. Αν δεν είναι αυτό υποτίμηση και μη κατανόηση του ζητήματος τι είναι;

 

Για ποιον λόγο αντιδράτε στις αποφάσεις για τις Μονάδες Επεξεργασίας Λυμάτων;

Διότι η επιχειρούμενη μεθόδευση της κυβέρνησης παραβιάζει κατ’ αρχάς τις αρμοδιότητες των ΔΕΥΑ, όπως αυτές προσδιορίζονται από το ισχύον θεσμικό τους πλαίσιο (Ν. 1069/80). Αυτό εξάλλου επισημαίνει και η ΕΔΕΥΑ στην επιστολή που κατέθεσε κατά τη συζήτηση του Ν. 4951/2022, σημειώνοντας παράλληλα ότι πολλές ΔΕΥΑ, μπορούν να λειτουργήσουν με επάρκεια και αποτελεσματικότητα τις υποδομές διαχείρισης λυμάτων. Προφανώς, την άποψη αυτήν δεν τη συμμερίζεται η κυβέρνηση Μητσοτάκη. Εκτός, όμως, από την παραβίαση των αρμοδιοτήτων των ΔΕΥΑ, η επιτελική κυβέρνηση της ΝΔ φαίνεται ότι αγνοεί επίσης τον κίνδυνο να επιβαρυνθούν οι ΔΕΥΑ από αστοχίες και παραλείψεις του αναδόχου ως προς την εξοικονόμηση ενέργειας, κατά τη λειτουργία των υποδομών διαχείρισης λυμάτων και των υποδομών γενικότερα. Δεν θεσπίζεται καμιά δικλίδα ασφαλείας ως προς αυτήν την κατεύθυνση. Τέλος, σημειώνεται ότι η διάταξη αυτή αφορά έναν σημαντικό αριθμό νέων εγκαταστάσεων επεξεργασίας λυμάτων ανά τη χώρα, καθώς είναι σε τροχιά υλοποίησης το Εθνικό Σχέδιο και τα Περιφερειακά Σχέδια Λυμάτων του 2018, για την ολοκλήρωση υποδομών στους οικισμούς Γ΄ προτεραιότητας, ενώ έπεται και η υλοποίηση έργων για τους οικισμούς Δ΄ προτεραιότητας. Αυτό σημαίνει ότι μια σειρά έργων αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ που η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε δρομολογήσει και εξασφαλίσει ότι θα κατασκευαστούν ως δημόσια έργα και θα είναι ιδιοκτησία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, παραχωρούνται με επιλογή Μητσοτάκη σε ιδιώτες και επιβαρύνουν επιπλέον οικονομικά δήμους, ΔΕΥΑ και κατ’ επέκταση τους πολίτες. Πρόκειται για άλλη μια πρόθεση της κυβέρνησης να ιδιωτικοποιήσει λειτουργίες και υπηρεσίες ύδρευσης. Κερδοσκοπία παντού σε βάρος της κοινωνίας – αυτό είναι το δόγμα της κυβέρνησης.

 

Πόσο κοντά ή πόσο μακριά βρίσκονται ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ;

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ τάσσεται καθαρά υπέρ των κυβερνήσεων συνεργασίας σε προγραμματική βάση. Ετσι, άλλωστε, εξασφαλίζεται ευρύτερη κοινωνική βάση στήριξης και αποδοχής που, κατά τη γνώμη μας, είναι αναγκαία. Εμείς απευθυνόμαστε στο σύνολο της αριστερής και προοδευτικής αντιπολίτευσης. Οσοι, λοιπόν, αντιλαμβάνονται την ανάγκη να αλλάξει ρότα ο τόπος οφείλουν να αναζητήσουν τις προϋποθέσεις και νομίζω ότι σε μεγάλο βαθμό κάτι τέτοιο είναι εφικτό. Προφανώς η σύγκλιση αυτή θα πρέπει να γίνει σε μια προγραμματική βάση που βρίσκεται στον αντίποδα της εφαρμοζόμενης πολιτικής. Ιδιαίτερα το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, που προσδιορίζει το πρόγραμμά του ως ένα σοσιαλδημοκρατικό πρόγραμμα, φαντάζομαι ότι αντιλαμβάνεται πως αυτό δεν μπορεί να το εφαρμόσει συγκυβερνώντας με τη ΝΔ.