Ο Οργανισμός Κεντρικών Αγορών και Αλιείας ΟΚΑΑ Α.Ε. δεν είναι απλώς μια εταιρία του Δημοσίου που συμβάλλει στην εθνική οικονομία, αλλά μια εταιρία που μέρος των κερδών της επιστρέφεται στους πελάτες-χονδρεμπόρους με την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων του Οργανισμού αλλά και στους καταναλωτές με την παροχή ελεγμένων και ποιοτικών προϊόντων, επισημαίνει ο Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού, Απόστολος Αποστολάκος, σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ ΜΠΕ, στο πλαίσιο του αφιερώματος “ECONOMIA 2022”.
Όπως σημειώνει, “ ο τζίρος του ξεπερνά κάθε χρόνο τα 15 εκατομμύρια με διαρκή αυξητική τάση και είμαστε από τα κομμάτια του Δημοσίου που δεν παίρνουμε λεφτά αλλά δίνουμε λεφτά στο Δημόσιο. Αυτό σημαίνει ότι ο Οργανισμός έχει βρει τον χώρο και τον τρόπο και να συνεισφέρει στην εθνική οικονομία και να στηρίζει τις επιχειρήσεις του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα”, αναφέρει μεταξύ άλλων ο κ. Αποστολάκος. Ο ΟΚΑΑ επενδύει στην ανάπτυξη, τον εκσυγχρονισμό και την ψηφιοποίηση υπηρεσιών με στόχο να γίνει πιο ευέλικτος, να μειώσει το κόστος λειτουργίας, να αποκτήσει «πολλαπλασιαστική αξία» που θα επιστρέψει στους καταναλωτές. Παράλληλα, ο ΟΚΑΑ Α.Ε. υλοποιεί ενημερωτικές δράσεις για την μείωση της σπατάλης τροφίμων, ενώ εφαρμόζει ένα εκτεταμένο πρόγραμμα αξιοποίησης των οργανικών βιοαπορριμμάτων.Ο κ. Αποστολάκος τονίζει τη σημασία στην εκπαίδευση καταναλωτών (ειδικά σε μικρές ηλικίες) και εμπόρων προκειμένου πριν τη διαχείριση σκουπιδιών «να έχουμε σώσει τροφή» .
Πέρα από τον επιχειρηματικό πυλώνα ο ΟΚΑΑ δραστηριοποιείται με μία σειρά πρωτοβουλιών, στηρίζοντας την κοινωνία και το περιβάλλον.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του κ. Αποστολάκου στη δημοσιογράφο του ΑΠΕ-ΜΠΕ Ελένη Μπιμπίκου.
Ερ.: κύριε Αποστολάκο διοικείτε έναν Οργανισμό, τη μεγαλύτερη εταιρεία διαχείρισης πάρκων τροφίμων στα Βαλκάνια. Πρόκειται για εταιρεία του Δημοσίου που συμβάλλει με τον τρόπο της στην εθνική οικονομία. Μπορείτε να μας συστήσετε τον Οργανισμό και το έργο του;
Απ.: Ο Οργανισμός είναι ένα περιουσιακό στοιχείο του Δημοσίου που ξεκίνησε να φτιάχνεται το 1955. Αυτή τη στιγμή δραστηριοποιείται σε όλο τον πρωτογενή τομέα, δηλαδή έχουμε τη διαχείριση στις 11 ιχθυόσκαλες σε όλη την επικράτεια, των δύο λαχαναγορών στην Αθήνα στον Ρέντη και στην Πάτρα, της Κεντρικής Κρεαταγοράς της Αθήνας, μια μεγάλης «Αγοράς του Καταναλωτή» στου Ρέντη και τώρα δημιουργούμε έναν συνδυασμό των φυσικών αυτών χονδρεμπορικών αγορών με ψηφιακές και logistics υποδομές ώστε να μπορούμε να εξυπηρετούμε όλη τη χώρα αλλά να δίνουμε και βήμα για τις εξαγωγές. Αυτός ο Οργανισμός είναι μία εταιρεία διαχείρισης ακινήτων του Δημοσίου και ο τζίρος του ξεπερνά κάθε χρόνο τα 15 εκατομμύρια με διαρκή αυξητική τάση. Είμαστε από τα κομμάτια του Δημοσίου που δεν παίρνουμε λεφτά αλλά δίνουμε λεφτά στο Δημόσιο. Αυτό σημαίνει ότι ο Οργανισμός έχει βρει το χώρο και τον τρόπο και να συνεισφέρει στην εθνική οικονομία και να στηρίζει τις επιχειρήσεις του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα και σε αυτό το κομμάτι θα συνεχίσουμε να υλοποιούμε έργα- είτε ψηφιακά είτε φυσικά- που θα του ρίξουν και το κόστος λειτουργίας αλλά θα γίνουν πιο ωφέλιμα για τις επιχειρήσεις και το κράτος.
Ερ.: Συμμετέχετε στην 86η ΔΕΘ με το σύνθημα «Μετασχηματίζοντας τον ΟΚΑΑ» και παρουσιάζετε το πρόγραμμα που υλοποιεί ο Οργανισμός, παράλληλα «τρέχετε» και κάποιες δράσεις ενημερωτικές όπως αυτή για τη μείωση της σπατάλης στα τρόφιμα, ενώ σε εξέλιξη είναι και ένα πρόγραμμα αξιοποίησης των οργανικών βιοαπορριμάτων. Μπορείτε να μας δώσετε περισσότερες πληροφορίες για αυτά τα προγράμματα;
Απ.: Μετασχηματίζουμε σημαίνει ότι πήραμε έναν Οργανισμό που, όταν ξεκίνησε να παρέχει internet στους μισθωτές του ήταν στα 2 Mbps και τώρα, μέχρι το τέλος του χρόνου, θα παρέχουμε στην πλειοψηφία οπτικές ίνες. Αυτό σημαίνει ότι δίνουμε δυνατότητα ο Οργανισμός να γίνει πολύ «γρηγορότερος» με χαμηλότερο κόστος λειτουργίας. Σε αυτή την κατεύθυνση πέρσι ξεκινήσαμε και λανσάραμε μία πλατφόρμα που λέγεται e-Λαχαναγορά. Είναι μια εφαρμογή που δίνει τη δυνατότητα σε όλους τους αγοραστές εμπόρους να ψωνίζουν 24 ώρες το 24ωρο μέσα από το κινητό τους. Παρόλα αυτά για να γίνει κάτι αποτελεσματικό χρειάζεται ταχύτητα και διασυνδέουμε ψηφιακά όλες τις ιχθυόσκαλες ώστε ανά πάσα στιγμή η πληροφορία που αφορά στην ποσότητα και η πληροφορία που αφορά στην τιμή να διακινείται γρηγορότερα από τη φυσική της διακίνηση.
Όμως δεν μένουμε στο κομμάτι το εμπορικό και του κέρδους ή της διαχείρισης ακινήτων. Η ουσία του Οργανισμού είναι αυτό που έχει να κάνει με τον ρόλο του στην κοινωνία και το περιβάλλον. Επειδή διαχειριζόμαστε τρόφιμα θα σας πω πως όταν ξεκίνησα ως Διευθύνων Σύμβουλος πετούσαμε περισσότερους από έξι χιλιάδες τόνους οργανικά βιοαπορρίμματα. Γ αυτό προσπαθούμε να επενδύσουμε στην εκπαίδευση των καταναλωτών και των εμπόρων, στην καλύτερη διαχείριση παρέχοντας υποδομές ώστε να αξιοποιούμε τα απορρίμματα. Αυτό είναι ένα πολύ μεγάλο και σοβαρό βήμα και ήδη έχουμε βραβευθεί. Αλλά δεν φτάνει μόνο αυτό, όλα ξεκινούν στη βάση της εκπαίδευσης. Έχουμε αρχίσει να εκπαιδεύουμε παιδιά σχολείων γιατί πιστεύουμε ότι η μείωση της σπατάλης τροφίμων είναι θέμα κουλτούρας, εκπαίδευσης. Να ξέρετε το οξύμωρο που υπάρχει στην Ελλάδα είναι ότι τρόφιμα δεν πετούν μόνο αυτοί που έχουν αλλά και αυτοί που δεν έχουν. Πρέπει να εκπαιδευτούμε σε αυτό που λένε στο εξωτερικό rigth sizing, καθένας να αγοράζει, να μαγειρεύει και να καταναλώνει όσο χρειάζεται. Θέλουμε να φάμε δύο άτομα θα φτιάξουμε τέσσερα γεμιστά, όχι έξι και να πετάξουμε τα δύο. Θέλουμε να πάρουμε μπανάνες για το παιδί μας θα πάρουμε δύο και όχι πέντε και να πετάξουμε τις τρεις Αυτό είναι πολύ σημαντικό, θέλει χρόνο, είναι κουλτούρα και DNA.
Ερ.: Υπάρχουν επενδύσεις στα σκαριά για την ανάπτυξη του Οργανισμού;
Απ.: Υπάρχουν δύο αναπτυξιακά πλάνα. Εμείς αυτό που υποσχεθήκαμε και το πραγματοποιήσαμε είναι να τελειώσουμε ό,τι ήταν παρατημένο, ξεχασμένο και μισοτελειωμένο. Εμείς τελειώσαμε έργα που είχαν ξεκινήσει εδώ και 15 χρόνια και στέκονταν ανενεργά, μη παραγωγικά και απλά τα συντηρούσαμε. Τελειώσαμε την Ιχθυόσκαλα της Νέας Μηχανιώνας, βάλαμε σε λειτουργία την ιχθυόσκαλα του Βόλου, εκσυγχρονίσαμε την ιχθυόσκαλα στην Καβάλα, αναλαμβάνουμε δραστηριότητες και σχεδιάζουμε δράσεις ώστε τα πάγια που είναι περιουσία του Έλληνα φορολογούμενου να μην χάσουν την αξία τους, αντιθέτως να την μεγαλώσουν. Από την άλλη κάνουμε επενδύσεις και επαύξηση ικανότητας, γιατί το να έχω 700 μαγαζιά σε 200 στρέμματα μπορώ να τα κάνω με έναν ψηφιακό χώρο από 700 σε 2000, κάνοντας μία μικρή επένδυση. Σε αυτή την κατεύθυνση κινείται όλη η στρατηγική μας. Στρατηγική μας είναι συντηρούμε τα πάγια μας που είναι φυσικά και σχεδιάζουμε νέα πάγια που θα δώσουν πολλαπλασιαστική οφέλη στον Οργανισμό και στους καταναλωτές.
Ερ.: Μας δώσατε ήδη μια ιδέα για τη συμβολή του ΟΚΑΑ στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.
Απ.: Εμείς κινούμαστε διαρκώς στην προσπάθεια που καταβάλλει η Πολιτεία και το οργανωμένο κράτος να αυξήσει τη συμμετοχή του πρωτογενούς τομέα. Είμαι από τους πρώτους που βάζω ένα φιλόδοξο στόχο, η συμμετοχή του πρωτογενούς τομέα στο ΑΕΠ να ξεπεράσει το 5%, χρειάζεται συγκροτημένη, στοχευμένη, οργανωμένη προσπάθεια από φορείς που ξέρουν τη δουλειά. Βλέπετε το κράτος μας εκσυγχρονίστηκε τα τελευταία τρία χρόνια στο κομμάτι των υπηρεσιών προς τον πολίτη, επειδή κάποιος υπουργός ξέρει τη δουλειά. Εμείς έχουμε μία ομάδα που ξέρει τη δουλειά και σε αυτό θέλουμε να προσφέρουμε.
Ερ.: Γνωρίζουμε ότι από το 2012 έχει δημιουργηθεί στις εγκαταστάσεις του Οργανισμού στον Ρέντη, μια σύγχρονη αγορά λιανικής πώλησης τροφίμων (“Αγορά του Καταναλωτή”) που δίνει τη δυνατότητα σε καταναλωτές να έχουν πρόσβαση σε ποιοτικά, πιστοποιημένα και με χαμηλές τιμές προϊόντα. Πώς κινείται αυτή η αγορά; Πιστεύετε ότι έχει πετύχει το σκοπό της;
Απ.: Ήταν τολμηρό εγχείρημα, αυτό που διαφημίζουμε για την «Αγορά του Καταναλωτή» στον Ρέντη είναι ότι ο καταναλωτής βρίσκει ό,τι πιο φρέσκο. Τα φέρνουν οι αγρότες παραγωγοί και αυτομάτως περνούν στη λιανική. Έτσι προσπερνούν όλο το κύκλωμα διακίνησης. Αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί ο καταναλωτής βρίσκει το πιο φρέσκο. Τι άλλο βρίσκει; Βρίσκει τιμές χωρίς πολλά ενδιάμεσα στάδια και βρίσκει χώρους αναψυχής και διασκέδασης. Εκεί μπορεί ο καταναλωτής να απολαύσει αυτά τα φρέσκα ψάρια, κρέατα, λαχανικά, στα ωραία εστιατόρια που έχουμε στον χώρο. Λέω σε όλους να έρθουν να τα δοκιμάσουν.
Ερ.: Πέρα από τον επιχειρηματικό «πυλώνα», ο Οργανισμός προσφέρει και ένα κοινωνικό έργο.
Απ.: Είμαστε της άποψης “ κάνε το καλό και ρίξτο στο γιαλό”. Στις εγκαταστάσεις μας φιλοξενούμε το «Χαμόγελο του παιδιού» με δικούς τους χώρους που τους έχουμε παραχωρήσει άνευ τιμήματος. Συνεργαζόμαστε σε πολλά προγράμματα με το «Μπορούμε», θα συμμετέχουμε στην πρωτοβουλία για τη μείωση της σπατάλης τροφίμων, δίνουμε πάρα πολλά τρόφιμα χωρίς να το διαφημίζουμε σε δομές όπως Εκκλησία, ιδρύματα, κοινωνικές ομάδες κ.α. Από το περίσσευμά τους οι έμποροι ανταποκρίνονται και δίνουν δωρεάν τρόφιμα σε όσους τα χρειάζονται. Είμαι της άποψης ότι η κοινωνία καλό είναι να γνωρίζει αυτές τις δράσεις αλλά δεν χρειάζεται να τις διαφημίσουμε.
Ερ.: Με την πανδημία παρατηρήθηκε ένας εντυπωσιακός μετασχηματισμός σε πολλές εκφάνσεις της ζωής μας. Παρατηρείτε (στον ΟΚΑΑ) και αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες; Έχετε καταγράψει κάποιες σημαντικές αλλαγές που θα μπορούσατε να μας αναφέρετε;
Απ.: Η πανδημία άλλαξε πάρα πολλά πράγματα. Γενικά, όμως, οι Έλληνες βαριόμαστε εύκολα. Θέλουμε να αλλάζουμε συνέχεια. Άνθρωποι που δεν είχαν ασκηθεί, άρχισαν να τρέχουν, άλλοι που δεν είχαν μαγειρέψει, άρχισαν να μαγειρεύουν κι όταν σταμάτησε το φαγητό στα εστιατόρια, αξιοποίησαν το delivery…
Στα φρέσκα φρούτα και τα λαχανικά, από την αρχή της πανδημίας, αυξήθηκε η κατανάλωση, λόγω των βιταμινών.
Δυστυχώς δεν εκτιμάμε ότι η χώρα μας είναι ευλογημένη και έχει τεράστιο δικό της πλούτο στην παραγωγή φρούτων, κρεάτων, ψαριών κ.α. {…} .Ας εκτιμήσουμε τον πλούτο που έχουμε και το σύγχρονο μοντέλο διατροφής μέσα από ελληνικής παραγωγής φρέσκα τρόφιμα, να αυξήσουμε την κατανάλωση μη επεξεργασμένων τροφίμων”.