Οικονομικός πόλεμος μεταξύ της ΕΕ και της Κίνας ξεκίνησε με πρόσχημα την αυτοκινητοβιομηχανία και αφορμή την μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.

Ειδικότερα, η Επιτροπή της Ευρωπαϊκής Ένωσης διαμόρφωσε τους δασμούς, ανάλογα με το ποιοι Κινέζοι κατασκευαστές συνεργάστηκαν μαζί της. Άμεση ήταν η απάντηση της Κίνας. 

Ήδη από τα μέσα Σεπτεμβρίου 2023, η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ανακοίνωσε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο Στρασβούργο, ότι θα εξετάσει την επιβολή δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Τόνισε τη σημασία της διασφάλισης θεμιτού ανταγωνισμού. Η πολιτικός του CDU (Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα) είπε τότε: “Η τιμή αυτών των αυτοκινήτων μειώνεται τεχνητά μέσω τεράστιων κρατικών επιδοτήσεων – που στρεβλώνει την αγορά μας. Αυτό είναι απαράδεκτο”. Οι παγκόσμιες αγορές θα πλημμύριζαν από φθηνότερα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Τον Μάρτιο, η ΕΕ δημοσίευσε έναν λεγόμενο εκτελεστικό κανονισμό, σύμφωνα με τον οποίο όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που εισάγονται από την Κίνα θα πρέπει να είναι «τελωνειακά ταξινομημένα». Την Τετάρτη (12 Ιουνίου 2024), οι Βρυξέλλες ανέφεραν τις αντίστοιχες συνέπειες αυτής της έρευνας και ανακοίνωσαν τιμωρητικούς δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα έως και 38,1%. Ανακοινώνοντας την έρευνα, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν είπε: «Η τιμή αυτών των αυτοκινήτων μειώνεται τεχνητά από τεράστιες κρατικές επιδοτήσεις – αυτό στρεβλώνει την αγορά μας».

40% πιο ακριβά

Η Επιτροπή δηλώνει κυριολεκτικά: «Στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης έρευνάς της, η Επιτροπή κατέληξε προσωρινά στο συμπέρασμα ότι η αλυσίδα αξίας ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV) στην Κίνα επωφελείται από άδικες επιδοτήσεις που προκαλούν οικονομική ζημία στους κατασκευαστές BEV στην ΕΕ απειλεί».

Τελευταία ευκαιρία για διαπραγματεύσεις

Το μέτρο αυτό προορίζεται να τεθεί σε ισχύ, εάν οι διαπραγματεύσεις με τις κινεζικές αρχές δεν καταλήξουν σε ικανοποιητική λύση. Από τις 4 Ιουλίου, οι προσωρινοί δασμοί θα μπορούσαν να επιβληθούν μέσω εγγύησης που θα καθοριστεί από τις τελωνειακές αρχές των αντίστοιχων κρατών μελών.

Κίνα: Θα προστατεύσουμε τα συμφέροντά μας

Η Κίνα στρέφεται κατά της Κομισιόν για τους δασμούς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, υποστηρίζοντας πως θα προστατεύσουμε τα συμφέροντά μας.

Έτσι, στην αντεπίθεση πέρασε η Κίνα μετά την επιβολή δασμών έως και 38% στα ηλεκτρικά οχήματα που παράγει από την Κομισιόν.

Το κινεζικό υπουργείο Εμπορίου ανακοίνωσε ότι θα λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να προστατεύσει τα θεμιτά δικαιώματα των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών, μετά την απόφαση της ΕΕ να αυξήσει τους δασμούς για τα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα.

Η Κίνα θα παρακολουθεί από κοντά την κατάσταση και υποστηρίζει ότι η απόφαση του ευρωπαϊκού συνασπισμού παραβιάζει παγκόσμιους εμπορικούς κανόνες, αναφέρεται σε δήλωση του υπουργείου.

Για εμπορικό πόλεμο προειδοποιεί η Γερμανία

Εξάλλου, από τη Φραγκφούρτη, ο Γερμανός υπουργός Μεταφορών προειδοποίησε σήμερα εναντίον ενός «εμπορικού πολέμου» με το Πεκίνο, μετά την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τους επιπλέον δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα με προέλευση την Κίνα.

Οι δασμοί αυτοί «πλήττουν τις γερμανικές επιχειρήσεις και τα κατ' εξοχήν προϊόντα τους», έγραψε στο X ο φιλελεύθερος υπουργός Φόλκερ Βίσινγκ.

«Τα οχήματα πρέπει να γίνουν λιγότερο ακριβά μέσω αυξημένου ανταγωνισμού, των ανοικτών αγορών και καλύτερων συνθηκών εγκατάστασης επιχειρήσεων μέσα στην ΕΕ και όχι με έναν εμπορικό πόλεμο και μια στεγανοποίηση των αγορών», προσθέτει.

Μάχη Γερμανίας, Σουηδίας και Ουγγαρίας για να μην υπάρξουν δασμοί

Η Γερμανία, οι αυτοκινητοβιομηχανίες της οποίας έχουν πολλές δραστηριότητες στην Κίνα, έδωσε μάχη με τη Σουηδία και την Ουγγαρία για να αποφύγει τις κυρώσεις σε βάρος των κινέζων κατασκευαστών, φοβούμενη αντίποινα. Για τις γερμανικές εταιρείες Volkswagen, BMW και Mercedes, η Κίνα είναι η κύρια εθνική αγορά, καθώς αντιπροσωπεύει έως και 36% σε όγκο πωλήσεων.

«Το μέτρο αυτό αυξάνει περαιτέρω τον κίνδυνο μιας παγκόσμιας εμπορικής σύγκρουσης», σχολίασε σε ανακοίνωσή της η γερμανική ομοσπονδία κατασκευαστών αυτοκινήτων (VDA).

«Οι δυνητικές ζημιές από τα μέτρα που ανακοινώθηκαν σήμερα μπορεί να είναι πιο σημαντικές από τα δυνητικά πλεονεκτήματα για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία - και ιδιαίτερα τη γερμανική», εκτιμά η πρόεδρος του λόμπι Χίλντεγκαρντ Μίλερ.

Η ίδια υπογράμμισε εξάλλου ότι ο κόσμος έχει «ανάγκη» την Κίνα για να «επιλύσει τα παγκόσμια προβλήματα», όπως η κλιματική κρίση.