Γράφει ο Φώτης Καρύδας
Το τελευταίο διάστημα πληροφορούμαστε σχεδόν καθημερινά πως κάποιος νέος άνθρωπος έχασε τη ζωή του από τροχαίο δυστύχημα. Σε 23.082 ανήλθαν οι τροχαίες παραβάσεις που βεβαιώθηκαν σε ελέγχους που πραγματοποίησε η ΕΛ.ΑΣ. από τις 19 έως τις 25 Ιουνίου 2022. Από αυτές, οι 5.349 αφορούσαν υπερβολική ταχύτητα, οι 1.507 μη χρήση προστατευτικού κράνους, οι 774 μη χρήση ζώνης ασφαλείας, οι 511 οδήγηση σε κατάσταση μέθης, οι 337 παράβαση σηματοδότη, οι 256 χρήση κινητού τηλεφώνου και οι 485 επικίνδυνη οδήγηση. Από όλες αυτές τις παραβάσεις, κάποιες οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια σε θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα. Τόσο η πολιτεία όσο και η κοινωνία πρέπει να αγωνιστούν με όλες τις δυνάμεις τους για την οριστική εξάλειψη αυτού του τόσο θλιβερού φαινομένου.
Οι αυξημένοι έλεγχοι της ΕΛ.ΑΣ. και τα μεγάλα πρόστιμα είναι ένα βήμα της πολιτείας προς τη σωστή κατεύθυνση. Το ίδιο όμως σημαντική με την καταστολή, αλλά και ακόμα περισσότερο, είναι η πρόληψη. Με άλλα λόγια, οι νέοι μας πρέπει να αποκτήσουν από νωρίς οδική παιδεία, ό,τι δηλαδή είναι σωστό για την ασφάλειά μας στο οδικό δίκτυο.
Μια πρόταση με ενδιαφέρον είναι στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση να υπάρχει μάθημα κυκλοφοριακής αγωγής. Ο ρόλος της εκπαίδευσης άλλωστε είναι καταλυτικός στον οδικό χάρτη που υιοθέτησε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, με στόχο τη μείωση κατά 50% των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα έως το 2030.
Θα ήταν χρήσιμο ακόμα, οι νέοι προτού λάβουν το δίπλωμα οδήγησής τους να περνούν και από ψυχομετρική και γνωστική αξιολόγηση. Πέραν των θεωρητικών και των πρακτικών γνώσεων, είναι πολύ σημαντικό να έχουμε υπ’ όψιν μας μια σειρά παραγόντων που σχετίζονται με τον χαρακτήρα του οδηγού. Αυτοί οι παράγοντες μπορεί να ευνοήσουν ή να μετριάσουν τον κίνδυνο των αυτοκινητικών ατυχημάτων.
Η ελληνική κυβέρνηση από την πλευρά της έχει θέσει στόχο, μεταξύ άλλων, τη δημιουργία Εθνικού Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας για τη συλλογή ασφαλών δεδομένων, που θα αποτελέσουν χρήσιμα εργαλεία ώστε να αναπτυχθούν στοχευμένες παρεμβάσεις. Κατ’ επέκταση, εκπονείται ήδη νέο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας για την περίοδο 2021-2030, που θα περιλαμβάνει νέο νόμο οδικής ασφάλειας, βελτιώσεις του ΚΟΚ, εθνική επικοινωνιακή πολιτική ασφάλειας αλλά και νέα αποτελεσματική διαδικασία επιβολής και είσπραξης προστίμων.
Τα τροχαία δυστυχήματα αποτελούν σήμερα την κύρια αιτία θανάτου παιδιών και νέων ηλικίας 5 έως 29 ετών σε ολόκληρο τον κόσμο. Η οδική ασφάλεια αποτελεί πραγματικά ζήτημα ζωής.
Από την έντυπη έκδοση της εφημερίδας “Τo Μanifesto”