Εδώ και αρκετά χρόνια μεγάλοι εκπαιδευτικοί οργανισμοί έχουν ενώσει τις δυνάμεις τους και έχουν δημιουργήσει πραγματικά εντυπωσιακές πλατφόρμες που στηρίζουν την διδασκαλία από απόσταση. Αρκεί να ρίξει κάθε ενδιαφερόμενος μια ματιά στο Edx ή στο Coursera, όπου ο οποιοσδήποτε μπορεί να επιλέξει μαθήματα από μια σειρά κορυφαίων πανεπιστημίων, μεταξύ των οποίων και αυτών της περίφημης Ivy League.  Να ανανεώσει τις γνώσεις του ή να τις διευρύνει σε νέα γνωστικά αντικείμενα. Στη χώρα μας όλα αυτά ακουγόταν λίγο περίεργα… μέχρι που έσκασε μύτη ο κορονοϊός.

Μπορεί η υγειονομική κρίση του κορονοϊού να αποτελέσει την αφορμή για τον εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού μας συστήματος; Η απάντηση είναι πως ναι και αποτελεί ένα μεγάλο στοίχημα για τη χώρα μας.

Από την επομένη της ανακοίνωσης του κλεισίματος σχολείων και πανεπιστημίων το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας έπρεπε να ανταποκριθεί στα καινούρια δεδομένα και στις νέες ανάγκες που δημιουργήθηκαν. Χιλιάδες μαθητές θα έμεναν στο σπίτι, το ίδιο και εκπαιδευτικοί. Η εκπαιδευτική διαδικασία όφειλε να προχωρήσει καθώς κανείς δε διανοείται ότι αυτή μπορεί να διακοπεί επί μήνες. Και η αλήθεια είναι ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα προσαρμόστηκε! Και οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες βρέθηκαν και η εξοικείωση αποδεικνύεται επιτυχής από τα έως τώρα αποτελέσματα. Και δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικά όταν μαθητές και φοιτητές από μικρή ηλικία γνωρίζουν και χρησιμοποιούν την τεχνολογία στη καθημερινή τους ζωή.

Τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το Υπουργείο Παιδείας είναι εντυπωσιακά.

  • 884.981 συμμετοχές μαθητών αθροιστικά σε ψηφιακές τάξεις (Webex),
  • 219 συμμετοχές μαθητών σε ψηφιακές τάξεις καθημερινά,
  • 66% αύξηση συμμετοχών μαθητών κάθε μέρα,
  • 701 εκπαιδευτικοί έχουν δημιουργήσει την προσωπική ψηφιακή τους τάξη,
  • 974 ψηφιακές τάξεις έχουν δημιουργηθεί αθροιστικά,

Στα δημόσια ΙΕΚ το 84% των μαθημάτων που διενεργούνταν διά ζώσης είναι ήδη ενταγμένα στην ασύγχρονη τηλεκπαίδευση. Ενώ στα Πανεπιστήμια το 96,35% των προπτυχιακών μαθημάτων παραδίδονται μέσω σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, που σε ορισμένα ΑΕΙ αγγίζει το 99,7%.

Τα παραπάνω δεν είναι απλά νούμερα. Είναι μια σημαντική κληρονομιά για το μέλλον. Ένα βήμα εκσυγχρονισμού της εκπαιδευτικής διαδικασίας για το σήμερα αλλά και το αύριο.  Υποδομές που δημιουργήθηκαν σε μια έκτακτη κατάσταση, αλλά θα παραμείνουν και πρέπει να αξιοποιηθούν την επόμενη ημέρα και όταν η κρίση θα αποτελεί παρελθόν.

Σήμερα η απόκτηση της γνώσης έχει υπερβεί τα φυσικά σύνορα των κρατών. Αρκετά ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα συγκεντρώνουν εντυπωσιακό αριθμό φοιτητών δημιουργώντας σπουδές με εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Αλλά και στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση το ψηφιακό υλικό θα μπορέσει να βοηθήσει μαθητές και εκπαιδευτικούς να εξελιχθούν και να υπάρξει πρόσβαση σε αυτό ειδικά για περιοχές δυσπρόσιτες, όπως είναι οι ορεινές και νησιωτικές στην Ελλάδα. Όλα αυτά θα μπορέσουν να έχουν επιτυχία αρκεί μετά την κρίση να μην γυρίσουμε πίσω σε φοβίες, ταμπού και προκαταλήψεις που στο παρελθόν υπήρξαν τροχοπέδη για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης.


O Βασίλης Φεύγας είναι Γραμματέας Στρατηγικού Σχεδιασμού και Επικοινωνίας της Νέας Δημοκρατίας