Την αισιοδοξία του ότι η τουριστική χρονιά του 2023 για την Ελλάδα θα είναι καλύτερη από την αντίστοιχη του 2022 στον τομέα των κερδών εξέφρασε σε συνέντευξη του στο Αθηναϊκό Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, Γιάννης Ρέτσος.

Ο κ. Ρέτσος υποστηρίζει ότι φέτος ο ελληνικός τουρισμός θα εισφέρει στην ελληνική οικονομία πάνω από 18,2 δισεκατομμύρια ευρώ, ξεπερνώντας δηλαδή το τουριστικό εισόδημα ρεκόρ της χρονιά του 2019.

«Η Ελλάδα εξαργυρώνει το πολύ καλό Brand που χτίστηκε στην διάρκεια της πανδημίας υπογραμμίζει ο κ. Ρέτσος, όταν το 2020 ήταν η μόνη χώρα της Μεσογείου που άνοιξε τα σύνορα της με απόλυτη επιτυχία» όπως λέει χαρακτηριστικά.

Ο Γιάννης Ρέτσος έχοντας συμπληρώσει δύο θητείες στο τιμόνι του ΣΕΤΕ θα παραδώσει την σκυτάλη στην επόμενη ηγεσία του συνδέσμου την 31η Μαΐου όπου έχει προγραμματιστεί η ετήσια γενική συνέλευση του.

Την επόμενη διοίκηση ο κ. Ρέτσος την συμβουλεύει ότι θα πρέπει να είναι σε στενή επικοινωνία με την εκάστοτε κυβέρνηση και την πολιτική ηγεσία του τουρισμού.

Αναλυτικά η συνέντευξη:

Η Ελλάδα εξαργυρώνει το πολύ καλό Brand που χτίστηκε στην διάρκεια της πανδημίας

«Η Ελλάδα εξαργυρώνει το πολύ καλό Brand που χτίστηκε στην διάρκεια της πανδημίας υπογραμμίζει ο κ. Ρέτσος, όταν το 2020 ήταν η μόνη χώρα της Μεσογείου που άνοιξε τα σύνορα της με απόλυτη επιτυχία. Δώσαμε εξετάσεις και περάσαμε σαν μια χώρα που μπορεί να διαχειριστεί μια σοβαρή κρίση. Επιπρόσθετα το παράδειγμα της Ελλάδας ακολούθησαν και άλλες χώρες».

Σημειώνεται ότι χαρακτηριστικό εκείνης της δύσκολης περιόδου είναι η τολμηρή απόφαση της Ελλάδας να ανοίξει τις πύλες εισόδου της για τους Αμερικανούς μετατρέποντας έτσι το αεροδρόμιο της Αθήνας σε έναν κόμβο για όλη την Ευρώπη. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα το τουριστικό ρεύμα της Αμερικής να δώσει ψήφο εμπιστοσύνης στην Ελλάδα για τώρα αλλά και για το μέλλον.

«Οι Αμερικανοί έχουν γυρίσει στην Ελλάδα και θα αργήσουν να φύγουν» σημειώνει ο κ. Ρέτσος.

Από τι κινδυνεύει η Ελλάδα να χάσει την πέμπτη θέση που κατέχει ως παγκόσμιο αναγνωρίσιμο τουριστικό Brand

«Δεν θέλουμε στο μέλλον το ελληνικό Brand να κατρακυλήσει και να είναι μη ανιχνεύσιμο. Το να πέσει στην 7η θέση από την 5η δεν λέει κάτι. Το σημαντικό είναι να μείνουμε στην κορυφή των παγκόσμιων τουριστικών δυνάμεων».

Και πως θα γίνει αυτό;

«Χρειάζεται στρατηγική, χρειάζεται οργάνωση προορισμών, χρειάζεται βελτίωση υποδομών, χρειάζεται διαχείριση απορριμμάτων. Είναι μερικά ζητήματα που θα πρέπει να δοθούν άμεσες απαντήσεις στα συγκεκριμένα μέτωπα».

Το μεγάλο ζήτημα της τουριστικής βιομηχανίας εντοπίζεται στο θέμα της απασχόλησης

«Αποτελεί τεράστιο ζήτημα η έλλειψη προσωπικού στον κλάδο του τουρισμού, αλλά και σε άλλους κλάδους της οικονομίας. Δεδομένου ότι ο τουρισμός είναι παροχή υπηρεσίας, η αδυναμία εύρεσης καταρτισμένων εργαζομένων έχει επίπτωση στο προσφερόμενο προϊόν.

Ο ένας παράγοντας συνδέεται με την πανδημία, που βίαια έθεσε εκτός λειτουργίας την παγκόσμια τουριστική βιομηχανία εξωθώντας τους εργαζόμενους σε άλλους κλάδους.

Ο έτερος παράγοντας αφορά την περίοδο 2013-2019, όταν η τουριστική οικονομία αναπτυσσόταν και οι περισσότεροι τομείς της οικονομίας ήταν σε ύφεση. Την περίοδο αυτή οι εργαζόμενοι στράφηκαν μαζικά στον τουρισμό, ενώ από το 2020 έως το 2022 συνέβη ακριβώς το ανάποδο. Αυτοί οι δύο λόγοι σε συνδυασμό με την εποχικότητα της τουριστικής περιόδου επιτείνουν το πρόβλημα. Όλα τα υπόλοιπα, όπως οι κακές συνθήκες της εργασίας, συμπληρώνουν το πρόβλημα».

Ελέγχους τώρα για την αντιμετώπιση των κακών συνθηκών απασχόλησης

«Τον Ιούλιο και τον Αύγουστο θα λέμε για κακές συνθήκες εργασίας. Τώρα δεν ασχολείται κανείς, ενώ τώρα είναι η περίοδος που πρέπει να ξεκινήσουν οι έλεγχοι».

Στα ξενοδοχεία το ελάχιστο όριο αμοιβών είναι υψηλότερο από το γενικό ελάχιστο όριο

«Ο κλάδος των ξενοδοχείων που απασχολεί 150.000 εργαζόμενους στην χώρα, έχει υποχρεωτική κλαδική σύμβαση που σημαίνει ότι πρέπει να την εφαρμόζουν όλοι. Άρα οι αμοιβές που προκύπτουν, ακόμα και οι χαμηλότερες, είναι πολύ υψηλότερες από τη γενική συλλογική σύμβασης των εργαζομένων. Το ελάχιστο όριο είναι υψηλότερο από το γενικό ελάχιστο όριο, ενώ ταβάνι στους υψηλούς μισθούς δεν υπάρχει, αφού αυτό καθορίζεται από την αγορά. Όταν υπάρχει ζήτηση και μικρή προσφορά σε εργαζόμενους οι μισθοί ανεβαίνουν».

EUROKINISSI

Απαραίτητη η κατάρτιση των εργαζομένων και η σύνδεση των σπουδών με την αγορά εργασίας

«Χρειάζεται σε αυτή την διαδικασία να συμμετάσχουν όλα τα εκπαιδευτικά ιδρύματα όλων των βαθμίδων που έχουμε στην χώρα προκειμένου να συνδέσουν την γνώση με την αγορά εργασίας.

Θα πρέπει να δούμε την υπουργική απόφαση που θα εξειδικεύει τον αριθμό των εργαζομένων και τις ειδικότητες, γιατί κι αυτό πρέπει να γίνει με προσοχή, καθώς δεν θέλουμε να στρεβλώσουμε την αγορά εργασίας. Πρέπει να έλθουν άνθρωποι που θα απασχοληθούν σε θέσεις που δεν βρίσκονται σήμερα εργαζόμενοι με όρους εργασίας που ισχύουν ήδη στην Ελλάδα».

Διαβάστε περισσότερα για