Ο Γιάννης Μυλόπουλος, πρώην πρόεδρος της Αττικό Μετρό, έχει εκφράσει ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια του Μετρό Θεσσαλονίκης, υποστηρίζοντας ότι το έργο δεν θα είναι έτοιμο για ασφαλή λειτουργία μέχρι την προγραμματισμένη ημερομηνία έναρξης. Ωστόσο, οι ισχυρισμοί του φαίνεται να βασίζονται σε εικασίες και όχι σε τεκμηριωμένα δεδομένα.
Πρώτον, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Ταχιάος έχει διαβεβαιώσει ότι όλες οι απαραίτητες πιστοποιήσεις για την ασφαλή λειτουργία του Μετρό θα έχουν εκδοθεί πριν από τις 30 Νοεμβρίου 2024. Αυτές οι πιστοποιήσεις εκδίδονται από διεθνώς αναγνωρισμένους οργανισμούς, όπως η TUV Rheinland, εξασφαλίζοντας ότι το σύστημα πληροί τα υψηλότερα πρότυπα ασφάλειας.
Δεύτερον, το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι εξοπλισμένο με το αυτόματο σύστημα Driverless, το οποίο χρησιμοποιείται σε πολλές μεγάλες πόλεις παγκοσμίως και παρέχει τα υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας και αξιοπιστίας. Η λειτουργία του παρακολουθείται καθημερινά με πολλαπλούς αυτόματους μηχανισμούς ελέγχου, διασφαλίζοντας ότι κάθε δρομολόγιο εκτελείται σύμφωνα με όλους τους κανόνες ασφάλειας και προστασίας. Επιπλέον, οι σταθερές θύρες στις αποβάθρες (Platform Screen Doors - PSD) που υπάρχουν σε όλους τους σταθμούς προφυλάσσουν τους επιβάτες κατά την παραμονή τους στις αποβάθρες, απομονώνοντας τον χώρο των σηράγγων όπου κινούνται τα τρένα. Αυτό το χαρακτηριστικό ενισχύει περαιτέρω την ασφάλεια των επιβατών.
Η Ελληνικό Μετρό ΑΕ έχει επανειλημμένα διαβεβαιώσει το κοινό για την ασφάλεια του Μετρό Θεσσαλονίκης, το οποίο προγραμματίζεται να παραδοθεί στις 30 Νοεμβρίου 2024. Σύμφωνα με την εταιρεία, το έργο ενσωματώνει τις πιο σύγχρονες τεχνολογίες και πληροί τις αυστηρότερες προδιαγραφές ασφαλείας. Συγκεκριμένα, το Μετρό Θεσσαλονίκης θα διαθέτει 18 υπερσύγχρονους, πλήρως κλιματιζόμενους συρμούς χωρίς οδηγό, εξοπλισμένους με συστήματα αυτόματων θυρών στις αποβάθρες κάθε σταθμού, εξασφαλίζοντας τη μέγιστη ασφάλεια των επιβατών. Συνολικά, η Ελληνικό Μετρό ΑΕ και οι αρμόδιες αρχές έχουν λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να εξασφαλίσουν ότι το μετρό Θεσσαλονίκης θα λειτουργεί με τα υψηλότερα πρότυπα ασφάλειας, προσφέροντας ένα σύγχρονο και αξιόπιστο μέσο μεταφοράς στους πολίτες.
Χωρίς αποδείξεις
Είναι σημαντικό να σημειωθεί το γεγονός ότι οι ανησυχίες του Γιάννη Μυλόπουλου δεν συνοδεύονται από συγκεκριμένα στοιχεία ή αποδείξεις που να υποστηρίζουν τους ισχυρισμούς του. Αντίθετα, οι αρμόδιες αρχές και οι εμπλεκόμενοι φορείς έχουν παράσχει σαφείς διαβεβαιώσεις και έχουν λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να εξασφαλίσουν την ασφαλή λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης. Συνεπώς, οι ισχυρισμοί περί μη ασφάλειας του μετρό Θεσσαλονίκης φαίνεται να είναι αβάσιμοι και δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα. Η πόλη της Θεσσαλονίκης αναμένεται να αποκτήσει ένα σύγχρονο, ασφαλές και αξιόπιστο μέσο μεταφοράς που θα βελτιώσει σημαντικά την καθημερινότητα των κατοίκων της.
Πάντως η ώρα για το Μετρό Θεσσαλονίκης έφτασε, σε πείσμα όλων εκείνων που επί σειρά ετών προσπάθησαν να εμποδίσουν την πραγμάτωσή του. Οι καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του μετρό Θεσσαλονίκης αποτελούν ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα πώς οι αριστερές δυνάμεις, με πρόσχημα την προστασία των αρχαιοτήτων, επιδίδονται σε νομικά τερτίπια και μηνύσεις, εμποδίζοντας την πρόοδο σημαντικών έργων υποδομής. Επικαλούμενοι την ανάγκη διατήρησης των αρχαιολογικών ευρημάτων, προκάλεσαν επανειλημμένες αναβολές και αναθεωρήσεις στον σχεδιασμό του έργου, με αποτέλεσμα την παράταση της ταλαιπωρίας των πολιτών και την αύξηση του κόστους κατασκευής.
Είναι αξιοσημείωτο ότι, παρά τις διαμαρτυρίες και τις νομικές ενέργειες, η λύση που τελικά επιλέχθηκε περιλαμβάνει την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου, δημιουργώντας έναν μοναδικό χώρο όπου συνυπάρχουν το σύγχρονο με το ιστορικό στοιχείο. Αυτό αποδεικνύει ότι η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς μπορεί να επιτευχθεί, χωρίς να θυσιάζεται η ανάπτυξη και η ευημερία της πόλης.
Οι πολίτες της Θεσσαλονίκης δικαιούνται σύγχρονες υποδομές που θα βελτιώσουν την καθημερινότητά τους. Η αδικαιολόγητη καθυστέρηση του μετρό, λόγω ιδεολογικών κωλυμάτων και νομικών προσκομμάτων, αποτελεί προσβολή προς αυτούς. Είναι καιρός να προχωρήσουμε μπροστά, αφήνοντας πίσω πρακτικές που κρατούν την πόλη δέσμια του παρελθόντος.
«Ανυπόστατη φημολογία»
Τη δική του απάντηση δίνει, μέσω του «Μανιφέστο», ο Νίκος Ταχιάος, τονίζοντας ότι πρόκειται για ανυπόστατη φημολογία τα όσα ακούγονται για την έλλειψη ασφάλειας του μετρό Θεσσαλονίκης. Παράλληλα, αναφερόμενος στον Γιάννη Μυλόπουλο, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών τονίζει πως η υπευθυνότητα και η σοβαρότητα δεν συνυπάρχουν κατ’ ανάγκη με το παρελθόν ή την ιδιότητα ενός προσώπου. «Η επιμονή στην ανυπόστατη φημολογία γύρω από το μετρό αποδεικνύει ότι η υπευθυνότητα και η σοβαρότητα δεν συνυπάρχουν κατ’ ανάγκη ούτε με το παρελθόν ούτε με την ιδιότητα ενός προσώπου. Πολλώ δε μάλλον, όταν παράλληλα αποκαλύπτεται και ένα προηγούμενο ψεύδος: Εάν όντως ο πυρήνας της επιχειρηματολογίας που αμφισβητεί την ασφάλεια του μετρό έχει βάση, πώς θα ήταν δυνατόν να λειτουργεί το μετρό, έστω και χωρίς τον Σταθμό Βενιζέλου το 2020, όπως ήταν ο προηγούμενος ισχυρισμός του ιδίου προσώπου το 2019, όταν ούτε η επίστρωση των γραμμών είχε γίνει ούτε οι συρμοί είχαν παραδοθεί ούτε καν οι σταθμοί είχαν ολοκληρωθεί; Οταν "εγκαινιαζόταν" ένας σταθμός-σκηνικό (Σιντριβάνι), όπου όλα χρειάστηκε να ξηλωθούν ώστε να περατωθεί η κατασκευή κανονικά; Λοιπόν, η αλήθεια έχει ως εξής: Ολες οι δοκιμές ολοκληρώνονται βάσει προδιαγραφών και προγράμματος. Κανένας εκτροχιασμός δεν συνέβη, καμία σύγκρουση. Τα δύο γεγονότα τα οποία ανακυκλώνονται στα ακατάσχετα εγχειρήματα απόκτησης δημοσιότητας ενός συγκεκριμένου προσώπου, δεν αφορούν στη λειτουργία της γραμμής, αλλά αστοχίες που συνέβησαν στον χώρο της συντήρησης και δεν επιβάρυναν οικονομικά το δημόσιο. Κυρίως όμως, ούτε η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-WeBuild -HITACHIRAIL STS θα παρέδιδε ούτε η TUV Rheinland θα πιστοποιούσε ούτε η ιταλογαλλική THEMA θα αναλάμβανε να λειτουργήσει ένα μετρό που δεν θα εκπλήρωνε τα ύψιστα επίπεδα ασφαλείας. Μπορώ να διαβεβαιώσω με τη σειρά μου, μετά από αυτήν την τελευταία διαπίστωση, πως το μετρό της Θεσσαλονίκης παίρνει πλέον μία από τις πρώτες θέσεις ανάμεσα στα πιο σύγχρονα και ασφαλέστερα μετρό του κόσμου».