Μια συμφωνία υψηλής στρατηγικής σημασίας μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας επισφραγίστηκε πρόσφατα στη Ρώμη, ανοίγοντας τον δρόμο για ουσιαστικές επενδύσεις στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, τηρώντας τη δέσμευσή του για έναν ασφαλή και σύγχρονο σιδηρόδρομο έως το 2027, κατάφερε να αποσπάσει τη συναίνεση της Μελόνι για επενδυτικό πρόγραμμα 360 εκατομμυρίων ευρώ.

Η Ferrovie dello Stato Italiane, μητρική της Hellenic Train, θα προχωρήσει στην άμεση αγορά 23 καινούριων τρένων – 8 υπεραστικά υψηλής ταχύτητας και 15 προαστιακά. Ιδιαίτερης σημασίας είναι το γεγονός πως για πρώτη φορά μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, θα προστεθούν νέοι συρμοί στον Προαστιακό Σιδηρόδρομο.

Τα νέα τρένα θα διαθέτουν πλήρη συστήματα ασφαλείας τελευταίας τεχνολογίας και θα αντικαταστήσουν τους παλαιούς συρμούς, όπως τα μεταχειρισμένα «ασημένια βέλη», που παρουσιάζουν συχνές βλάβες – σχεδόν δύο την ημέρα κατά μέσο όρο.

Παράλληλα, η συμφωνία περιλαμβάνει την κατασκευή νέων, σύγχρονων αμαξοστασίων που θα επιτρέψουν την αποτελεσματική και μακροχρόνια συντήρηση των συρμών, λύνοντας ένα χρόνιο πρόβλημα του ελληνικού σιδηρόδρομου.

«Οι Ιταλοί επενδύουν, εμείς δουλεύουμε σκληρά και μαζί χτίζουμε έναν σιδηρόδρομο που αξίζει στους πολίτες», δήλωσε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κώστας Κυρανάκης, υπογραμμίζοντας τη σημασία της συνεργασίας.

Καθοριστική υπήρξε η πρόσφατη συνάντηση του κ. Κυρανάκη με τον Ιταλό αντιπρόεδρο Ματέο Σαλβίνι, κατά την οποία παρουσιάστηκαν συγκεκριμένα στοιχεία και δεσμεύσεις της ελληνικής πλευράς για άμεση πρόοδο σε έργα υποδομής και ασφάλειας. Μεταξύ αυτών η εγκατάσταση του αυτόματου συστήματος πέδησης ETCS, ενιαίο σύστημα τηλεδιοίκησης, υπογειοποίηση των γραμμών στα Σεπόλια και μέτρα πρόληψης για βανδαλισμούς στο δίκτυο.

Οι υποχρεώσεις τόσο της Ferrovie όσο και του ΟΣΕ θα καταγραφούν ρητά στη νέα σύμβαση με ρήτρες για την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων, εξασφαλίζοντας πως η μετάβαση σε έναν ασφαλέστερο και αποδοτικότερο ελληνικό σιδηρόδρομο δεν θα μείνει στα λόγια.