Η ένταση μεταξύ Ουάσινγκτον και Τεχεράνης κλιμακώθηκε εκ νέου τα ξημερώματα της Κυριακής, με τις δύο πλευρές να αλληλοκατηγορούνται για παραβίαση της εκεχειρίας που είχε συμφωνηθεί στις 17 Ιουνίου.

Σύμφωνα με το CENTCOM, αμερικανικά μαχητικά αεροσκάφη έπληξαν δέκα στόχους στο Ιράν, βάζοντας στο στόχαστρο στρατιωτικές εγκαταστάσεις επιτήρησης, συστήματα επικοινωνιών, αντιαεροπορική άμυνα, αποθήκες drones και υποδομές που σχετίζονται με δυνατότητες ναρκοθέτησης.

Παράλληλα, εκρήξεις σημειώθηκαν στην περιοχή Σιρίκ του νότιου Ιράν. Η κρατική τηλεόραση IRIB μετέδωσε ότι επλήγη πύργος τηλεπικοινωνιών, ενώ βλήματα έπεσαν και σε χωριό στο νησί Κεσμ, χωρίς να υπάρχουν μέχρι στιγμής πληροφορίες για θύματα.

Οι αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις υποστηρίζουν ότι οι επιθέσεις αποτελούν απάντηση στις πρόσφατες ενέργειες της Τεχεράνης κατά εμπορικών πλοίων στον Περσικό Κόλπο, υποστηρίζοντας ότι το Ιράν επέλεξε να μην τηρήσει την κατάπαυση του πυρός.

Αντίποινα του Ιράν με πυραύλους και drones

Λίγες ώρες αργότερα, οι Φρουροί της Επανάστασης ανακοίνωσαν ότι εξαπέλυσαν πυραύλους και drones εναντίον αμερικανικών στρατιωτικών εγκαταστάσεων στο Κουβέιτ και στο Μπαχρέιν, χαρακτηρίζοντας την αμερικανική επιχείρηση ευθεία παραβίαση της συμφωνίας εκεχειρίας.

«Η παραβίαση της εκεχειρίας έρχεται σε αντίθεση με το άρθρο 1 του Μνημονίου Συνεννόησης (MoU) του Ισλαμαμπάντ και θα οδηγήσει στην πλήρη διακοπή όλων των διπλωματικών διαδικασιών», ανέφερε η ανακοίνωση που μετέδωσε το Press TV.

Οι Φρουροί της Επανάστασης υποστήριξαν ακόμη ότι «κατέστρεψαν οκτώ σημαντικές εγκαταστάσεις των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων στη βάση Αλί αλ Σάλεμ του Κουβέιτ και στη βάση του 5ου Στόλου στο λιμάνι Σαλμάν του Μπαχρέιν».

Στην ίδια ανακοίνωση προειδοποίησαν ότι: «Κάθε εχθρική επίθεση, ανεξαρτήτως προσχήματος, ακόμη και εναντίον ασήμαντων στόχων (…) θα λάβει αμείλικτη απάντηση».

Οι ένοπλες δυνάμεις του Κουβέιτ επιβεβαίωσαν τις επιθέσεις με πυραύλους και drones, ενώ στο Μπαχρέιν ενεργοποιήθηκαν οι σειρήνες αεροπορικού συναγερμού και οι αρχές κάλεσαν τους πολίτες να παραμείνουν σε ασφαλή καταφύγια.

Σκληρό μήνυμα Τραμπ – Αντιδράσεις από Χεζμπολάχ και Ισραήλ

Με ανάρτησή του στην πλατφόρμα Truth Social, ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, υπερασπίστηκε τις αμερικανικές επιχειρήσεις και εξαπέλυσε νέα απειλή κατά της Τεχεράνης.

«Αμερικανικά αεροσκάφη έπληξαν μόλις αποθήκες ιρανικών πυραύλων και drones, καθώς και θέσεις παράκτιων ραντάρ, για την εκ νέου παραβίαση της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός».

Στη συνέχεια πρόσθεσε: «Μπορεί να έρθει κάποια στιγμή (…) που θα αναγκαστούμε να ολοκληρώσουμε στρατιωτικά το έργο που ξεκινήσαμε με μεγάλη επιτυχία».

Και κατέληξε με τη φράση που ανεβάζει ακόμη περισσότερο τους τόνους: «Εάν συμβεί αυτό, η Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν δεν θα υπάρχει πλέον».

trump-truth-0jpg.webp

Την ίδια ώρα, η Χεζμπολάχ εξαπέλυσε επίθεση. Ο ηγέτης της οργάνωσης, Ναΐμ Κάσεμ, τη χαρακτήρισε «ταπεινωτική, επαίσχυντη και αντιπροσωπεύει απεμπόληση της εθνικής κυριαρχίας».

Από την πλευρά του, ο πρωθυπουργός του Ισραήλ, Μπενιαμίν Νετανιάχου, έκανε λόγο για «ιστορική συμφωνία», υποστηρίζοντας ότι αποτελεί «πλήγμα για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ».

Αντίθετα, ο υπουργός Εθνικής Ασφαλείας του Ισραήλ, Ιταμάρ Μπεν-Γκβιρ, κατήγγειλε τη συμφωνία, χαρακτηρίζοντάς τη «μέγα λάθος» και δηλώνοντας ότι μόνο ο ισραηλινός στρατός μπορεί να εξουδετερώσει τα όπλα της Χεζμπολάχ.