Η επίλυση προβλημάτων στο Δημόσιο έχει απλοποιηθεί αρκετά με τα νέα ψηφιακά μέσα, ενώ το πρόγραμμα του Εθνικού Μητρώου Διοικητικών Διαδικασιών με την επωνυμία «Μίτος», διευκολύνει ακόμη περισσότερο τους πολίτες στην καθοδήγηση μέσα από τη γραφειοκρατία. Το όνομα εξάλλου προέρχεται από τη μυθολογία, όπου ο «μίτος» (κουβάρι) της Αριάδνης βοήθησε τον Θησέα να θανατώσει τον Μινώταυρο και να βγει από τον λαβύρινθο.
Πρόκειτα για ένα πρόγραμμα το οποίο τα τελευταία χρόνια απασχολεί 1.200 στελέχη της ελληνικής δημόσιας διοίκησης με βασικό αντικείμενο την τυποποίηση και καταγραφή όλων των διοικητικών διαδικασιών. Σκοπός της παρέμβασης είναι η ανάπτυξη ενός μοναδικού σημείου αναφοράς για όλες τις διαδικασίες του Δημοσίου με κύριους στόχους την καταγραφή, αποτύπωση και μοντελοποίηση των υφιστάμενων διαδικασιών των δημοσίων υπηρεσιών, τη συνεχή επικαιροποίηση των διαδικασιών μετά από κάθε μεταβολή και τη δημιουργία μιας βάσης προκειμένου σε επόμενη φάση να διαπιστωθούν οι περιπτώσεις που είναι δυνατή η μείωση ή ακόμα και η κατάργηση δικαιολογητικών και διατυπώσεων.
Ο «Μίτος» τηρείται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα mitos.gov.gr, όπου οι ενδιαφερόμενοι -φυσικά και νομικά πρόσωπα- μπορούν να αναζητήσουν στάδια υλοποίησης διαδικασιών του Δημοσίου, τα σημεία εξυπηρέτησης (φυσικά ή/και διαδικτυακά), τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, ο εκτιμώμενος χρόνος διεκπεραίωσης, το κόστος των παραβόλων (όπου απαιτούνται), η ισχύουσα νομοθεσία κ.α.
Η υλοποίηση του μητρώου άρχισε το 2020 από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σε πιλοτική λειτουργία τέθηκε τον Ιούλιο του 2021 και σε πλήρη παραγωγική λειτουργία (όταν το κοινό απέκτησε πρόσβαση) τον Ιούλιο του 2022. Μέχρι σήμερα έχουν δημοσιευθεί 3.690 διαδικασίες από 33 φορείς (20 υπουργεία, 13 ανεξάρτητες αρχές), ενώ σε αρχικό ή τελικό στάδιο επεξεργασίας για δημοσίευση βρίσκονται άλλες 913.
Ενσωμάτωση κάθε νέας αλλαγής
Πρόσφατα το αρμόδιο από το 2023 υπουργείο Εσωτερικών, προχώρησε στη θέσπιση νέου πλαισίου λειτουργίας του «Μίτος», με τον οποίο όλοι οι φορείς μιας νομοθετικής ή κανονιστικής ρύθμισης, υποχρεούνται κατά την προώθησή της προς δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, να ενημερώνουν για αλλαγές που πρέπει να επέλθουν στο σύστημα του μητρώου.
Με σχετική εγκύκλιο η υφυπουργός Εσωτερικών Βιβή Χαραλαμπογιάννη ενημερώνει ότι από 1η Ιανουαρίου 2025, τίθεται σε εφαρμογή νέος μηχανισμός που θα ενημερώνει αυτόματα τους αρμόδιους υπαλλήλους για κάθε νομοθετική ρύθμιση ή κανονιστική πράξη με την οποία θεσπίζεται νέα διοικητική διαδικασία ή τροποποιείται ή καταργείται υφιστάμενη διαδικασία. Οι τελευταίοι θα πρέπει καταχωρίζουν τις αλλαγές στην πλατφόρμα το αργότερο 10 ημέρες από τη δημοσίευση στο ΦΕΚ.
Πώς λειτουργεί η πλατφόρμα
Στην πρώτη σελίδα της πλατφόρμας παρουσιάζονται ομαδοποιημένες οι διοικητικές διαδικασίες σε τρεις κατηγορίες: με βάση γεγονότα της ζωής, τις ομάδες που αφορούν και βάσει είδους. Στην πρώτη κατηγορία, η ομαδοποίηση των υπηρεσιών είναι ίδια με αυτήν του gov.gr (με το οποίο άλλωστε είναι διασυνδεδεμένο):
«Γεωργία και κτηνοτροφία», «Δικαιοσύνη», «Εκπαίδευση», «Επιχειρηματική δραστηριότητα», «Εργασία και ασφάλιση», «Οικογένεια», «Περιουσία και φορολογία», «Πολίτης και καθημερινότητα», «Πολιτισμός, αθλητισμός και τουρισμός», «Στράτευση», και «Υγεία και πρόνοια».
Στη δεύτερη κατηγορία, οι διαδικασίες είναι ταξινομημένες ανάλογα με τους ενδιαφερόμενους: πολίτες, δημόσιους υπαλλήλους, δημόσιους φορείς, ελεύθερους επαγγελματίες, επιχειρήσεις και νομικά πρόσωπα – νομικές οντότητες.
Στην τρίτη κατηγορία, οι συναλλασσόμενοι μπορούν να αναζητήσουν την κάθε διαδικασία ανά είδος ως εξής: άδειες, ανανεώσεις, αποζημιώσεις, βεβαιώσεις, δηλώσεις, εγγραφές, έλεγχοι, εσωτερικές διαδικασίες δημοσίου, καταγγελίες, πιστοποιητικά και συντάξεις.
Τι περιλαμβάνεται στο «Μίτος»
Στο «Μίτος» καταχωρίζονται τόσο οι πάγιες όσο και οι έκτακτες (ad hoc) διοικητικές διαδικασίες (π.χ. αποζημίωση πλημμυροπαθών/πυροπαθών), καθώς και οι εποχικές διαδικασίες που παρουσιάζουν ετήσια ή άλλη επαναληψιμότητα (π.χ. επιδότηση ελαιολάδου, χορήγηση εποχικού επιδόματος, χορήγηση δελτίου κοινωνικού τουρισμού).
Στην πλατφόρμα υπάρχει η δυνατότητα εγγραφής (με τους κωδικούς taxisnet) ώστε να λαμβάνονται ειδοποιήσεις για μελλοντικές αλλαγές σε κάθε επιλεγμένη διαδικασία, αλλά και για ανατροφοδότηση αναφέροντας τυχόν σφάλμα στην καταγραφή μιας διαδικασίας.