Προχωράει η επικαιροποίηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, αυξάνονται οι δικλείδες ασφαλείας στη χορήγηση των διπλωμάτων οδήγησης, βελτιώνεται συνολικά το οδικό δίκτυο.
Στη Βίκυ Πολύζου
Ο περιορισμός των τροχαίων δυστυχημάτων και ατυχημάτων αποτελεί για τον Μιχάλη Παπαδόπουλο και προσωπικό στοίχημα. Ως υφυπουργός Μεταφορών, άλλωστε, προεδρεύει στη Διυπουργική Επιτροπή για την Οδική Ασφάλεια, η οποία έχει αναδειχθεί από τον Κυριάκο Μητσοτάκη και μία από τις προτεραιότητες της κυβέρνησής του. Γι’ αυτό και προχωράει η επικαιροποίηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, αυξάνονται οι δικλείδες ασφαλείας στη χορήγηση των διπλωμάτων οδήγησης και γίνονται έργα στο οδικό δίκτυο όλης της χώρας.
Τι αλλαγές προβλέπονται στον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και πόσο μπορούν να βοηθήσουν στον περιορισμό των τροχαίων;
Ο εκσυγχρονισμός του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας είναι μέρος της εθνικής στρατηγικής για την Οδική Ασφάλεια που υλοποιεί με συνέπεια αυτή η κυβέρνηση, με σκοπό τη μείωση του αριθμού των νεκρών και σοβαρά τραυματιών σε οδικά ατυχήματα κατά 50% έως το 2030. Η βασική φιλοσοφία που θα διαπνέει τις αλλαγές στον ΚΟΚ είναι ότι οι ποινές θα εστιάζουν στον οδηγό και όχι στο όχημα, που σημαίνει ότι η τιμωρία δεν θα επιβάλλεται στο αυτοκίνητο, αλλά σε αυτόν που διέπραξε την παράβαση. Ανάλογα με την επικινδυνότητα της παράβασης θα προβλέπεται χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης και όχι αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας, καθώς το όχημα μπορεί, για παράδειγμα, να χρησιμοποιείται και από άλλο μέλος της οικογένειας που δεν έχει κάνει παράβαση. Εξαίρεση αποτελούν, προφανώς, οι παραβάσεις που σχετίζονται με τη λειτουργία του οχήματος, όπως ο έλεγχος ΚΤΕΟ. Οι παραβάσεις που μπορεί να προκαλέσουν σοβαρό ατύχημα όπως η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, η υπερβολική ταχύτητα, η αντικανονική προσπέραση ή η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ θα επισείουν τις αυστηρότερες ποινές. Στις λιγότερο επικίνδυνες παραβάσεις, όπως η παράνομη στάθμευση, θα επιβάλλονται ηπιότερες ποινές. Οι παραβάσεις θα καταγράφονται στο «point system» και αν ο οδηγός υποτροπιάζει θα αντιμετωπίζει αυστηρότερες ποινές. Με αυτόν τον τρόπο επιδιώκουμε να διαμορφώσουμε μια νέα φιλοσοφία γύρω από την οδήγηση, δίνοντας έμφαση στην ευθύνη που έχει κάθε ένας από εμάς όταν πιάνει στα χέρια του το τιμόνι. Η επιθετική οδήγηση και η ανεύθυνη συμπεριφορά κάποιων οδηγών είναι βασικές αιτίες πρόκλησης ατυχημάτων και όσο αλλάζει αυτή η εικόνα θα μειώνονται και τα δυσάρεστα συμβάντα. Παράλληλα, δημιουργούμε καλύτερες οδικές υποδομές και προωθούμε και άλλες προτάσεις όπως η μείωση του ορίου ταχύτητας στις πόλεις στα 30 χλμ., την οποία προανήγγειλε ο υπουργός Κώστας Καραμανλής, προκειμένου να διαμορφώσουμε ένα ασφαλέστερο περιβάλλον στους δρόμους.
Προβλέπεται ποινή και για τη μούντζα; Γιατί δεν έχει ο Ελληνας οδική παιδεία και με ποια μέτρα διασφαλίζετε την αξιοκρατική χορήγηση διπλωμάτων;
Η βελτίωση του επιπέδου της οδικής ασφάλειας, που αποτελεί και προτεραιότητα του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, είναι πρώτα απ’ όλα θέμα παιδείας και σε αυτό το πλαίσιο, στον νόμο που περάσαμε ήδη για τις άδειες οδήγησης, αναβαθμίζεται όλη η διαδικασία της εκπαίδευσης των υποψήφιων οδηγών. Καλύτερα βιβλία στη θεωρητική προετοιμασία, ποιοτική αλλαγή στην πρακτική δοκιμασία με σενάριο ελεύθερης οδήγησης και περισσότερη διαφάνεια με τη χρήση των καμερών στις εξετάσεις. Αυτές οι ρυθμίσεις, σε συνδυασμό με την επέκταση του μαθήματος της κυκλοφοριακής αγωγής στα σχολεία που προωθείται σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας, έχουν κοινή συνισταμένη την εδραίωση μιας κουλτούρας οδηγικής συμπεριφοράς στους νέους οδηγούς. Το ίδιο ισχύει και για τις απρεπείς συμπεριφορές που παρατηρούνται από κάποιους οδηγούς, όπου στον ισχύοντα ΚΟΚ υπάρχει ήδη πρόβλεψη προστίμου. Αυτό, όμως, απέχει από όσα γράφτηκαν για τη συγκεκριμένη χειρονομία και δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
Προχωράει η συνεργασία με τον Κυριάκο Πιερρακάκη για την ψηφιοποίηση όλων των υπηρεσιών που αφορούν στις άδειες οδήγησης;
Μια από τις βασικές μας προτεραιότητες στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι η απλοποίηση των διαδικασιών που αφορούν την καθημερινή επαφή των υπηρεσιών με τους πολίτες και τους επαγγελματίες του κλάδου. Γι’ αυτό και είναι το πρώτο υπουργείο που συνήψε μνημόνιο συνεργασίας με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με το οποίο συνεργαζόμαστε αποτελεσματικά. Εμείς επιλέγουμε το έργο και παρέχουμε τα δεδομένα και το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης αναλαμβάνει την τεχνική επεξεργασία για να διαμορφωθεί η ηλεκτρονική διαδικασία. Τα αποτελέσματα αυτής της προσπάθειας είναι εντυπωσιακά με δεδομένο ότι έχουν εκδοθεί περισσότερα από 20 χιλιάδες διπλώματα με τη χρήση νέων εφαρμογών. Εχουν υποβληθεί περισσότερες από 7.500 αιτήσεις για ανανεώσεις διπλωμάτων, περισσότερες από 23.000 αιτήσεις για αντικαταστάσεις διπλωμάτων για φθορά, κλοπή ή απώλεια και τουλάχιστον 4.500 αιτήσεις για αντίγραφα αδειών κυκλοφορίας. Επιπλέον, από τον Μάιο του 2020 έχουν εκδοθεί περισσότερες από 330.000 προσωρινές άδειες οδήγησης. Αυτό σημαίνει ότι ένας υποψήφιος οδηγός που πετυχαίνει στις πρακτικές εξετάσεις, μπορεί να εκτυπώσει αμέσως την προσωρινή άδεια από τον υπολογιστή του και μπορεί να οδηγήσει, χωρίς να περιμένει τέσσερις μήνες να του έρθει το δίπλωμα όπως συνέβαινε στο παρελθόν. Επιπλέον, με το νέο πληροφοριακό σύστημα που απέκτησε το υπουργείο υπάρχει δυνατότητα να υποστηριχθούν νέες εφαρμογές και να γίνει διασύνδεση με άλλα συστήματα, ώστε να εμπλουτίσουμε τον κατάλογο των υπηρεσιών που διεκπεραιώνονται ηλεκτρονικά.
Να έρθω στα υδροπλάνα. Είπατε πρόσφατα ότι η πολιτεία είναι έτοιμη και όλα εξαρτώνται από τις εταιρείες που θέλουν να επενδύσουν σε αυτόν τον τομέα. Τι ακριβώς συμβαίνει; Θα έχουμε φέτος υδροπλάνα ή θα πάμε για του χρόνου και βλέπουμε;
Η ανάπτυξη ενός δικτύου δρομολογίων με υδροπλάνα στη χώρα μας θα προσφέρει νέες δυνατότητες τουριστικής ανάπτυξης και πολλά οφέλη στις τοπικές κοινωνίες και την εθνική οικονομία. Για να πετάξουν υδροπλάνα απαιτούνται υδατοδρόμια και σε αυτό το πεδίο η σημερινή κυβέρνηση έχει κάνει πολλά βήματα και θα γίνουν ακόμη περισσότερα. Το τονίζω γιατί είχαμε αναλάβει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες επί των αδειοδοτήσεων κατά την προηγούμενη θητεία μου ως υφυπουργός Μεταφορών το 2014, αλλά, δυστυχώς, μεσολάβησαν 4,5 χρόνια μηδενικής προόδου. Η διαδικασία αδειοδότησης πλέον έχει απλοποιηθεί με ειδική νομοθετική ρύθμιση που φέραμε το φθινόπωρο και ο υποψήφιος επενδυτής μπορεί να προχωρά στο επόμενο στάδιο συμπληρώνοντας ταυτόχρονα τους φακέλους. Και μάλιστα, χωρίς να υπάρχει έκπτωση στο ζήτημα της ασφάλειας που έχει πρωταρχική σημασία. Επιπλέον, είμαστε έτοιμοι να αναλάβουμε νέα πρωτοβουλία για την περαιτέρω επιτάχυνση της διαδικασίας, με τη σύσταση μιας μεικτής Επιτροπής Υδατοδρομίων στην οποία θα μετέχουν υπουργεία, περιφέρειες, φορείς, αλλά και εκπρόσωποι του ιδιωτικού τομέα, ώστε να διαμορφώσουμε μια στρατηγική βιώσιμης ανάπτυξης του κλάδου. Από την πλευρά του υπουργείου οι αδειοδοτήσεις συνεχίζονται με τελευταίο παράδειγμα την άδεια ίδρυσης του υδατοδρομίου στην Καλαμάτα. Εφόσον υπάρξει και ανάλογο ενδιαφέρον από τους επενδυτές, σύντομα θα δούμε τις πρώτες πιλοτικές πτήσεις υδροπλάνων στην πατρίδα μας.
Είδαμε στην Αστυπάλαια τα πρώτα ηλεκτρικά βαν. Πώς προχωρά η ηλεκτροκίνηση; Υπάρχουν υποδομές για να αναπτυχθεί περισσότερο;
Στην Αστυπάλαια είχαμε πολλές πρωτιές, πέρα από τα πρώτα ηλεκτροκίνητα βαν που παρουσίασε η VW και έστρεψε τα φώτα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας στο πανέμορφο νησί μας. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εισήγαγε μια νέα υπηρεσία «on demand» κινητικότητας. Μέσω μίας πλατφόρμας, ο επιβάτης έχει τη δυνατότητα να ζητήσει μεταφορά και το δίκτυο να καλύψει το αίτημά του συνδυάζοντας τα αιτήματα και άλλων επιβατών που μπορεί την ίδια στιγμή να ζητούν μετακίνηση. Δημιουργήσαμε ειδική νομοθετική ρύθμιση για να λειτουργήσει αυτή η νέα υπηρεσία γιατί πιστεύουμε ότι οι έξυπνες μορφές κινητικότητας είναι το μέλλον στις υπηρεσίες μεταφορών. Με την ίδια φιλοσοφία υποστηρίζουμε και την ηλεκτροκίνηση, όπου η σημερινή κυβέρνηση έχει κάνει στην κυριολεξία επανεκκίνηση. Αρκεί να δει κάποιος τα στοιχεία. Το 2019 τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα που είχαν ταξινομηθεί ήταν 404, ενώ το 2021 ο αριθμός των ταξινομήσεων σε αυτήν την κατηγορία σχεδόν εννεαπλασιάστηκε φθάνοντας τα 3.594 οχήματα! Επίσης, από τον Ιανουάριο έως τον Μάιο του 2022 είχαμε 1.515 ταξινομήσεις, παρά τις μεγάλες δυσκολίες στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, λόγω της ενεργειακής κρίσης και του πολέμου στην Ουκρανία. Η χορήγηση οικονομικών κινήτρων μέσα από το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» έχει συμβάλει καθοριστικά στις παραπάνω επιδόσεις. Ταυτόχρονα, όμως, βελτιώνουμε τις υποδομές για την υποστήριξη της ηλεκτροκίνησης. Το 2019 υπήρχαν 58 σημεία φόρτισης και σήμερα φτάνουν τα 1.200, με προοπτική να φτάσουν τα 12.000 το 2030. Επίσης, μέσω των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας οι δήμοι και οι περιφέρειες μπορούν να εγκαταστήσουν φορτιστές και να αγοράσουν ηλεκτροκίνητα οχήματα. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μεριμνά επίσης για να υπάρχει το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο για τα συνεργεία υψηλής τάσης και τους τεχνίτες ηλεκτροκίνησης, μια νέα επαγγελματική ειδικότητα με σημαντικές προοπτικές απασχόλησης. Εισάγουμε, ταυτόχρονα, νέες υπηρεσίες όπως το ηλεκτρονικό μητρώο φορτιστών όπου ο οδηγός του ηλεκτροκίνητου οχήματος μπορεί να γνωρίζει από την οθόνη του αυτοκινήτου του πού βρίσκεται ο κοντινότερος φορτιστής και πόσο στοιχίζει η φόρτιση. Κάθε μέρα βελτιώνονται οι συνθήκες για τη χρήση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων και σας διαβεβαιώνω ότι θα συνεχίσουμε την προσπάθεια με απώτερο σκοπό να διαμορφώσουμε ηπιότερες και φθηνότερες συνθήκες μετακίνησης για τους πολίτες, αλλά και φιλικότερες προς το περιβάλλον.
Από την έντυπη έκδοση της εφημερίδας “Τo Μanifesto”