Μόνο ένας στους τρεις εργαζομένους στα μέσα σταθερής τροχιάς συμμετείχε τελικά στην απεργία που «παρέλυσε» την Αθήνα την Τετάρτη. Η απόφαση από το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών βγήκε κατόπιν εορτής και μεγάλης ταλαιπωρίας των πολιτών, καθώς κοινοποιήθηκε στην εταιρία χθες, κρίνοντας την απεργία παράνομη και καταχρηστική.
Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή του ο «Ελεύθερος Τύπος», από το σύνολο των 2.330 εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ, 843 απέργησαν, 836 εργάστηκαν κανονικά (πρόκειται για διοικητικούς υπαλλήλους που είναι σε γραφεία, σταθμάρχες κ.λπ.) και 46 εργαζόμενοι είχαν δηλωθεί ως προσωπικό ασφαλείας. Εκτός εργασίας αλλά και εκτός… απεργίας ήταν 605 υπάλληλοι που έλειπαν με προγραμματισμένα ρεπό ή σε άδειες μητρότητας, ασθένειας, καλοκαιρινές κ.λπ. Οπως διευκρινίζουν πηγές στον «Ε.Τ.», οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι δεν πήραν άδεια για να μη χάσουν το μεροκάματο, αλλά την είχαν δηλώσει εδώ και καιρό. Αλλωστε, όπως εξηγούν, η απόφαση για την απεργία ανακοινώθηκε το μεσημέρι της Τρίτης, οπότε ακόμα και να ήθελαν κάποιοι να δηλώσουν άδεια, δεν θα προλάβαιναν.
Η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ είχε προσφύγει στη Δικαιοσύνη ασκώντας αγωγή το μεσημέρι της Τρίτης, η οποία εκδικάστηκε… την επόμενη ημέρα και ανακοινώθηκε τη… μεθεπόμενη της προσφυγής. Σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης, η απεργία κρίθηκε παράνομη λόγω μη τήρησης των προϋποθέσεων νόμιμης άσκησής της, που προβλέπει η σχετική νομοθεσία: γνωστοποίηση των αιτημάτων και των λόγων που τα θεμελιώνουν 4 ημέρες πριν από την πραγματοποίηση της απεργίας, διάθεση αναγκαίου προσωπικού για την ασφάλεια των εγκαταστάσεων της επιχείρησης και την πρόληψη καταστροφών και ατυχημάτων (προσωπικό ασφαλείας), διάθεση προσωπικού για την αντιμετώπιση στοιχειωδών αναγκών του κοινωνικού συνόλου κατά τη διάρκεια της απεργίας (προσωπικό ελάχιστης εγγυημένης υπηρεσίας), υποχρέωση υποβολής αίτησης για διεξαγωγή δημόσιου διαλόγου από τη συνδικαλιστική οργάνωση που κηρύσσει την απεργία.
Παράλληλα, η απεργία κρίθηκε καταχρηστική με το σκεπτικό ότι αφενός προκάλεσε σημαντική οικονομική ζημία στην εταιρία και αφετέρου πραγματοποιήθηκε την ημέρα ψήφισης του σχετικού νομοσχεδίου, παρόλο που αυτό τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από τις 6 Αυγούστου 2022, οπότε υπήρχε το χρονικό περιθώριο να εκφραστούν οι απόψεις των σωματείων ενώπιον της διοίκησης της εταιρίας. Αντίθετα, επελέγη το έσχατο μέσο της απεργίας, με την αποδοχή των δυσμενών επιπτώσεων.