«Καμία δωρεά δεν υποκαθιστά τις υποχρεώσεις της πολιτείας να μεριμνά για την παιδεία, αλλά και κανένας δωρητής δεν αξίζει τέτοια αντιμετώπιση και τις αιτιάσεις τις οποίες άκουσε σήμερα στην ελληνική Βουλή ο εκπρόσωπος του Ιδρύματος Αλέξανδρος Ωνάσης», σχολίασε η υφυπουργός Παιδείας, Ζέτα Μακρή, κατά τη συζήτηση που εξελίσσεται στη Βουλή για τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία, συζήτηση την οποία παρακολουθεί ο πρόεδρος του Ιδρύματος Αντώνης Παπαδημητρίου.
Είχε προηγηθεί στο βήμα ο πρόεδρος της «Νίκης», Δημήτρης Νατσιός, που είχε δηλώσει ότι το «Ίδρυμα Αλέξανδρος Ωνάσης είναι διαβόητο για τις γενναίες χρηματοδοτήσεις στις ΛΟΑΤΚΙ ομάδες» αλλά και η βουλευτής της «Νίκης» Ασπασία Κουρουπάκη, που είχε κάνει λόγο για «ίδρυση των woke δημόσιων σχολείων» με την οποία «οδηγούμαστε στο επόμενο στάδιο πολιτισμικής αλλοτρίωσης». Η βουλευτής, είχε επίσης καταγγείλει «πλήρη παράδοση δημόσιων σχολείων στις ελίτ που επιβάλλουν με αλαζονικό τρόπο την woke ατζέντα στα μυαλά των ανήλικων παιδιών» και για «woke κατήχηση από ιδρύματα όπως το Ωνάσειο, που αποτελεί έναν από τους πιο ένθερμους οπαδούς του εθνομηδενισμού και της woke ατζέντας».
H υφυπουργός Παιδείας, Ζέτα Μακρή, ανέφερε ότι η σύμβαση που κυρώνεται σήμερα από τη Βουλή ανοίγει το δρόμο για την ίδρυση του δικτύου των 22 ΔΗΜΩΣ - 11 γυμνάσια και 11 λύκεια - με στόχο να δοθούν σε χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες τα εφόδια και τις γνώσεις που χρειάζονται για να εξελιχθούν. Η κ. Μακρή υπενθύμισε ότι τα ΔΗΜΩΣ θα λειτουργούν υπό την επίβλεψη του υπουργείου Παιδείας σε στενή συνεργασία με τον δωρητή, ο οποίος αναλαμβάνει την κτηριακή αναβάθμισή τους, την αναβάθμιση του εξοπλισμού και την κάλυψη μεγάλου μέρους των λειτουργικών εξόδων.
Το ωρολόγιο πρόγραμμα «θα είναι αυτό των προτύπων, με πρόσθετες καινοτομίες, με ενίσχυση των τοπικών κοινωνιών, με αύξηση της ώσμωσης μεταξύ των ΔΗΜΩΣ, Πανεπιστήμιων και Ιδρυμάτων και τελικό στόχο τη συνολική αναβάθμιση της εκπαίδευσης μέσω της διάχυσης της παιδαγωγικής εμπειρίας». Η υφυπουργός Παιδείας αναφέρθηκε στην παρουσία του προέδρου του ιδρύματος, Αντώνη Παπαδημητρίου, στην διαδικασία της ακρόασης φορέων, που «έδωσε σαφείς απαντήσεις και καταγράφηκε η διάθεση του ιδρύματος να βοηθήσει και όχι να παρέμβει και καταγράφηκε και η διάθεσή του να επεκτείνει τη συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας, χωρίς, όπως κατηγορηματικά διαβεβαίωσε, να έχει το Ίδρυμα κάποια διάθεση επέμβασης στην εκπαιδευτική διαδικασία και στα θέματα ευθύνης του υπουργείου».
«Θέλουμε να ενισχύσουμε τη δημόσια εκπαίδευση, θέλουμε να δώσουμε την ευκαιρία στα παιδιά μας που προέρχονται από υποβαθμισμένες κοινωνικές, οικονομικές ομάδες του πληθυσμού - αλλά έχουν τις ικανότητες, έχουν τη φλόγα που καίει από μέσα τους για να γίνουν καλύτεροι - να το πετύχουν αυτό, να πετύχουν όσο το δυνατόν περισσότερα», είπε ο εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας Γιάννης Λοβέρδος.
«Σημαντική παράμετρος είναι η διασφάλιση ότι δεν θα εμπορευματοποιηθεί το δημόσιο αγαθό της παιδείας, δηλαδή ο ιδιώτης δεν θα βγάλει κανένα κέρδος. Το Ίδρυμα Ωνάση το διασφαλίζει αυτό, καθώς είναι ένα κοινωφελές ίδρυμα, ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός με σημαντική προσφορά στη χώρα», είπε ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ Στέφανος Παραστατίδης.
«Ο τρόπος να αναβαθμίσουμε σχολεία σε 'υποβαθμισμένες' περιοχές δεν είναι αυτός. Οι μαθητές αξίζουν ίσες ευκαιρίες, ίσες δυνατότητες, σχολεία με υποδομές και καθηγητές που να μην ψάχνουν τα αυτοκίνητά τους για να κοιμηθούν όταν διορίζονται εκτός τόπου κατοικίας», είπε ο ειδικός αγορητής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Μιλτιάδης Ζαμπάρας.
«Το μήνυμα της Κυβέρνησης στα σχολεία είναι καθαρό: ΄Θέλετε καλύτερα εξοπλισμένα, όμορφα και ασφαλή σχολεία;' λέει η Κυβέρνηση. 'Αναζητήστε χορηγούς, γιατί το κρατικό ταμείο είναι μείον'. Και αυτήν την ίδια απάντηση την έχετε πάντα όταν πρόκειται για τις ανάγκες της λαϊκής οικογένειας, ακόμη και για τις πιο στοιχειώδεις. Όταν όμως πρόκειται να επιδοτήσετε τους ομίλους και να δώσετε για τους εξοπλισμούς του ΝΑΤΟ, τότε τα λεφτά φτάνουν και περισσεύουν», είπε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Ιωάννης Δελής.
«Όπως συνέβη και με τα υπάρχοντα πρότυπα, και τα ΔΗΜΩΣ θα πάψουν να είναι σχολεία της γειτονιάς, δημιουργώντας τελικά μεγαλύτερη πίεση στις περιοχές αυτές, όπου τα υπόλοιπα σχολεία καλούνται να απορροφήσουν, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, τους μαθητές από τη γειτονιά που δεν διεκδικούν, ή δεν μπορούν να επιτύχουν την εισαγωγή τους στο πρότυπο», είπε η ειδική αγορήτρια της Ελληνικής Λύσης, Σοφία Ασημακοπούλου.
«Η κυβέρνηση αντί να επενδύει σε ένα ενιαίο ποιοτικό και δωρεάν δημόσιο σχολείο για όλα τα παιδιά, επιλέγει να δημιουργεί νησίδες αριστείας και προνομίων που προορίζονται για τους λίγους. Με αυτό τον τρόπο υπονομεύεται ευθέως η βασική αρχή της ισότητας στην εκπαίδευση και αναπαράγονται οι κοινωνικές ανισότητες», είπε η ειδική αγορήτρια της Νέας Αριστεράς, Μερόπη Τζούφη.
«Παραδίδετε δημόσια σχολεία σε ιδιώτες, οι οποίοι θα έχουν λόγο για τη λειτουργία των σχολείων αυτών, αφού θα συμμετέχουν στη διοικούσα επιτροπή με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Το πλαίσιο στο οποίο θα λειτουργούν τα Ωνάσεια σχολεία, τα καθιστά κυριολεκτικά άλλα σχολεία», είπε, απευθυνόμενος στην κυβέρνηση, ο ειδικός αγορητής της «Νίκης» Σπύρος Τσιρώνης.
Θετικός στο νομοσχέδιο δήλωσε ο ειδικός αγορητής της Πλεύσης Ελευθερίας, Διαμαντής Καραναστάσης. «Γιατί να μην είναι η αρχή και να ενισχυθεί η δημόσια παιδεία από ιδιώτες, με αυτόν τον τρόπο, να παραμείνει και να κρατηθεί ο χαρακτήρας της, αλλά να φροντίσουμε να αναβαθμίσουμε προς τα πάνω, να είναι αυτός ο στόχος μας, πάντα προς τα πάνω, στοχεύοντας προς τα πάνω και όχι καταστρέφοντας και στοχεύοντας στο να παραμείνουμε κάτω», δήλωσε ο βουλευτής.
«Θα αποδεχόμασταν να υπάρχει αυτή η δωρεά αν υπήρχε μία ισόνομη κατεύθυνση προς όλη την εκπαίδευση. Έχουμε μηνύματα από μαθητές σχολείων από όλη την Π,εριφέρεια ειδικά της Θεσσαλονίκης, από τον Εύοσμο και τις όμορες περιοχές. Οι μαθητές, οι καθηγητές, αισθάνονται ότι δημιουργούνται σχολεία δύο ταχυτήτων, ότι δημιουργούνται σχολεία δύο ευκαιριών», ανέφερε ο ειδικός αγορητής των «Σπαρτιατών» Ιωάννης Κόντης.