Το κλίμα σε όλο τον κόσμο αλλάζει. Μια αλλαγή που έρχεται μαζί με την πανδημία να κτυπήσει κόκκινο στην ανθρωπότητα. Εκείνες οι χώρες όμως που θα πληγούν περισσότερο είναι της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

του Μανώλη Μαυρομμάτη*

Καθώς οι κεντρικοί αγωγοί δουλεύουν στο φουλ το γκάζι μετά και την ανοδική πορεία των αγορών πετρελαίου έρχεται ως απαραίτητη λύση στην αρχή του Φθινοπώρου και ενώ ο χειμώνας όπως προβλέπουν οι μετεωρολόγοι θα είναι ένας από τους πλέον ψυχρούς στον πλανήτη.

Η Κομισιόν με την Ούρσουλα Φον ντερ Λάιεν αφού ενημερώθηκε την Δευτέρα μετά την συνεδρίαση του Γιούρογκρουπ στο Λουξεμβούργο, έκανε γνωστό ότι στις 21 και 22 Οκτωβρίου στην διάρκεια της Συνόδου Κορυφής στις Βρυξέλλες θα γνωστοποιήσει στους 27 ηγέτες τα συμπεράσματα του Λουξεμβούργου, τις προτάσεις των αρμόδιων υπουργών αλλά κυρίως τις προτάσεις της Κομισιόν. Πρόκειται για το αποτέλεσμα της συνεδρίασης του Κολλεγίου των Επιτρόπων που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη το μεσημέρι.

Η Πρόεδρος της Κομισιόν όπως πληροφορείται tomanifesto.gr φέρεται αποφασισμένη να παρουσιάσει ως μία λύση στους 27 ηγέτες της ΕΕ την συνολική από κοινού αγορά αερίου (γκάζι) για τις ανάγκες των κρατών μελών που δεν έχουν “γεμίσει τις αποθήκες τους αερίου” όπως η Ιταλία και η Ουγγαρία.

Οι πλέον εναρμονισμένες με τις ανάγκες της αγοράς και των πολιτών τους. Δεξαμενές πλήρεις κατά το 85% περίπου κυρίως όμως με ποσοστό 3% έλλειμμα αντίθετα με άλλα κράτη όπως η Γερμανία στο +4,1 να πλησιάζουν τον μέσο όρο της ευρωζώνης.

Όπως έγινε γνωστό στους διαδρόμους της Κομισιόν η Ούρσουλα Φον ντερ Λάιεν θα φέρει το σύστημα της αγοράς των εμβολίων covid19 στην έναρξη της πανδημίας για λογαριασμό όλων των κρατών της ΕΕ,  ως πρόταση προκειμένου να συζητηθεί στο Συμβούλιο. Μια πρόταση που μαθαίνουμε είναι προϊόν ομάδας συμβούλων του Ιταλού Επιτρόπου Πάολο Τζεντιλόνι.

Μελέτη η οποία έφερε ορισμένες αντιδράσεις στο Κολλέγιο των Επιτρόπων από συναδέλφους του πρώην πρωθυπουργού της Ιταλίας, οι οποίοι προέρχονται ιδιαίτερα από χώρες με μεγάλη ύφεση και το 3% φαίνεται ακόμα μια δύσκολη υπόθεση!
Η ύφεση που σήμερα πλησίασε το 3,4% και με το κόστος του γκαζιού να ξεπερνά στα ύψη του 2008. Δηλαδή σε μεγέθη οικονομικής κρίσης για τις χώρες της ευρωζώνης.

Η Κομισιόν παρατήρησε ότι το ερώτημα κλειδί είναι “αν οι πρόσφατες μετακινήσεις των τιμών ενέργειας θα παραμείνουν σταθερές ή θα εναλλάσσονται”. Γιατί εφ’ όσον επικρατήσει η πρώτη περίπτωση τότε “θα προκύψουν μεγάλες εμπλοκές και άνοδος των ποσοστών του ΑΕΠ και ακολούθως αύξηση της ύφεσης”.

Στις πρώτες λοιπόν εκτιμήσεις για σχέδιο ανάλογο της αγοράς εμβολίου “για όλους” θεωρείται πολύπλοκο αφού οι κυβερνήσεις θα υποχρεωθούν να αναπροσαρμόσουν τις οικονομίες τους για την ενέργεια αλλά και στον προϋπολογισμό τους με κύριο μέλημα τις φορολογικές ελαφρύνσεις των νοικοκυριών, τις επιδοτήσεις ανάλογα με την κατανάλωση γκαζιού σε σπίτια και επιχειρήσεις όπως επίσης και με τις διαφορές που θα προκύψουν σε ένα στοκ αποθεμάτων με την προοπτική αντιμετώπισης του ανταγωνισμού και της αγοράς σε ευρωπαϊκό επίπεδο!

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τις αρμόδιες για την ενέργεια Επιτροπές, οι κίνδυνοι που παραμονεύουν στην εκτέλεση ενός ανάλογου προγράμματος είναι μεγάλοι. Κυρίως όμως χρονοβόροι.

Ταυτόχρονα μεγάλης σημασίας και προσοχής θεωρείται και η παρέμβαση του Γάλλου υπουργού εθνικής οικονομίας Μπρούνο Λε Μερ ο οποίος υπογράμμισε εκ μέρους της χώρας του τα δύο σημεία του εγχειρήματος όπως “η στρατηγική ασφάλειας των ενεργειακών αποθεμάτων σε όσα κράτη υπάρχει μεγάλο ή ικανό στοκάρισμα γκαζιού ώστε να αποφευχθεί η εκμετάλλευση με την έρευνα της εσωτερικής αγοράς του αερίου σε πωλήσεις και διατίμηση με προϋποθέσεις για την Γαλλία χρησιμοποίησης πυρηνικής ενέργειας σε ενίσχυση της πράσινης μετάβασης!”

Προφανώς στον τομέα αυτό η Γαλλία βρίσκεται στην κορυφή αποθεμάτων και παραγωγής. Κατά συνέπεια στις 21 και 22 Οκτωβρίου στις Βρυξέλλες η μεν πρόεδρος της Κομισιόν θα ανοίξει τα χαρτιά της με λεπτομέρειες του σχεδίου πρότασης κοινής αγοράς ενέργειας στο παράδειγμα των εμβολίων, ενώ από την πλευρά τους οι αρχηγοί των κρατών μελών της ευρωπαϊκής Ενωσης θα εκφράσουν τις απόψεις τους που σίγουρα ήδη βρίσκονται στην ατζέντα τους και το χαρτοφυλάκιο τους ώστε να έχουμε έναν βαρύ μεν χειμώνα αλλά όχι πάντα με υποχρέωση για μεμονωμένες συμφωνίες με τις αγορές τρίτων χωρών.

Αυτά έως την αναμονή ολοκλήρωσης του έργου του αγωγού στην Νότια Ευρώπη με πρόσβαση και πέρασμα από την Ελλάδα.


*Ο Μανώλης Μαυρομμάτης είναι πρώην ευρωβουλευτής της Ν. Δ και ειδικός Σύμβουλος στην Κομισιόν