Πρόσβαση στη νέα υπηρεσία του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, myergani.gov.gr, έχουν οι μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα, ελέγχοντας σε καθημερινή βάση όλα τα στοιχεία που καταχωρίζει στο σύστημα ο εργοδότης τους (μισθό, υπερωρίες, επιδόματα, άδειες κ.ά.).
Η νέα εφαρμογή myergani.gov.gr, η οποία βρίσκεται σε πιλοτική λειτουργία, συνιστά το πρώτο «σκαλοπάτι» εφαρμογής της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας που θα ξεκινήσει το καλοκαίρι του 2022 από τις τράπεζες, τα σουπερμάρκετ και τις μεγάλες αλυσίδες λιανεμπορίου.
Η διαδικασία αναζήτησης βήμα – βήμα
Η αναζήτηση των πληροφοριών στο myergani.gov.gr από τον εργαζόμενο γίνεται μέσα από 3 βασικές επιλογές:
Με την επιλογή «Οι Εργοδότες μου» μπορεί να έχει πρόσβαση σε όλες τις σχέσεις εργασίας με τους εργοδότες στους οποίους έχει απασχοληθεί (εφόσον έχουν δηλωθεί στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ). Επίσης μπορεί να δει τα τελευταία καταγεγραμμένα στοιχεία της κάθε εργασιακής σχέσης, όπως έχουν καταχωριστεί στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ από τις δηλώσεις των υπόχρεων εργοδοτών.
Με την επιλογή «Δηλώσεις» μπορεί να αναζητήσει όλες τις δηλώσεις (έντυπα) που έχουν υποβληθεί στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ από τους εργοδότες του, ταξινομημένες στις παρακάτω κατηγορίες: Εναρξη/Λήξη Απασχόλησης, Μεταβολές Απασχόλησης (υπερωρίες, υπερεργασία, τηλεργασία), Αδειες, Ειδικά Καθεστώτα Απασχόλησης, Μέτρα COVID-19, Λοιπά.
Με την επιλογή «Πληρωμές COVID-19» έχει πρόσβαση σε όλες τις πληρωμές που έχει λάβει από το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων στο πλαίσιο των μέτρων.
Η Ψηφιακή κάρτα εργασίας
Η υλοποίηση της ψηφιακής κάρτας θα ξεκινήσει από μεγάλες επιχειρήσεις που ήδη χρησιμοποιούν συστήματα ωρομέτρησης για τους εργαζομένους, συνήθως ηλεκτρονικά, και θα επεκταθεί γρήγορα σε όλη την αγορά.
Το σύστημα θα υλοποιηθεί ως εξής:
α) Μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2022 θα είναι έτοιμος ο ηλεκτρονικός «εγκέφαλος» της κάρτας εργασίας, δηλαδή το ηλεκτρονικό σύστημα, το οποίο θα υποδέχεται τις πληροφορίες που θα καταχωρίζουν ψηφιακά τόσο οι εργαζόμενοι όσο και οι εργοδότες. Παράλληλα, καταργείται μια σειρά γραφειοκρατικών διαδικασιών με στόχο τη διευκόλυνση εργαζομένων και επιχειρήσεων.
β) Εντός του πρώτου εξαμήνου του 2022 θα ξεκινήσει η εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας με παρακολούθηση της πραγματικής απασχόλησης σε συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας, όπως είναι οι τράπεζες και τα σουπερμάρκετ. Θα ακολουθήσουν γρήγορα και οι άλλες επιχειρήσεις, μεγαλύτερες και μικρότερες.
Η ψηφιακή κάρτα δεν θα είναι απαραίτητα μια κάρτα σε φυσική μορφή όπως αυτές που διαθέτουν ήδη σήμερα πολλές επιχειρήσεις που εφαρμόζουν συστήματα ωρομέτρησης του χρόνου εργασίας. Μπορεί να είναι μια εφαρμογή στο κινητό και ένα πρόγραμμα στους υπολογιστές της επιχείρησης, διασυνδεδεμένα αμφότερα με το ΕΡΓΑΝΗ. Φυσικά τα συστήματα ωρομέτρησης, όπου υπάρχουν, θα διατηρηθούν και θα διασυνδεθούν με το νέο σύστημα, προκειμένου να λειτουργήσουν με ψηφιακό τρόπο.
Σημειώνεται ακόμα ότι:
1. Το σύστημα θα διαθέτει απεικόνιση όλων των νόμιμων ορίων υπερωριών, ημερήσιου χρόνου ανάπαυσης κ.λπ., όπως προβλέπονται από τη νομοθεσία, ώστε να δημιουργείται ασφάλεια σε εργαζομένους και εργοδότες.
Το σύστημα θα διαθέτει «κόφτες», ώστε να εμποδίζονται οι παράτυπες δηλώσεις.
2. Θα υπάρχουν προβλέψεις σε τεχνικό επίπεδο για όλες τις ειδικές συνθήκες που καταγράφηκαν κατά τη διαβούλευση, όπως ενδεικτικά εργασίες εκτελούμενες έξω από την έδρα της επιχείρησης, επαγγελματικά ταξίδια, έκτακτη απουσία του εργαζομένου για προσωπικούς λόγους, κ.λπ.