Σε μια νέα πραγματικότητα, εντελώς διαφορετική από αυτήν που γνωρίζουν και έχουν συνηθίσει μέχρι σήμερα, θα κληθούν να πλοηγηθούν από την αρχή του επόμενου έτους οι καταναλωτές σε ό,τι αφορά τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος.
Μετά το τέλος των επιδοτήσεων στους λογαριασμούς οι οποίοι ήταν απολύτως απαραίτητοι μετά την έκρηξη των τιμών της ενέργειας που προκλήθηκαν από τον πόλεμο στην Ουκρανία, έρχεται μια σειρά τεσσάρων διαφορετικών τιμολογίων ρεύματος. Τα τιμολόγια ξεχωρίζουν από το χρώμα τους, το οποίο δείχνει τον τρόπο τιμολόγησης της ενέργειας που επιλέγει κάθε καταναλωτής.
-Το πράσινο τιμολόγιο θα είναι αυτό στο οποίο θα μεταφερθούν αυτομάτως όλοι οι καταναλωτές που δεν θα κάνουν οποιαδήποτε άλλη επιλογή μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023. Το τιμολόγιο αυτό θα είναι ομοιόμορφο για όλους τους προμηθευτές. Η τιμή χρέωσης της κιλοβατώρας θα ανακοινώνεται την 1η κάθε μήνα από τους προμηθευτές και θα κοινοποιείται στη ΡΑΑΕΥ.
-Το μπλε τιμολόγιο θα είναι τιμολόγιο σταθερής χρέωσης της κιλοβατώρας, ανεξαρτήτως αυξομειώσεων στις τιμές της ενέργειας που θα προσφέρει ο προμηθευτής και θα αποδέχεται ο καταναλωτής. Η τιμή που θα προσφερθεί θα έχει ισχύ για όλη τη διάρκεια της σύμβασης.
-Το κίτρινο τιμολόγιο θα είναι κυμαινόμενο και θα έχει ως βάση τη χρηματιστηριακή χονδρική τιμή της κιλοβατώρας η οποία διαμορφώνεται πανευρωπαϊκά σε καθημερινή βάση στο Χρηματιστήριο Ενέργειας. Το κίτρινο τιμολόγιο έχει δύο υποκατηγορίες: αυτό στο οποίο η τιμή της κιλοβατώρας, από την οποία θα προκύπτει και το ύψος του λογαριασμού, θα καθορίζεται πριν την περίοδο κατανάλωσης και αυτό στο οποίο θα καθορίζεται μετά την περίοδο κατανάλωσης.
-Το πορτοκαλί τιμολόγιο, τέλος, αφορά προς το παρόν λίγους οικιακούς καταναλωτές καθώς απευθύνεται μόνο σε εκείνους που έχουν τοποθετήσει έξυπνους μετρητές. Παρέχει δυναμική τιμολόγηση, με τις τιμές της κιλοβατώρας να μπορούν να αλλάξουν ακόμη και μέσα στη διάρκεια της ίδιας ημέρας.
Δικαίωμα αλλαγής
Και με το νέο σύστημα τιμολόγησης ο καταναλωτής έχει τη δυνατότητα όποτε επιθυμήσει να επιλέξει οποιοδήποτε προσφερόμενο τιμολόγιο, υπογράφοντας νέα σύμβαση με τον προμηθευτή της επιλογής του. Μόνη εξαίρεση αποτελούν τα σταθερά τιμολόγια, που έχουν μακροχρόνιες συμβάσεις. Η αλλαγή προμηθευτή ή τιμολογίου προμήθειας γίνεται οποτεδήποτε και δεν συνεπάγεται δικαίωμα αποζημίωσης του προμηθευτή λόγω της πρόωρης αποχώρησης του πελάτη. Εξαίρεση είναι οι περιπτώσεις διακοπής σύμβασης τιμολογίου σταθερής τιμής.
Συνιστάται προσοχή...
Το ερώτημα που έχει στο μυαλό του κάθε καταναλωτής είναι αυτό της κατάλληλης επιλογής. Η συντριπτική πλειονότητα των πολιτών που δεν είναι οικονομικοί αναλυτές και δεν παρακολουθούν το Χρηματιστήριο ενέργειας δεν έχουν τα απαραίτητα εφόδια για να κάνουν με σιγουριά την επιλογή που είναι καλύτερη γι’ αυτούς.
«Η αλήθεια είναι ότι οι απλοί πολίτες δεν μπορούμε να διαγνώσουμε τι θα συμβεί στο μέλλον. Θα παραμείνουν οι τιμές εκεί που είναι σήμερα ή θα τελειώσει ο πόλεμος και θα πέσουν; Μπορεί επίσης να υπάρξει επιδείνωση της διεθνούς κατάστασης και οι τιμές να ανέβουν» λέει στο «Μανιφέστο» ο υπεύθυνος επικοινωνίας της ΓΕΝΟΠ Δημήτρης Καρέλης.
Στο ερώτημα τι θα πρότεινε ο ίδιος σε έναν πολίτη που θέλει να κάνει μια συνετή επιλογή ο κ. Καρέλης λέει: «Αυτό που θα πρότεινα, στην περίπτωση που οι προμηθευτές παρουσιάσουν μια τιμή κιλοβατώρας που θα βρίσκεται περίπου στα σημερινά επίπεδα των 13 - 14 λεπτών, είναι η επιλογή του μπλε τιμολογίου που θα παράσχει τη σημερινή σταθερότητα για όλη τη διάρκεια της σύμβασης. Αν, ωστόσο, η σταθερή χρέωση είναι, για παράδειγμα, 25 λεπτά, θα πρότεινα κάποια από τις άλλες επιλογές» σημειώνει και διηγείται τι συνέβη στον ίδιο όταν η ενεργειακή κρίση βρισκόταν στην οξύτερη φάση της: «Εκείνη την περίοδο είχα στο σπίτι μου σταθερό τιμολόγιο και για τουλάχιστον έναν χρόνο δεν είχα πρόβλημα με τους λογαριασμούς. Αντίθετα, στο σπίτι στο χωριό το οποίο θερμαινόταν με ηλεκτρικά σώματα και είχαμε κυμαινόμενο επιτόκιο μας ήρθε ένας λογαριασμός της τάξης των 1.500 ευρώ».