Περίπου δύο εκατομμύρια ταυτοποιημένα πρόσωπα θα επωφεληθούν από τον Προσωπικό Αριθμό, καθώς θα κληθούν να διορθώσουν τουλάχιστον ένα από τα μητρώα, για τα οποία υπάρχουν εγγραφές τους, σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά κατά την παρουσίαση της διαδικασίας έκδοσης της εν λόγω καινοτομίας, σε συνέντευξη Τύπου του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρη Παπαστεργίου και του υπουργού Προστασίας του Πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοΐδη.
Σημειώνεται ότι η πλατφόρμα MyInfo για τη δήλωση του Προσωπικού Αριθμού θα είναι διαθέσιμη από την Τρίτη 3 Ιουνίου 2025, σηματοδοτώντας μια σημαντική αλλαγή στον τρόπο που οι πολίτες αλληλοεπιδρούν με το κράτος.
Ο Προσωπικός Αριθμός είναι ένας μοναδικός αριθμός ταυτοποίησης για κάθε πολίτη, σχεδιασμένος να αντικαταστήσει τους πολλαπλούς αριθμούς που χρησιμοποιούνται σήμερα, όπως ο Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ), ο Αριθμός Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ) και ο αριθμός ταυτότητας. Αυτή η ενοποίηση στοχεύει στην απλοποίηση των διαδικασιών και στη μείωση της γραφειοκρατίας, καθώς οι πολίτες θα χρειάζεται να θυμούνται μόνο έναν αριθμό για όλες τις συναλλαγές τους.
Σημαντικό εργαλείο
«Το κράτος αποκτά ένα πολύ σημαντικό εργαλείο για το πλήρες προφίλ του πολίτη, απλοποιοιούμε διαδικασίες, ταυτοποιούμε πολίτες με μεγαλύτερη αξιοπιστία», τόνισε ο Δημήτρης Παπαστεργίου, για να συμπληρώσει πως ο Προσωπικός Αριθμός «αφορά όλους τους πολίτες που έχουν ΑΜΚΑ και ΑΦΜ. Θα αναγράφεται στα νέα δελτία ταυτότητας και θα βγαίνει για μια φορά».
Ο ίδιος αναφέρθηκε, ακόμη, και στις τρεις ημερομηνίες-ορόσημα για την απόκτηση του Προσωπικού Αριθμού:
-Στις 12 Ιουνίου θα δοθεί μια νέα εφαρμογή στο Δημόσιο, ώστε να μετατραπεί ο Προσωπικός Αριθμός σε Τομεακό Αριθμό.
-Στις 23 Ιουνίου θα εκδίδεται από τα ΚΕΠ.
-Την 1η Σεπτεμβρίου στόχος είναι να αποδίδεται αυτοματοποιημένα σε όσους δεν τον έχουν πάρει από τα συστήματα.
Μόνο τα απαραίτητα δεδομένα
Από την πλευρά του ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης είπε ότι στη νέα ταυτότητα αναγράφονται μόνο τα απαραίτητα προσωπικά δεδομένα και θα περιλαμβάνει τον προσωπικό αριθμό. «Το νέο δελτίο ταυτότητας παρέχει ισχυρή ασφάλεια, αποτρέπει τους κινδύνους πλαστογράφησης και εξαπάτησης και είναι ισχυρό ταξιδιωτικό έγγραφο εντός της ΕΕ κα όχι μόνο. Αναγράφονται μόνο τα απαραίτητα προσωπικά δεδομένα και πλέον θα περιλαμβάνει και τον Προσωπικό Αριθμό», είπε συγκεκριμένα.
Σύμφωνα με τον κ. Χρυσοχοΐδη, μέσα στα επόμενα δύο χρόνια αναμένεται να εκδοθούν περίπου 2 εκατομμύρια νέες ταυτότητες.
Όσον αφορά τη διαδικασία έκδοσης νέων ταυτοτήτων, η διάρκεια ραντεβού εκτιμάται στα 22 λεπτά για τους επόμενους τρεις μήνες, με τη μεγαλύτερη διαθεσιμότητα να παρατηρείται στην περιφέρεια. Για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, έχουν ληφθεί μέτρα όπως η επέκταση του ωραρίου σε απογευματινές βάρδιες, κυρίως σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, καθώς και η λειτουργία των υπηρεσιών και τις Κυριακές.
Τέλος, ενισχύονται οι υπηρεσίες με επιπλέον προσωπικό, ενώ το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων θα υποστηρίξει τη λειτουργία νέων κέντρων έκδοσης ταυτοτήτων. Στην Αττική λειτουργούν ήδη 29 διπλές βάρδιες σε συνολικά 78 υπηρεσίες, ενώ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη έχουν προστεθεί 43 επιπλέον σταθμοί για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών.
Διαδικασία έκδοσης Προσωπικού Αριθμού
Η διαδικασία έκδοσης του Προσωπικού Αριθμού γίνεται ηλεκτρονικά μέσω της πλατφόρμας myInfo.gov.gr. και pa.gov.gr.
Ακολουθούν τα βήματα:
- Είσοδος στην πλατφόρμα: Οι πολίτες εισέρχονται στην πλατφόρμα MyInfo.gov.gr ή pa.gov.gr με τους κωδικούς Taxisnet.
- Επιβεβαίωση στοιχείων: Οι πολίτες επιβεβαιώνουν τα προσωπικά τους στοιχεία (ονοματεπώνυμο, ημερομηνία γέννησης, κ.λπ.).
- Αυτόματος συγχρονισμός: Η πλατφόρμα συγχρονίζεται αυτόματα με τα μητρώα του δημοσίου (ληξιαρχείο, μητρώο πολιτών, κ.λπ.) για να επαληθεύσει τα στοιχεία.
- Απόδοση Προσωπικού Αριθμού: Εφόσον τα στοιχεία είναι ορθά, αποδίδεται αυτόματα ο Προσωπικός Αριθμός στον πολίτη.
- Για τους πολίτες που δεν διαθέτουν κωδικούς Taxisnet ή αντιμετωπίζουν δυσκολίες με την ψηφιακή διαδικασία, υπάρχει η δυνατότητα να απευθυνθούν στα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) ή στις προξενικές αρχές, όπου θα μπορούν να λάβουν βοήθεια για την απόκτηση του Προσωπικού Αριθμού.
Οι προκλήσεις και η αντιμετώπισή τους
Η υλοποίηση του Προσωπικού Αριθμού, παρά τα πολλαπλά οφέλη, αντιμετωπίζει και ορισμένες προκλήσεις, όπως:
- Διασφάλιση της προστασίας των προσωπικών δεδομένων: Είναι σημαντικό να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα για τη διασφάλιση της προστασίας των προσωπικών δεδομένων των πολιτών κατά τη συλλογή, επεξεργασία και αποθήκευση των στοιχείων.
- Εξασφάλιση της προσβασιμότητας: Πρέπει να διασφαλιστεί ότι όλοι οι πολίτες, ανεξαρτήτως ηλικίας, μορφωτικού επιπέδου ή ψηφιακών δεξιοτήτων, θα έχουν πρόσβαση στην πλατφόρμα MyInfo.gov.gr και θα μπορούν να αποκτήσουν τον Προσωπικό Αριθμό τους.
- Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση: Είναι απαραίτητο να υπάρξει μια εκτεταμένη καμπάνια ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών σχετικά με τα οφέλη του Προσωπικού Αριθμού και τη διαδικασία απόκτησής του.
Ιστορική στιγμή για την ελληνική δημόσια διοίκηση
Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημοσθένη Αναγνωστόπουλο, η καθιέρωση του Προσωπικού Αριθμού αποτελεί μια ιστορική στιγμή για την ελληνική δημόσια διοίκηση. Όπως τόνισε ο κ. Αναγνωστόπουλος, η πρωτοβουλία αυτή έρχεται να επιλύσει χρόνια προβλήματα που ταλαιπωρούν τους πολίτες και να απλοποιήσει τις συναλλαγές τους με το δημόσιο.
«Με τον Προσωπικό Αριθμό, επιτέλους, δίνουμε λύση σε ένα τεράστιο ζήτημα που υπήρχε για χρόνια στη δημόσια διοίκηση. Πλέον, οι πολίτες δεν θα χρειάζεται να ταλαιπωρούνται με διαφορετικούς αριθμούς και στοιχεία σε κάθε υπηρεσία. Θέλουμε να απλοποιήσουμε τις διαδικασίες και να έχουμε μια ενιαία εικόνα για κάθε πολίτη», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Αναγνωστόπουλος.
Ο γενικός γραμματέας υπογράμμισε επίσης ότι η διαδικασία απόκτησης του Προσωπικού Αριθμού είναι απλή και προσβάσιμη σε όλους τους πολίτες, ενώ παράλληλα, λαμβάνονται όλα τα απαραίτητα μέτρα για τη διασφάλιση της προστασίας των προσωπικών δεδομένων.
«Έχουμε δημιουργήσει μια φιλική προς τον χρήστη πλατφόρμα, όπου οι πολίτες μπορούν εύκολα και γρήγορα να αποκτήσουν τον Προσωπικό Αριθμό τους. Επιπλέον, έχουμε λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, καθώς αυτό αποτελεί για εμάς ύψιστη προτεραιότητα», είπε ο κ. Αναγνωστόπουλος, παρουσιάζοντας τα βήματα που απαιτούνται μέχρι την ολοκλήρωση έκδοσης προσωπικού αριθμού.
Πρόκειται για τα εξής:
* Πρόσβαση
* Αυθεντικοποίηση
* Προεπισκόπηση στοιχείων Δηματολογίου
* Υποβολή δήλωσης επιβεβαίωσης στοιχείων
* Προεπισκόπηση επιβεβαιωμένης εικόνας
* Εμφάνιση συνόλου στοιχείων από μητρώα
* Επισήμανση Τροποποιήσεων Προβλημάτων & Διαφορών μεταξύ των Μητρώων
* Δήλωση ορθών στοιχείων δηματολογίου
* Δήλωση ορθών αναγνωριστικών αριθμών
* Υποβολή δήλωσης διόρθωσης
* Διαχείριση δηλώσεων διόρθωσης
* Επιλογές μετά την επιβεβαίωση στοιχείων
* Έκδοση προσωπικού αριθμού
* Ολοκλήρωση έκδοσης Προσωπικού αριθμού
* Στοιχεία και ΠΑ προστατευόμενων μελών
* Ιδιαίτερες περιπτώσεις έκδοσης Προσωπικού Αριθμού
* Παραδείγματα διόρθωσης στοιχείων (ελλιπή ονοματεπωνυμικά στοιχεία - αναγραμματισμός ημερομηνίας γέννησης - αποτυχία αντιστοίχισης ΑΦΜ-ΑΜΚΑ - διαφορετική αναγραφή «άνευ κυρίου ονόματος» - διαφορετική αποτύπωση ονόματος - λανθασμένη ημερομηνία γέννησης - χρήση πατρικού επωνύμου - πολυεγγραφή στο μητρώο ΑΦΜ)
* Διαχείριση δηλώσεων διόρθωσης