Σοβαρά ερωτήματα για την κατάσταση της Γραμμής 1 του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου εγείρει περιστατικό που σημειώθηκε πρόσφατα, όταν οδηγός συρμού λιποθύμησε εν ώρα υπηρεσίας, μεταξύ των σταθμών Θησείο και Πειραιά. Το συμβάν, που έγινε γνωστό την Παρασκευή (25/7), αναδεικνύει για ακόμη μία φορά τα προβλήματα λειτουργίας του δικτύου.
Σύμφωνα με καταγγελία του Σωματείου Εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ, η αδιαθεσία του οδηγού οφείλεται σε υπερβολική θερμοκρασία στον θάλαμο χειρισμού, λόγω ανεπάρκειας του συστήματος κλιματισμού. Ευτυχώς, το αυτόματο σύστημα ακινητοποίησης του συρμού ενεργοποιήθηκε άμεσα, αποτρέποντας τα χειρότερα.
Παρωχημένοι συρμοί σε καθημερινή χρήση
Η έλλειψη επαρκών και σύγχρονων συρμών έχει οδηγήσει στην καθημερινή κυκλοφορία παλαιότερης τεχνολογίας οχημάτων, τα οποία δεν διαθέτουν καθόλου σύστημα κλιματισμού. Οι συρμοί αυτοί είχαν σχεδιαστεί για περιορισμένη χρήση σε υπόγειες διαδρομές, με μικρά παράθυρα και ανεπαρκή αερισμό, καθιστώντας τους ακατάλληλους για τις σημερινές συνθήκες θερμικής επιβάρυνσης – ειδικά κατά τους θερινούς μήνες.
Σε περιπτώσεις υπερθέρμανσης, οι συρμοί τίθενται εκτός λειτουργίας και παραμένουν σταθμευμένοι με ανοιχτές πόρτες και παράθυρα έως ότου μειωθεί η εσωτερική θερμοκρασία.
Υποστελεχωμένη συντήρηση και παγωμένα έργα αναβάθμισης
Την ίδια ώρα, η συντήρηση των συρμών παραμένει οριακή. Μόλις δύο ψυκτικοί τεχνικοί εξυπηρετούν καθημερινά ολόκληρη τη Γραμμή 1, ενώ οι ανάδοχοι που έχουν αναλάβει τη συντήρηση των συστημάτων κλιματισμού στους επιβατικούς χώρους φαίνεται πως δεν ανταποκρίνονται επαρκώς.
Αξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός ότι η προσπάθεια εκσυγχρονισμού των συρμών Siemens του 2002 απέτυχε να φέρει ουσιαστικά αποτελέσματα, αφήνοντας τουλάχιστον δέκα τρένα εκτός κυκλοφορίας λόγω βλαβών στο κλιματιστικό σύστημα.
Εικόνα στόλου από ΟΑΣΑ
Ο ΟΑΣΑ, στην τελευταία ενημέρωσή του, παρουσίασε στοιχεία για την κατάσταση του στόλου:
Λεωφορεία: 529 νέα οχήματα διαθέτουν σύγχρονα συστήματα κλιματισμού. Ο αριθμός αυτός αναμένεται να φτάσει τα 951 μέχρι το τέλος του 2025.
Μετρό (Γραμμές 2 και 3): Λειτουργούν 52 συρμοί, με προβλεπόμενη ενίσχυση μέσω ΕΣΠΑ.
Ηλεκτρικός (Γραμμή 1): Η ανακαίνιση 14 συρμών έχει προγραμματιστεί για το 2026. Προς το παρόν, τέσσερις συρμοί χωρίς κλιματισμό συνεχίζουν να κυκλοφορούν, παρότι –θεωρητικά– προορίζονται για ώρες με χαμηλή θερμική φόρτιση.