Την ικανοποίησή του επειδή «μετά από χρόνια υπάρχει συνεκτικό σχέδιο» για επενδύσεις της κυβέρνησης στις υποδομές της Θεσσαλονίκης εξέφρασε ο δήμαρχός της, Κωνσταντίνος Ζέρβας, στο «tomanifesto», μερικές ώρες πριν από τα εγκαίνια της 86ης ΔΕΘ. Κάλεσε, μάλιστα, τα κόμματα να σταματήσουν το πινγκ πονγκ για τα έργα στη Θεσσαλονίκη, ενώ χαρακτήρισε την πόλη ιδιαίτερα θελκτική για επενδύσεις από επιχειρηματικούς κολοσσούς.

 

Στη Βίκυ Πολύζου

 

Είσαστε έτοιμοι, κύριε Ζέρβα, για τα εγκαίνια της 86ης ΔΕΘ;

Κάθε χρόνο η πόλη είναι έτοιμη για αυτό το σημαντικό οικονομικό και επιχειρηματικό γεγονός, που έχει όμως ταυτόχρονα και τον χαρακτήρα μιας μεγάλης γιορτής για την πόλη. Είναι γεγονός πως έχουμε να αντιμετωπίσουμε τα τελευταία χρόνια πολλές δυσκολίες –πανδημία, πόλεμος, ενεργειακή κρίση, πληθωρισμός– και αυτό αυξάνει τη βαρύτητα και τη σημασία των σταθερών θεσμών. Η ΔΕΘ για τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα είναι θεσμός με αντοχή στον χρόνο και σημαντική συνεισφορά στην εξωστρέφεια της πόλης και της οικονομίας της. Και βέβαια δεν θα μπορούσα να παραλείψω και μια αναφορά στο μεγάλο project ανάπλασης της ΔΕΘ που θα αλλάξει το κέντρο της Θεσσαλονίκης, προσθέτοντας περισσότερο πράσινο, θέσεις στάθμευσης και ένα σύγχρονο εκθεσιακό κέντρο που θα εκτινάξει τις προοπτικές της ΔΕΘ αλλά και θα συμβάλει καθοριστικά στην οικονομική αναγέννηση της πόλης.

 

 

Τι περιμένετε να ανακοινώσει ο πρωθυπουργός για την πόλη σας;

Κάθε χρόνο οι πρωθυπουργοί της χώρας έχουν αυτό το προνόμιο από το βήμα των εγκαινίων της ΔΕΘ. Είναι μια παράδοση που τηρείται πάντοτε. Σε εθνικό επίπεδο αναμένω κι εγώ να μάθω από τον πρωθυπουργό τα μέτρα εκείνα και τις πολιτικές που έχει σχεδιάσει και αποφασίσει ώστε να καταφέρει η χώρα να σταθεί όρθια έχοντας αναπτύξει παράλληλα ένα δίχτυ κοινωνικής προστασίας για τους πιο αδύναμους. Για τη Θεσσαλονίκη νομίζω ότι τα περισσότερα ειπώθηκαν τις προηγούμενες ημέρες. Φαίνεται ότι η ελληνική κυβέρνηση επενδύει στις υποδομές της Θεσσαλονίκης και ότι ύστερα από χρόνια υπάρχει ένα συνεκτικό σχέδιο για αυτήν. Ο δικός μας ρόλος όμως είναι διαφορετικός: συνεργαζόμαστε, διεκδικούμε, επισημαίνουμε. Για εμάς πρώτα και πάνω από όλα είναι η Θεσσαλονίκη και αυτό υπερβαίνει τα πάντα.

 

 

Γιατί επιμένουν, κύριε δήμαρχε, από τα κόμματα της αντιπολίτευσης ότι οι κυβερνητικές εξαγγελίες για τη Θεσσαλονίκη είναι ανέξοδες υποσχέσεις;

Κάθε κόμμα έχει αναφαίρετο δικαίωμα να εκφράσει τις θέσεις και τις πολιτικές εκτιμήσεις του – είτε βρίσκεται στην κυβέρνηση είτε στην αντιπολίτευση. Ομως για εμάς εδώ στην πόλη αυτό είναι ένα μοτίβο που πρέπει να σπάσουμε. Το πινγκ πονγκ κυβερνήσεων και αντιπολιτεύσεων στην πλάτη της Θεσσαλονίκης πρέπει να λάβει τέλος, γιατί άφησε την πόλη πίσω και με σημαντικές υστερήσεις κυρίως στις υποδομές. Για αυτό και εμείς έχουμε πει από την πρώτη στιγμή ότι βαδίζουμε με σχέδιο, με προτεραιότητες και με πυρήνα της προσπάθειάς μας τη λέξη «υλοποίηση». Η προτεραιότητα στις υποδομές, που με κάθε τρόπο έχουμε διακηρύξει και εφαρμόσει στην πράξη, είναι ένα σημείο στο οποίο συγκλίνουν πλέον όλοι. Εχουμε καταφέρει να κάνουμε τους πάντες κοινωνούς και συμμέτοχους αυτής της προσπάθειας, συνεργαζόμαστε με όλους χωρίς προϋποθέσεις και προσκόμματα γιατί ακριβώς θέλουμε να σπάσουμε τον κύκλο των χαμένων ευκαιριών. Εμείς υλοποιούμε.

 

 

Υπάρχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για το μετρό; Πρόκειται για μία ερώτηση-κλισέ, τόσες φορές που έχει υποβληθεί…

Τα τέλη του 2023 είναι το χρονοδιάγραμμα που δεσμεύει κυβέρνηση και Αττικό Μετρό. Δεν έχω κανέναν λόγο να το αμφισβητήσω. Για τη Θεσσαλονίκη το μετρό είναι κάτι παραπάνω από ένα σύγχρονο μέσο συγκοινωνίας. Είναι ένα μεγάλο δημόσιο έργο, του οποίου η ολοκλήρωση μπορεί να επιδράσει θετικά στην ψυχολογία της ίδιας της πόλης. Αντικειμενικά δε, πρόκειται να οδηγήσει σε έναν νέο σύγχρονο συγκοινωνιακό χάρτη της πόλης και στην ανάταξη των συγκοινωνιών συνολικά.

 

 

Τι φταίει και πλημμυρίζει τόσο συχνά η Θεσσαλονίκη; Σας ρωτώ επειδή είδα το ερώτημα σε πολλά ΜΜΕ της πόλης.

Η πραγματικότητα διαμορφώνεται από δύο βασικές συνισταμένες. Πρώτον, τα καιρικά φαινόμενα έχουν αλλάξει. Είναι πιο ραγδαία, πιο έντονα, πιο συχνά σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν. Δεύτερον, οι υποδομές της πόλης είναι αρκετών ετών – έχουν σχεδιαστεί με άλλες παραμέτρους. Δεν επαρκούν, δεν μπορούν να απορροφήσουν αυτούς τους όγκους, χρειάζονται νέες επενδύσεις αντιπλημμυρικής προστασίας. Αυτό το γνωρίζω καλά, καθώς παρά το γεγονός πως φροντίζουμε κάθε φορά τα φρεάτια να είναι καθαρά –αυτή είναι η αρμοδιότητα των δήμων, ο επιφανειακός καθαρισμός των φρεατίων– σε αυτής της έντασης τις βροχοπτώσεις πάντοτε δημιουργούνται προβλήματα. Πολλά αντιπλημμυρικά έργα βρίσκονται σε εξέλιξη σε ολόκληρο τον νομό Θεσσαλονίκης και εκτιμώ ότι σύντομα η κατάσταση θα βελτιωθεί σημαντικά.

 

 

Τι σηματοδοτεί η φετινή ΔΕΘ για την πόλη της Θεσσαλονίκης, ύστερα από δύο χρόνια πανδημίας;

Σε καιρούς αβεβαιότητας, δυσκολιών και ανακατατάξεων κάθε θεσμός με σταθερή πορεία και προσφορά στον χρόνο είναι σημείο αναφοράς. Η ΔΕΘ είναι ένας τέτοιος θεσμός – ειδικά για τη Θεσσαλονίκη, είναι ταυτισμένη τόσο με την οικονομική όσο και με την κοινωνική ζωή της πόλης διαχρονικά. Είναι ένα πολυδιάστατο γεγονός και όχι αποκλειστικά ένα επιχειρηματικό δρώμενο. Η συμβολή του εθνικού εκθεσιακού φορέα στην ελληνική οικονομία, στην ανάπτυξη της πόλης και γενικότερα της Βόρειας Ελλάδας είναι αναμφισβήτητη. Βραχίονας εξωστρέφειας, γέφυρα για την ελληνική επιχειρηματικότητα, εκθεσιακό γεγονός αξιώσεων στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης αλλά και στην Ανατολική Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή, πάντοτε σηματοδοτούσε την έναρξη της νέας οικονομικής και πολιτικής χρονιάς. Ο πρώτος λοιπόν και σημαντικός άξονας συνεισφοράς της ΔΕΘ είναι η επίδρασή της στην τοπική οικονομία. Ο δεύτερος άξονας, που καθορίζει τη συζήτηση για τη ΔΕΘ και τη σχέση της με τη Θεσσαλονίκη, είναι η υπόθεση της ανάπλασης του εκθεσιακού χώρου. Αυτό είναι project στενά συνδεδεμένο με την εξέλιξη της ίδιας της Θεσσαλονίκης, του δημοσίου χώρου αλλά και της λειτουργίας της. Το εμβληματικό αυτό έργο είναι μία από τις σημαντικότερες αστικές παρεμβάσεις για τη Θεσσαλονίκη με οραματικά στοιχεία και σε τέτοια κλίμακα που μπορεί πραγματικά να δώσει νέα προοπτική για το μέλλον.

 

 

Είστε ικανοποιημένος από την επενδυτική κίνηση στη Θεσσαλονίκη; Μπαίνει η πόλη στα ραντάρ μεγάλων επιχειρήσεων και πώς αυτό συνδυάζεται με τις προσπάθειες της ίδιας της πόλης;

Στον 21ο αιώνα ο ρόλος των πόλεων φαίνεται πως θα είναι αυξημένος. Το 68% του πληθυσμού θα κατοικεί σε αστικά κέντρα έως το 2050. Αυτό σημαίνει πως τα περισσότερα παγκόσμια προβλήματα και προκλήσεις είναι επί της ουσίας αστικά ζητήματα. Η διαχείριση των απορριμμάτων, η κυκλική οικονομία, οι μετακινήσεις, η εξοικονόμηση ενέργειας είναι κατά κύριο λόγο αστικά ζητήματα. Ακόμη και η προσέλκυση επενδύσεων, ο βαθμός θελκτικότητας μιας πόλης είναι πεδίο ανταγωνισμού. Φαίνεται πως οι προσπάθειές μας λαμβάνουν ψήφο εμπιστοσύνης από μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες που επιλέγουν να εγκατασταθούν στη Θεσσαλονίκη, να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας για εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό – Pfizer, Deloitte, Deutsche Telecom, Cisco. Το ίδιο συμβαίνει με μεγάλους ξενοδοχειακούς ομίλους, που επενδύουν και αυτοί στη Θεσσαλονίκη, βλέποντας τις πολύ καλές προοπτικές της στο πεδίο του τουρισμού, με το 2022 να μπορεί να μας εκπλήξει θετικά. Η ανάδειξη της πόλης σε γαστρονομική πρωτεύουσα της Ελλάδας με τη σφραγίδα της Unesco μάς δίνει ένα ακόμη όπλο στην ενίσχυση της επισκεψιμότητας.

 

 

Τι σας είπε για τη Θεσσαλονίκη ο Τζέιμι Ολιβερ;

Εδειξε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για τη λειτουργία του αστικού αμπελώνα του Δήμου Θεσσαλονίκης αλλά και για τα σχέδια που του παρουσίασα σχετικά με την οργάνωση για πρώτη φορά δημοπρασίας των κρασιών, τα έσοδα της οποίας θα διατεθούν για την υποστήριξη ανθρώπων που ανήκουν σε ευαίσθητες πληθυσμιακές ομάδες. Τα υπόλοιπα θα τα δούμε στην εκπομπή του. Πιστεύω ότι το γεγονός της παρουσίας του και των γυρισμάτων εδώ στη Θεσσαλονίκη και μάλιστα σε μία από τις πιο παραδοσιακές ανοιχτές αγορές της –στο Καπάνι– έρχεται να επιβεβαιώσει τη σημασία της πρόσφατης επιτυχίας μας να εντάξει η UNESCO τη Θεσσαλονίκη στο Δίκτυο Δημιουργικών πόλεων στον τομέα της γαστρονομίας. Μας δίνεται έτσι μια τεράστια δυνατότητα να χτίσουμε –και το κάνουμε ήδη– και να προσθέσουμε υπεραξία στο τουριστικό προϊόν μας αλλά και σε μια ολόκληρη αλυσίδα επιχειρήσεων που στηρίζουν την τοπική οικονομία.

 

 

Θα γυριστούν κι άλλες ταινίες στην πόλη; Σας ρωτώ διότι ήταν μεγάλη η διαφήμιση!

Θα γυριστούν. Με προσπάθειες όλων μας, δήμου και περιφέρειας, η πόλη μας έχει μπει στα ραντάρ μεγάλων παραγωγών. Αλλωστε η Θεσσαλονίκη μπορεί να γίνει τόπος γυρισμάτων καθώς συγκεντρώνει πολλά πλεονεκτήματα: κλίμα, παραθαλάσσιο μέτωπο, φυσικό περιβάλλον, ανθρώπους, επαγγελματίες και υποδομές – δεν έχουμε να ζηλέψουμε τίποτε από άλλες πόλεις που φιλοξένησαν τα προηγούμενα χρόνια μεγάλες παγκόσμιας εμβέλειας ταινίες και σειρές. Πόλεις και τοποθεσίες που κέρδισαν αναγνωρισιμότητα και επισκεψιμότητα επειδή αποτέλεσαν τόπο γυρισμάτων. Από αυτήν την παγκόσμια αγορά διεκδικούμε το κομμάτι που μας αναλογεί και είμαι αισιόδοξος ότι θα το κερδίσουμε.