Τέλος στην ταλαιπωρία με τα άπειρα δικαιολογητικά και τη γραφειοκρατία για τη χορήγηση κοινωνικών επιδομάτων στους δικαιούχους θα επιχειρήσει να βάλει το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Στο πλαίσιο αυτό, σχεδιάζει την παροχή φορολογικών και ασφαλιστικών στοιχείων των πολιτών από τη μια υπηρεσία στην άλλη μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας, ώστε οι ίδιοι να μη χρειάζεται να προσκομίζουν κανένα δικαιολογητικό, όταν κάνουν την αίτησή τους για τη χορήγηση κάποιου επιδόματος.
Κόμβος
Το Κέντρο Διαλειτουργικότητας αποτελεί πλέον τη βασική ηλεκτρονική πλατφόρμα για την ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ των φορέων της Δημόσιας Διοίκησης, διαφυλάσσοντας τα προσωπικά δεδομένα των πολιτών. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι δημιουργείται ένα κανάλι, μέσω του οποίου κάθε δημόσια υπηρεσία θα μπορεί να λαμβάνει δεδομένα που αφορούν τα στοιχεία ενός πολίτη από οποιαδήποτε άλλη υπηρεσία, έτσι ώστε να μη χρειάζεται ο πολίτης να τα προσκομίζει. Τα δεδομένα που θα λαμβάνουν οι υπηρεσίες θα είναι αποκλειστικά και μόνο στοιχεία, στα οποία είναι απαραίτητο να έχουν πρόσβαση προκειμένου να ανταποκριθούν στο αίτημα του πολίτη. Ετσι, η ΓΓΠΣΔΔ μετατρέπεται σε κόμβο συλλογής και αξιοποίησης όλων των αιτημάτων ανταλλαγής δεδομένων και διασύνδεσης των πληροφοριακών συστημάτων των δημοσίων φορέων.
Ο μηχανισμός
Όπως αναφέρει υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης στον «Ε.Τ.», η δρομολογούμενη παροχή φορολογικών και ασφαλιστικών στοιχείων των πολιτών στις δημόσιες υπηρεσίες μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας μπορεί να κάνει ευκολότερη τη χορήγηση κοινωνικών επιδομάτων ξεπερνώντας τον… ύφαλο της γραφειοκρατίας. Όπως συμβαίνει για παράδειγμα με το Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο (ΚΟΤ), το οποίο παρέχει μειωμένη τιμή ρεύματος για οικιακή χρήση σε ευπαθείς ομάδες καταναλωτών. «Με την υποβολή της αίτησης, εξετάζεται π.χ. το ετήσιο εισόδημα του αιτούντος, αν έχει κάρτα ανεργίας, η δήλωση οικογενειακής κατάστασης κ.λπ. Τώρα οι αρμόδιοι φορείς θα συνδέονται μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας και δεν θα χρειάζεται καν να στέλνει ο ένας στον άλλον τα στοιχεία του πολίτη, αλλά μόνο την πληροφορία αν είναι δικαιούχος. Δεν θα αποστέλλεται για παράδειγμα το εισόδημά του, αλλά θα δίνεται μια θετική ή αρνητική απάντηση από την αρμόδια υπηρεσία στο αν είναι δικαιούχος της έκπτωσης, με βάση το εισόδημά του», εξηγούν οι ίδιες πηγές στον «Ε.Τ.».
Με αυτόν τον τρόπο, η πληροφορία δεν συγκεντρώνεται ούτε επεξεργάζεται σε κεντρικά συστήματα παρά μόνο στα συστήματα των φορέων που δίνουν ή λαμβάνουν την πληροφορία. Έτσι, αποφεύγεται η υπερσυγκέντρωση πληροφορίας σε ένα σύστημα ενισχύοντας την ασφάλεια και προστασία των δεδομένων. Ταυτόχρονα το Κέντρο Διαλειτουργικότητας μπορεί να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή ποιος φορέας ζητά ποια πληροφορία, από ποιον φορέα και για ποιο σκοπό.
Στόχοι
Φιλοδοξία της κυβέρνησης είναι με την παροχή των φορολογικών και ασφαλιστικών στοιχείων μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας να γίνεται στο μέλλον η καταβολή όλων των κοινωνικών επιδομάτων, όπως το επίδομα στέγασης, το επίδομα παιδιού Α21, το Κοινωνικό Μέρισμα, το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης (ΚΕΑ) κ.ά.
Αυτό σημαίνει ότι οι πολίτες θα μπορούν ευκολότερα και ταχύτερα να μαθαίνουν αν είναι δικαιούχοι ενός κοινωνικού επιδόματος ή αν δικαιούνται μια υπηρεσία χωρίς την προσκόμιση δικαιολογητικών, καθώς οι απαιτούμενες πληροφορίες θα αντλούνται αυτόματα μεταξύ των αρμόδιων φορέων.
Στόχος του υπουργείου είναι η παροχή φορολογικών και ασφαλιστικών στοιχείων στην ηλεκτρονική πλατφόρμα να ξεκινήσει με τη νέα χρονιά, ωστόσο απαιτείται η υπογραφή και η δημοσίευση στο ΦΕΚ μιας σειράς υπουργικών αποφάσεων.
Προς το παρόν στο Κέντρο Διαλειτουργικότητας είναι διαθέσιμες υπηρεσίες, όπως το e-Παράβολο, η ταυτοποίηση στοιχείων πολιτών, η υπηρεσία στοιχείων κατόχου οχήματος, η υπηρεσία διάθεσης στοιχείων Δελτίου Ατομικής και Υπηρεσιακής Κατάστασης (ΔΑΥΚ), αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας, αλλά και πιστοποίηση βασικών στοιχείων ακινήτων.