Η παραβατικότητα των ανηλίκων απασχολεί έντονα την επιστημονική κοινότητα, όπως προκύπτει από μελέτες. Πολλοί νέοι εμφανίζουν προβληματική συμπεριφορά στην εφηβεία καθώς βρίσκονται στο σχολικό περιβάλλον, ενώ εμφανίζονται νέες μορφές παραβατικότητας, απόρροια διαφόρων κοινωνικών παραγόντων. Παράλληλα, διερευνώνται παράγοντες όπως η επίδραση του φύλου, της κοινωνικής τάξης, της ηλικίας και άλλοι.
Η συζήτηση για την παραβατικότητα των εφήβων εστιάζει στις τάσεις της ηλικίας, στην ηθική ανάπτυξη και στην εξέλιξη αυτής καθαυτής της αντικοινωνικής συμπεριφοράς, ενώ κορυφαίο ζήτημα αποτελεί και ο αντίκτυπος των αλλαγών στην κοινωνία και την οικογένεια, στο μέτρο των ευθυνών τους για την αύξησή της.
Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως μίλησε- στο πλαίσιο της έρευνας- στον ΑΘΗΝΑ 984 και στην Αθηνά Κορλίρα με στόχο να αναδειχθούν όλες οι πτυχές του ζητήματος, ανήμερα της κατάθεσης προς διαβούλευση στη Βουλή του νομοσχεδίου για αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού.
Για την νεανική παραβατικότητα επισήμανε πως «ταλανίζει τον πλανήτη. Όσο περισσότερα περιστατικά βίας βλέπουμε στην κοινωνία τόσα θα πρέπει να περιμένουμε και στο σχολείο, που καθρεφτίζει την κοινωνία».
Τόνισε τη συμβολή της οικογένειας, ενώ στο ερώτημα πως μπορεί να δράσει το σχολείο στην κατεύθυνση αντιμετώπισης της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού η υπουργός Παιδείας απάντησε παραπέμποντας σε δύο άξονες δράσεων.
Αναφορικά με το τι γίνεται στα σχολεία η Νίκη Κεραμέως γνωστοποίησε: «Διπλασιάσαμε τον αριθμό των ψυχολόγων και των σχολικών λειτουργών. Από 1600 που ήταν το 2019, στα σχολεία της χώρας απασχολούνται τώρα 3200 άτομα.
Θεσμοθετήσαμε τον σύμβουλο σχολικής ζωής με στόχο να βοηθήσει τα παιδιά να ανοιχτούν και να εκμυστηρευτούν προβλήματα που αφορούν τα ίδια ή φίλους τους.
Πραγματοποιήσαμε επιμορφώσεις στελεχών εκπαίδευσης τα οποία στη συνέχεια επιμορφώνουν τους εκπαιδευτικούς, σε συνεργασία με Πανεπιστήμια της επικράτειας. Στόχος είναι να εφοδιαστούν με επιπλέον εργαλεία από παιδοψυχιολόγους και άλλους ειδικούς ώστε να αντιμετωπίσουν ακόμα αποτελεσματικότερα φαινόμενα όπως ο σχολικός εκφοβισμός».
Παρουσιάζοντας έναν πιο μακροπρόθεσμο στόχο, η κυρία Κεραμέως αναφέρθηκε στην «εισαγωγή ειδικών θεματικών στα σχολεία που έχουν να κάνουν με τον σεβασμό στη διαφορετικότητα καθώς και τη σεξουαλική αγωγή».
Η υπουργός Παιδείας προανήγγειλε το άνοιγμα και διαδικτυακής πλατφόρμας για καταγγελίες και κατάθεση προβληματισμών από γονείς, εκπαιδευτικούς και μαθητές, με τους τελευταίους να μπορούν να απευθύνονται και ανώνυμα.
Πρόσθεσε ότι αποδέκτες των καταγγελιών θα είναι ο διευθυντής του σχολείου, ο σχολικός σύμβουλος, καθώς και τετραμελής ομάδα στη διεύθυνση εκπαίδευση από ειδικούς, ώστε να υπάρχουν δύο φίλτρα.
«Στόχος να σπάσει η σιωπή» είπε χαρακτηριστικά, κλείνοντας…