Ελλάδα και Κύπρος είναι δύο ναυτιλιακά κράτη με δυνατό αποτύπωμα στη ναυτιλιακή βιομηχανία. Η είδηση για την προκήρυξη διαγωνισμού με σκοπό τη θαλάσσια σύνδεση των δύο κρατών έφερε στο προσκήνιο τον ρόλο που διαδραματίζει η ναυτιλία σε θέματα όχι μόνο οικονομίας αλλά και γεωστρατηγικά. Με αφορμή το γεγονός αυτό ο πρεσβευτής της Κύπρου στην Ελλάδα Κυριάκος Κενεβέζος μίλησε στον Μηνά Τσαμόπουλο και το «business stories» για τις ναυτιλιακές σχέσεις των δύο χωρών, ενώ κάνει ειδική αναφορά στους Ελλαδίτες πλοιοκτήτες
Πείτε μας πώς έφτασε στην απόφαση αυτή η κυπριακή κυβέρνηση και αν συνάντησε δυσκολίες το εγχείρημα.
Ενα τέτοιο εγχείρημα, όσες δυσκολίες και αν συνάντησε, που ασφαλώς συνάντησε και θα συναντήσει πιθανόν και στην εξέλιδη, έχουμε για προφανείς λόγους ευθύνη και υποχρέωση να το υλοποιήσουμε. Αν το εγχείρημα ήταν απλό, δεν θα κλείναμε 20 χρόνια χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση Ελλάδας – Κύπρου. Κάποια ζητήματα, όμως εκτός από την οικονομική τους πτυχή, η οποία ασφαλώς και είναι ιδιαίτερα σημαντική, άπτονται και αφορούν και άλλες πολύ ευαίσθητες και τόσο σημαντικές ώστε να μας υποχρεώνουν να βρούμε λύσεις στις πρακτικές δυσκολίες. Η θαλάσσια σύνδεση Ελλάδας – Κύπρου, πέραν της στρατηγικής σημασίας, έχει εθνική διάσταση. Αποτελούσε, δε, διαχρονικό αίτημα οργανωμένων συνόλων, αλλά πολύ περισσότερο απλών και ανώνυμων συμπολιτών μας. Η αξία του διαγωνισμού ανέρχεται στα 15 εκατ. ευρώ για 36 μήνες, με μέγιστο ύψος της κρατικής επιδότησης τα 5 εκατ. Ευρώ ετησίως Η θαλάσσια σύνδεση Κύπρου-Ελλάδας θα πραγματοποιείται με επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο (Ro-Pax) το οποίο θα μεταφέρει επιβάτες και τα συνοδευόμενα αυτοκίνητα-δίκυκλά τους, καθώς και φορτίο μεταξύ των λιμένων Λεμεσού ή Λάρνακας και Πειραιά (Τερματικό Κερατσινίου) και ενδεχομένως έναν ενδιάμεσο σταθμό σε ένα ελληνικό νησί της επιλογής του ανάδοχου μεταφορέα, όπως αυτό θα δηλωθεί στην προσφορά. Το δρομολόγιο θα εκτελείται σε εβδομαδιαία βάση κατά τους καλοκαιρινούς μήνες (Μάιο – Σεπτέμβριο), ανά 15ήμερο κατά τους μήνες Οκτώβριο και Απρίλιο, ενώ από τον Νοέμβριο έως τον Μάρτιο μία φορά τον μήνα. Στόχος είναι να καταστεί δυνατή η λετουργία της θαλάσσιας σύνδεσης Κύπρου – Ελλάδας το καλοκαίρι του 2021,νοουμένου ότι θα εξευρεθεί αvάδoχoς θaλάσσιoς μεταφορέας μέσω της διαδικασίας τωv προσφορών. Πιστεύουμε ότι το έργο αυτό θα καταστεί βιώσιμο σε βάθος χρόνου έτσι ώστε η υπηρεσία αυτή να εμπλουτίσει τα διαθέσιμα μέσα μεταφοράς και να δημιουργήσει ένα νέο τμήμα της αγοράς για καταναλωτές-ταξιδιώτες προς/ από Κύπρο και Ευρώπη.
Ενα σημαντικό ποσοστό του κυπριακού στόλου αποτελείται από ελληνόκτητα πλοία. Ποια η σχέση του υφυπουργείου Ναυτιλίας με την ελληνική πλοιοκτητική κοινότητα και τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες γενικότερα;
Εχει πάντα ιδιαίτερο ενδιαφέρον και μια ειδική χροιά όταν καλούμαστε να δώσουμε απαντήσεις οι οποίες μπορεί με την πρώτη ανάγνωση να έχουν το στοιχείο του ανταγωνισμού. Αυτό λοιπόν το σημειώνω ώστε να το απορρίψω κατηγορηματικά. Οι σχέσεις όχι μόνο δεν ήταν και δεν πρέπει ποτέ να είναι ανταγωνιστικές, αλλά παράλληλα οφείλουμε όλοι να δρούμε σε όλα τα επίπεδα, έτσι ώστε να έχουμε και το στοιχείο της αλληλοκάλυψης αλλά και αλληλοεπικάλυψης. Είναι τόσο μεγάλος και πολλά υποσχόμενος ο τομέας της ναυτιλίας, που μπορεί να δημιουργεί προοπτικές συλλογικής ανάπτυξης χωρίς οι μεμονωμένες προσθαφαιρέσεις να επηρεάζουν m συνολική εικόνα. Η κυπριακή σημαία είναι μια αξιόπιστη και ποιοτική επιλογή για τους Ελλαδίτες πλοιοκτήτες, ιδιαίτερα για όσους επιλέγουν να εμπιστευτούν νηολόγια πέραν του εθνικού, με τους οποίους έχει αναπτυχθεί μια διαχρονικά στενή συνεργασία, όχι μόνο μέσω των υπηρεσιών οι οποίες παρέχονται σε επίπεδο λειτουργικών αναγκών των ναυτιλιακών εταιρειών, αλλά και στα πλαίσια της προσπάθειας για τη διασφάλιση και περαιτέρω ανάπτυξη της ναυτιλίας ως ασφαλούς και βιώσιμης βιομηχανίας. Η Κύπρος διαθέτει ποιοτική, σύγχρονη και απστελεσματική σημαία που παρέχει υπηρεσίες υψηλού επιπέδου και ένα ανταγωνιστικό επιχειρηματικό και φορολογικό περιβάλλον, διασφαλίζοντας, παράλληλα, τα υψηλότερα δυνατά πρότυπα ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος. Επιπλέον, το γεγονός ότι αποτελεί μια κυρίαρχη σημαία-μέλος της Ευρωπαϊκής Ενωσης παρέχει πολιτική ασφάλεια.
Στην πρεσβεία της Κύπρου στην Αθήνα υπάρχει ναυτιλιακό τμήμα με σημαντική δραστηριότητα. Ποιες είναι οι προτεραιότητές του;
Το ναυτιλιακό τμήμα της πρεσβείας μας είναι το αρχαιότερο και μεγαλύτερο που διατηρεί το υφυπουργείο Ναυτιλίας μας στο εξωτερικό. Με άξονες δράσης τoυ τη στεvή και άμεση συνεργασία με τις ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες έχουν έδρα την Ελλάδα και διατηρούν πλοία υπό κυπριακή σημαία. Η εύρυθμη, ομαλή και αποτελεσματική λειτουργία του ναυτιλιακού γραφείου συνδράμει καταλυτικά στους στόχους που θέτουμε και ειδικότερα στην αποτελεσματική συνεργασία με τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες διαθέτουν σημαντικό ποσοστό του κυπριακού στόλου.
Το εν λόγω τμήμα είναι επίσης αρμόδιο για τους ελέγχους των κυπριακών πλοίων που προσεγγίζουν τους ελληνικούς λιμένες και αυτών που εκτελούν εσωτερικούς πλόες στην Ελλάδα, καθώς και για τις επαφές με τις αρμόδιες τοπικές ναυτιλιακές αρχές, τους σχετικούς οργανισμούς και διάφορους φορείς της τοπικής ναυτιλιακής βιομηχανίας. Επιπρόσθετα, εξυπηρετεί ναυτικούς που ενδιαφέρονται για απόκτηση κυπριακών πιστοποιητικών ικανότητας και κυπριακών πιστοποιητικών εκπαίδευσης.
Η κυπριακή σημαία παραμένει μια αξιόπιστη και ποιοτική επιλογή για τους Ελλαδίτες πλοιοκτήτες και ως εκ τούτου είναι καθήκον μας η στήριξη των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών σε όλα τα επίπεδα και με κάθε τρόπο.