Στην βαθύτερη ύφεση της Ευρωζώνης οφείλεται η αναθεώρηση επί το δυσμενέστερο της ύφεσης στην Ελλάδα, σημείωσε ο Στέλιος Πέτσας κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος υποστήριξε ότι «είναι προφανές ότι ο Προϋπολογισμός του 2021 που κατατέθηκε την Παρασκευή, στη Βουλή, καταρτίστηκε σε περιβάλλον πρωτοφανούς αβεβαιότητας, λόγω του απροσδιόριστου σε διεθνές επίπεδο τελικού χρόνου λήξης της πανδημίας του κορωνοϊού και συνεπώς της επιστροφής της παγκόσμιας οικονομίας σε τροχιά ανάταξης και διατηρήσιμης ανάπτυξης.
Εξαιτίας της σοβαρότερης υγειονομικής κρίσης των τελευταίων 100 ετών και της συνεπαγόμενης μεγαλύτερης παγκόσμιας ύφεσης στην μεταπολεμική ιστορία, η ύφεση στην Ελλάδα για το σύνολο του 2020 αναθεωρείται επί το δυσμενέστερο, στο -10,5%, καθώς προβλέπεται βαθύτερη ύφεση στην Ευρωζώνη έναντι προηγούμενων εκτιμήσεων».
Συμπλήρωσε πως για το 2021, εκτιμάται δυναμική επιστροφή της ελληνικής οικονομίας σε αναπτυξιακή τροχιά, με σημαντικό ρόλο σε αυτή να διαδραματίζουν οι ευρωπαϊκοί πόροι που διασφάλισε η χώρα μας στη διαπραγμάτευση του Ιουλίου του 2020 και θα αρχίσουν να εισρέουν το 2021 στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης και του React EU.
Υπενθύμισε ότι, το προσχέδιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης κατατέθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 18 Νοεμβρίου 2020 και ξεκίνησε η σχετική διαβούλευση με την Επιτροπή, ενώ το τελικό Σχέδιο αναμένεται να υποβληθεί στα Ευρωπαϊκά Όργανα κατά το πρώτο τρίμηνο του 2021 και να εγκριθεί στο αμέσως επόμενο τρίμηνο, οπότε και θα υπάρξει η πρώτη εκταμίευση. Ο Μηχανισμός Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας αφορά επενδύσεις, προγράμματα (όπως προγράμματα κατάρτισης ή ενεργειακής αναβάθμισης), καθώς και μεταρρυθμίσεις που υλοποιήθηκαν από τον Φεβρουάριο του 2020 και εντεύθεν, συνεπώς η απορρόφηση των σχετικών πόρων θα ξεκινήσει πριν την επίσημη έγκρισή του.
Αθροιστικά οι πόροι που προβλέπονται το 2021 από όλα τα εργαλεία του μηχανισμού του Next Generation EU, περιλαμβανομένων και των δανείων, αναμένεται να ξεπεράσουν τα 5,5 δισ. ευρώ.
Είναι προφανές, σύμφωνα με τον Στέλιο Πέτσα, ότι η Ελληνική Πολιτεία κλήθηκε να αντιμετωπίσει εντός του 2020, σε όρους δημοσιονομικής πολιτικής, μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις στη σύγχρονη ιστορία του τόπου.
«Τα μέτρα που λαμβάνει η Κυβέρνηση για τη στήριξη της οικονομίας, σε συνθήκες πρωτοφανούς υγειονομικής κρίσης, αναγνωρίζεται από τους ευρωπαίους εταίρους μας ότι κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση.
Βάσει του Προϋπολογισμού, το συνολικό ύψος των μέτρων για την αντιμετώπιση των οικονομικών συνεπειών της πανδημίας αναμένεται να αγγίξει τα 31,4 δισ. ευρώ, καθώς άλλα 7,5 δισ. ευρώ παρεμβάσεων υπέρ της κοινωνίας προβλέπονται μέσα στο 2021.
Ήταν φυσικά επόμενο της σοβαρής ύφεσης που προκάλεσε η υγειονομική κρίση, να υπάρχει φέτος επιδείνωση του ποσοστού ανεργίας, όπως και δεικτών που αφορούν το πρωτογενές έλλειμμα και το δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ. Ωστόσο, η αύξηση της ανεργίας το 2020 στην Ελλάδα είναι μικρότερη συγκριτικά με άλλα ευρωπαϊκά κράτη-μέλη, χάρη στις επιτυχημένες πολιτικές διαχείρισης της υγειονομικής κρίσης από την Κυβέρνηση. Ενώ για το 2021 η ανεργία αναμένεται να υποχωρήσει σχετικά κοντά στα επίπεδα του 2019. Σημειώνεται επίσης ότι η γενική ρήτρα διαφυγής για τα δημοσιονομικά των κρατών-μελών της Ευρωζώνης θα ισχύει και το επόμενο έτος.
Στο παραπάνω πλαίσιο, υπογραμμίζεται η εμπιστοσύνη που απολαμβάνει η χώρα μας τόσο στις διεθνείς αγορές όσο και μεταξύ των εταίρων και πιστωτών της, καθώς και στην παγκόσμια επενδυτική κοινότητα, γεγονός που αντανακλάται στη συνεχιζόμενη μείωση του κόστους δανεισμού σε ολόκληρο το φάσμα της καμπύλης αποδόσεων των ομολόγων της Ελληνικής Δημοκρατίας» συμπλήρωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.
Σχέδιο στήριξης της Aegean
Αναφερόμενος στην Aegean εξήγησε πως η κυβέρνηση προχωρά σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, με βάση τον κατά το δυνατόν δίκαιο επιμερισμό των βαρών μεταξύ Κράτους και ιδιωτών μετόχων, δρομολογώντας την στήριξη της εταιρίας Aegean, του μεγαλύτερου αερομεταφορέα της χώρας μας που πλήττεται εξαιτίας των συνεπειών της πανδημίας στην κοινωνική και οικονομική δραστηριότητα και ειδικότερα τις μετακινήσεις και τον τουρισμό.
«Το σχέδιο κρατικής στήριξης της αεροπορικής εταιρίας, θέτει ως αναπόσπαστο κομμάτι την κεφαλαιακή ενίσχυση της Aegean με τη συμμετοχή και των μετόχων της. Αξιολογείται ήδη, προκειμένου να εξασφαλιστεί η επίσημη έγκριση από τις αρμόδιες αρχές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Σημειώνεται ότι η απόφαση της Κυβέρνησης είναι συμβατή με το ευρωπαϊκό πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων σε εταιρίες και κλάδους που πλήττονται λόγω της πανδημίας, όπως είναι κατεξοχήν ο κλάδος των αερομεταφορών.
Πρόκειται ουσιαστικά για ένα σχέδιο ενίσχυσης της μεγαλύτερης εγχώριας αεροπορικής εταιρείας, το οποίο προσομοιάζει μεν σε περιπτώσεις κρατικής στήριξης άλλων μεγάλων ευρωπαϊκών αερομεταφορέων με συνεισφορά του Κράτους, αλλά ταυτόχρονα διασφαλίζει τη σημαντική συμμετοχή και ιδιωτικών κεφαλαίων. Παράλληλα, το Ελληνικό Δημόσιο θα λάβει ειδικά δικαιώματα προαίρεσης (τύπου warrants), για αγορά μετοχών της εταιρίας, τα οποία θα δικαιούται να ασκήσει υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις και σε ορισμένο χρονικό διάστημα.
Σημειώνεται ότι, το συνολικό ύψος της κρατικής στήριξης αναμένεται να διαμορφωθεί στα 120 εκατ. ευρώ, ποσό πολύ χαμηλότερο, συγκριτικά με τη στήριξη, αξίας άνω των 32 δισ. ευρώ, που έχουν λάβει ή έχει δρομολογηθεί να λάβουν, έως σήμερα, αθροιστικά άλλες ευρωπαϊκές εταιρίες του κλάδου των αερομεταφορών. Επιπλέον, προβλέπεται ιδιωτική συμμετοχή κατά το ήμισυ της κρατικής ενίσχυσης, δηλαδή ύψους 60 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα με τα 120 εκατ. ευρώ του Κράτους, η οποία θα προέλθει από τους μετόχους της Aegean» είπε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.