Η έλλειψη πρώτων υλών, οι μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις νέων οχημάτων και η αύξηση των τιμών στα καινούρια αυτοκίνητα πλήττει σε μεγάλο βαθμό την αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία συνεχίζει, παρά τα προβλήματα, να επενδύει στην ηλεκτροκίνηση. Αυτή, γνωρίζει μεγάλη ανάπτυξη στις μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου.
Στην Ευρώπη, την Κίνα και τις ΗΠΑ, τα ηλεκτρικά οχήματα κερδίζουν γρήγορα μερίδιο αγοράς και γίνονται ολοένα και πιο ρεαλιστική εναλλακτική λύση σε σχέση με τα συμβατικά μοντέλα.
Αναλύοντας κάποια δεδομένα, αποκαλύπτεται μια σημαντική απόκλιση στον ρυθμό απορρόφησης των EV μεταξύ των αναπτυσσόμενων αγορών και των χωρών με χαμηλή αγοραστική δύναμη.
Στη Νορβηγία, τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν γίνει τα πιο δημοφιλή οχήματα μεταξύ των καταναλωτών, επειδή το προηγούμενο διάστημα έχουν δοθεί από τις κυβερνήσεις ισχυρά κίνητρα και έχουν επενδυθεί μεγάλα ποσά στις υποδομές.
Σήμερα στην συγκεκριμένη χώρα η αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι φθηνότερη από αυτή ενός συμβατικού αυτοκινήτου. Τον προηγούμενο Σεπτέμβριο τα EV αντιπροσώπευαν το 77% των συνολικών ταξινομήσεων αυτοκινήτων της χώρας.
Η ζήτηση είναι επίσης ισχυρή σε γειτονικές σκανδιναβικές αγορές και πάλι λόγω της συνεχιζόμενης κρατικής υποστήριξης και της υψηλότερης αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Η ζήτηση EV επιταχύνεται, επίσης, στις πιο σταθερές οικονομίες της Ευρώπης (Γερμανία, Αυστρία, Ελβετία, Γαλλία, Μ. Βρετανία, Ιρλανδία, Ισλανδία). Το 3ο τρίμηνο του 2022 το μερίδιο αγοράς των EV σε όλες αυτές τις αγορές έφτασε το 15%. Αντίθετα, στην Νότια Ευρώπη, όπου το κατά κεφαλήν εισόδημα είναι γενικά χαμηλότερο, η απορρόφηση των ηλεκτρικών οχημάτων προχωρά με βραδύτερο ρυθμό.
Σε αυτές τις χώρες, το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων ήταν μόλις 3,8% το τρίτο τρίμηνο του 2022. Παράγοντες που έχουν επηρεάσει αυτή την εικόνα είναι τα ασθενέστερα κρατικά κίνητρα και τα χαμηλά επίπεδα υποδομών.
Όπως με τις ευρωπαϊκές χώρες, το ίδιο συμβαίνει και με τις πολιτείες στις ΗΠΑ. Η Καλιφόρνια έχει αναδειχθεί ως ο ξεκάθαρος ηγέτης στον αγώνα ηλεκτροκίνησης λόγω αυστηρών κανονισμών, ελκυστικών κινήτρων και του ρόλου εταιρειών τεχνολογίας όπως η Tesla, σε σχέση με άλλες πολιτείες οι οποίες βρίσκονται αρκετά πίσω στο κομμάτι των πωλήσεων.
Για παράδειγμα, ενώ το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων ξεπέρασε το 10% στην Κίνα, την Ευρώπη και την Κορέα το τρίτο τρίμηνο του 2022, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η παγκόσμια εταιρεία έρευνας Jato, δεν έφτασε ούτε το 1% σε περιοχές όπως η Λατινική Αμερική και η Ρωσία.
Αυτή η ανισότητα είναι συνέπεια του χάσματος, που υπάρχει μεταξύ των πολιτών μιας χώρας με υψηλό κατά κεφαλήν εισόδημα με τους πολίτες των χωρών με χαμηλό κατά κεφαλήν εισόδημα, αλλά και στον αντίκτυπο που έχει η ανυπαρξία κινήτρων για αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε διάφορες χώρες, των υποδομών φόρτισης και της ευαισθητοποίησης -ενημέρωσης των καταναλωτών για την ηλεκτροκίνηση.