«Η υποκρισία του ΣΥΡΙΖΑ περισσεύει», σχολίασε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, απαντώντας στον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης Αλέξη Τσίπρα, με αφορμή ανάρτηση του τελευταίου σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης, σχετικά με τα λεγόμενα «κολέγια» και το άρθρο 50 του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας.

Συγκεκριμένα, ο κ. Τσίπρας ανέφερε ότι «το άρθρο 50 του νομοσχεδίου της κυβέρνησης που δίνει πρόσβαση στο δημόσιο σε αποφοίτους κολεγίων ισότιμα με τους πτυχιούχους ΑΕΙ, παραβιάζει κατάφωρα το άρθρο 16 του Συντάγματος».

Από την πλευρά της, η κ. Κεραμέως τόνισε: «Για 4 χρόνια η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αναγνώριζε κανονικά την επαγγελματική ισοδυναμία των αποφοίτων των λεγόμενων κολεγίων, ως όφειλε με βάση το Ενωσιακό Δίκαιο. Επί 4 χρόνια οι προκηρύξεις ΑΣΕΠ της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ αναγνώριζαν κανονικά την επαγγελματική ισοδυναμία των κολεγίων».

Μάλιστα, απαρίθμησε ενδεικτικά προσκλήσεις για πλήρωση θέσεων επί ΣΥΡΙΖΑ και προκηρύξεις για εκπαιδευτικούς. «Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις η επαγγελματική ισοδυναμία των κολεγίων αναγνωρίζεται κανονικά», σημείωσε η υπουργός.

«Λίγους μήνες πριν τις εκλογές και για να γίνει προφανώς αρεστή σε ένα συγκεκριμένο ακροατήριο, η τότε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αποφάσισε να κηρύξει τάχα πόλεμο στα κολέγια και ψήφισε διάταξη που αποκλείει τους αποφοίτους τους από συμμετοχή σε διαγωνισμούς εκπαιδευτικών. Και αυτό σε πλήρη αντίθεση με ό,τι έκαναν έως τότε», πρόσθεσε η κ. Κεραμέως, σχολιάζοντας: «Η υποκρισία λοιπόν του ΣΥΡΙΖΑ περισσεύει».

Στη συνέχεια, παρέθεσε στην απάντησή της αναλυτικά τι προβλέπει το άρθρο 50:

«Η χώρα συμμορφώνεται προς το Ενωσιακό Δίκαιο, σε συνέχεια της επιστολής 4061/2019 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με την οποία επιρρίπτει στη χώρα μας ότι δεν επιτρέπει τη συμμετοχή στον διαγωνισμό βάσει της Οδηγίας 2005/36/ΕΚ, συνεπεία της κατάργησης της σχετικής ρύθμισης από το ΣΥΡΙΖΑ.

Στο άρθρο 50 του νομοσχεδίου προβλέπεται ότι τα πτυχία που χορηγούνται από εκπαιδευτικά ιδρύµατα της αλλοδαπής γίνονται δεκτά εφόσον συνοδεύονται είτε από αναγνώριση ακαδηµαϊκής ισοτιµίας και αντιστοιχίας από τον Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π., είτε από απόφαση αναγνώρισης επαγγελµατικών προσόντων κατ’ εφαρµογήν του π.δ. 38/2010 ή απόφαση αναγνώρισης επαγγελµατικής ισοδυναµίας τίτλου σπουδών τριτοβάθµιας εκπαίδευσης µε συναφή τίτλο σπουδών για κλάδο εκπαιδευτικού.

Σημειώνεται πως η επιστημονική υπηρεσία της Βουλής αποφάνθηκε επί του άρ. 50 ότι η υποχρέωση των κρατών-µελών να αναγνωρίζουν τις επαγγελματικές ικανότητες, τις οποίες πιστοποιεί τίτλος σπουδών που έχει αποκτηθεί σε άλλο κράτος-µέλος, βασίζεται ευθέως στο πρωτογενές δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και, ειδικότερα, στις διατάξεις που προστατεύουν την ελευθερία κυκλοφορίας των εργαζοµένων και την ελευθερία εγκατάστασης.

Η ελεύθερη κυκλοφορία εργαζομένων συνιστά θεμέλιο λίθο της ΕΕ

Η αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων και επαγγελματικής ισοδυναμίας ρυθμίζεται από το Ενωσιακό Δίκαιο. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, θα μπορούσε η Ελλάδα να οδηγηθεί στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.

Ως προς την ποιότητα των εν λόγω πτυχίων, να σημειωθεί ότι τα μαθήματα και οι εξετάσεις κάθε εξαμήνου καθορίζονται από το πρόγραμμα σπουδών του εκάστοτε συνεργαζόμενου Πανεπιστημίου υπό την εποπτεία της αρμόδιας Αρχής της χώρας προέλευσης (π.χ. στη Μεγάλη Βρετανία ο φορέας NARIC, αντίστοιχος με το ΔΟΑΤΑΠ).

Επιπλέον, η νομοθεσία δίνει τη δυνατότητα στο αρμόδιο όργανο (τέως ΣΑΕΠ νυν ΑΤΕΕΝ) να επιβάλει στον ενδιαφερόμενο αντισταθμιστικά μέτρα (π.χ. εξέταση μαθημάτων) ή και πρακτική άσκηση, προκειμένου να διασφαλίζεται πλήρως ότι ο απόφοιτος είναι κάτοχος συγκρίσιμου τίτλου με τους κατόχους τίτλων της ημεδαπής».

Υπενθυμίζεται ότι η ανάρτηση του κ. Τσίπρα ανέφερε:

«Η κυβέρνηση της “αριστείας” από τη μία σχεδιάζει να επαναφέρει τη βάση του 10 στις πανελλαδικές εξετάσεις, αφήνοντας έτσι έκτος δημοσίων ΑΕΙ χιλιάδες νέες και νέους κάθε χρόνο, και από την άλλη επιβραβεύει όσους δε δίνουν καν εξετάσεις, αλλά πηγαίνουν σε ιδιωτικά κολέγια.

Το άρθρο 50 του νομοσχεδίου της κυβέρνησης που δίνει πρόσβαση στο δημόσιο σε αποφοίτους κολεγίων ισότιμα με τους πτυχιούχους ΑΕΙ, παραβιάζει κατάφωρα το άρθρο 16 του Συντάγματος.

Ταυτόχρονα φανερώνει πως το βασικό μέλημα της κυβέρνησης Μητσοτάκη δεν είναι ούτε η αριστεία ούτε η αξιοκρατία, αλλά η πελατεία. Η πελατεία των κολεγίων.

Μόνο που οι νέες και οι νέοι της χώρας μας δεν είναι πελάτες.

Είναι το μέλλον αυτού του τόπου. Και δικαιούνται ίσες ευκαιρίες πρόσβασης στη γνώση».