Μια ιδιαίτερα εγκωμιαστική παρουσίαση του πρακτορείου Reuters για τα Ελληνικά Ναυπηγεία σχολιάστηκε πολύ θετικά στον κόσμο της συγκεκριμένης αγοράς, σηματοδοτώντας τη νέα εποχή. Τον περασμένο μήνα, οι εργάτες επισκεύαζαν τηνπλώρη ενός μεγάλου δεξαμενόπλοιου, ενώ άλλα πλοία περίμεναν να μπουν στις βάσεις επισκευής.

Το διεθνές πρακτορείο αναφέρει ότι η δραστηριότητα σηματοδοτεί μια σημαντική ανάκαμψη για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά: πριν από έναν χρόνο, μετά από δεκαετίες κρατικής ιδιοκτησίας, είχε μείνει πια άδειο, σύμβολο του αντίκτυπου της καταστροφικής κρίσης χρέους της Ελλάδαςτο 2009-2018.

Η μοίρα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, τα οποία πουλήθηκαν από την κυβέρνηση στον εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου πέρυσι, είναι σημάδι της ευρύτερης ανάκαμψης της Ελλάδας από την κρίση, ενώ το κράτος τότε είχε οδηγηθεί να πωλήσει τα «μερίδια διάσωσης» που είχε αγοράσει σε τράπεζες και τις συμμετοχές του σε μεγάλα αεροδρόμια και αυτοκινητοδρόμους.
Η κεντροδεξιά κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει, επίσης, πουλήσει από το 2019 τις μετοχές της στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου, σημειώνει το Reuters.

Η προσέλκυση πλοιοκτητών σημαίνει ότι μπορούν να δημιουργήσουν επιχειρήσεις επισκευάζοντας τα δικά τους πλοία στην Ελλάδα – αντί για την Τουρκία, την Ασία ή τη Ρουμανία.

Είχε χαθεί έδαφος

Ενώ οι Ελληνες κατέχουν τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο, με 5.500 πλοία, τα ναυπηγεία της χώρας έχουν χάσει έδαφος έναντι των ανταγωνιστών και, μέχρι τώρα, οι προσπάθειες ιδιωτικοποίησης είχαν σταματήσει ή είχαν αποτύχει.

Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά έχουν επισκευάσει 37 πλοία τον περασμένο χρόνο και αναμένεται ο αριθμός αυτός να διπλασιαστεί το επόμενο έτος, δήλωσε στο Reuters ο διευθύνων σύμβουλος, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης. Η άνοδος αντικατοπτρίζεται στον ευρύτερο κλάδο: οι επισκευές πλοίων στην Ελλάδα πλησίασαν τις 700 πέρυσι από 330 το 2013, σύμφωνα με στοιχεία της στατιστικής υπηρεσίας.

Η αυξημένη δραστηριότητα έχει ήδη διπλασιάσει τη συνεισφορά των ναυπηγείων στο ΑΕΠ της χώρας στο 1,5%, δήλωσε ο Πάνος Ξενοκώστας, ιδιοκτήτης της ΟΝΕΧ που αγόρασε τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου από το κράτος, το 2020 και το 2018 αντίστοιχα. Θέλει επίσης να την αυξήσει στο 2,5% μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια.

Οι ετήσιες επισκευές στα δύο ναυπηγεία του έχουν εκτιναχθεί από μερικές δεκάδες την τελευταία δεκαετία σε 220 το 2024, είπε ο κ. Ξενοκώστας, ο οποίος σχεδιάζει να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε ναυπήγηση πλοίων και πλατφόρμες γεώτρησης και να επισκευάζει εξειδικευμένους φορείς μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.

«Η έκρηξη δραστηριότητας στα ναυπηγεία επαναφέρει την Ελλάδα στο παιχνίδι ως επισκευαστικό κόμβο στη Μεσόγειο», δήλωσε ο ειδικός σε ζητήματα ναυτιλίας, Γιώργος Ξηραδάκης. «Δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τα μεγάλα τουρκικά και ασιατικά ναυπηγεία, αλλά μπορούν να αποσπάσουν ένα σημαντικό μερίδιο δραστηριότητας».

Η Ελλάδα κατασκεύαζε και επισκεύαζε εκατοντάδες πλοία τις δεκαετίες του 1960 και του 1970, προτού μεγάλο μέρος της βιομηχανίας περάσει στα χέρια του κράτους κατά τη διάρκεια μιας οικονομικής επιβράδυνσης τη δεκαετία του 1980.
Τα εργατικά δυτικά προάστια της Αθήνας, όπου λειτουργούν τα περισσότερα ναυπηγεία, βλέπουν επίσης ανάκαμψη, με σημαντική αντιμετώπιση της υψηλής ανεργίας στην περιοχή.

Στο Πέραμα, δεκάδες εταιρείες λειτουργούν ως υπεργολάβοι για τα μεγάλα ναυπηγεία. Η ανεργία από το 40% πριν από 10 χρόνια έχει πέσει τόσο χαμηλά, που οι εργολάβοι δεν μπορούν να βρουν αρκετούς εργάτες, δηλώνει ο δήμαρχος Γιάννης Λαγουδάκος.
«Τώρα χρειαζόμαστε περισσότερους δρόμους και θέσεις στάθμευσης για να αντιμετωπίσουμε την αυξημένη κίνηση», είπε στο Reuters.

Στο όραμα του Γιώργου Προκοπίου για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά αναφέρεται συνεχώς ο διευθύνων σύμβουλος, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.

Τα LNG carriers

«Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ήταν, είναι και θα είναι μία από τις μεγαλύτερες βιομηχανικές υποδομές της Ελλάδας και ένα ζωτικής σημασίας περιουσιακό στοιχείο για την εθνική άμυνα. Στόχος αλλά και πρόκληση για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά είναι να μπορούν να επισκευάζουν LNG carriers, συνιστώντας το μοναδικό ναυπηγείο στην Ελλάδα και ένα από τα λίγα στην Ευρώπη που θα εξυπηρετούν τα συγκεκριμένα πλοία. Επίσης, η δημιουργία μιας νέας πλωτής δεξαμενής, που θα μπορεί να εξυπηρετεί πλοία μικρότερου μεγέθους. Όλα αυτά θα επιτευχθούν μέσω της βελτίωσης των βιομηχανικών δυνατοτήτων τους. Τα mega yachts αποτελούν έναν ακόμα πυλώνα όπου εστιάζουν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, όπως επίσης και η ναυπήγηση αλλά και η επισκευή πλοίων για το Πολεμικό Ναυτικό και την Ελληνική Ακτοφυλακή. Εξίσου σημαντικός στόχος είναι η διάδοση νέων γνώσεων και η παροχή διαρκούς εκπαίδευσης στους εργαζομένους των ναυπηγείων», τονίζει ο κ. Βαρβιτσιώτης.

Ο πρώην υπουργός Ναυτιλίας που πέρασε στον ιδιωτικό τομέα υποστηρίζει ότι η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία βρίσκεται σε φάση αναβίωσης μετά τις επενδύσεις του Πάνου Ξενοκώστα και του Γιώργου Προκοπίου και σχολιάζει ότι «αυτή η τεχνογνωσία και αυτό το εργατικό δυναμικό θα πρέπει να κεφαλαιοποιηθούν, προκειμένου σύγχρονα πλοία να κατασκευάζονται στην Ελλάδα. Αυτό είναι και το όραμά μας στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Η αντίδραση που λαμβάνουμε από την αγορά είναι ότι είμαστε ανταγωνιστικοί, ειδικά σε σχέση με τα ναυπηγεία της γειτονικής Τουρκίας, τα οποία αύξησαν τις δυνατότητές τους τα τελευταία 15 χρόνια, όταν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σκαραμαγκά ήταν κλειστά», καταλήγει ο κ. Βαρβιτσιώτης.