Η Ελλάδα πέτυχε μια σημαντική δικαστική νίκη στον χώρο της πνευματικής ιδιοκτησίας, καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση ακύρωσε την κατοχύρωση του εμπορικού σήματος «Turkaegean». Η εν λόγω απόφαση αποτελεί «καρπό» της πολυετούς προσπάθειας του ελληνικού υπουργείου Ανάπτυξης και θέτει σημαντικά εμπόδια στην τουρκική προωθητική καμπάνια για τον τουρισμό. Με την υπόθεση να εξελίσσεται σε διεθνές πεδίο, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ, η Ελλάδα συνεχίζει να υπερασπίζεται μεθοδικά τα συμφέροντά της.

Σχολιάζοντας την απόφαση ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, δήλωσε: «Η Ελλάδα με την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι ισχυρή στο διεθνές στερέωμα και υπερασπίζεται με αποφασιστικότητα και αποτελεσματικότητα τα εθνικά της συμφέροντα και στο εμπορικό πεδίο. Διεκδικούμε το δίκιο μας με όλες μας τις δυνάμεις και με κάθε έννομο μέσο. Ετσι φτάσαμε και στη δικαίωση με την προσβολή του Ευρωπαϊκού Εμπορικού Σήματος “Turkaegean’’».

Επίσης ανέφερε: «Η ακύρωση του “Turkaegean” αποτελεί μια σημαντική επιτυχία της πατρίδας μας και αποδεικνύεται πως η Ελλάδα μπορεί να υπερασπίζεται το δίκιο της. Όλη η Κυβέρνηση εργάζεται με αποφασιστικότητα για την προάσπιση των εθνικών συμφερόντων μας σε όλους τους τομείς. Δίνουμε μια μάχη παντού», τόνισε
μιλώντας στον «Real FM 97.8» και τον δημοσιογράφο Γιάννη Παπαγιάννη ο
Υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος.

Το χρονικό της διαμάχης

Η διαμάχη ξεκίνησε πριν από δύο χρόνια, όταν η Ελλάδα, μέσω του υπουργείου Ανάπτυξης υπό την ηγεσία του τότε υπουργού Άδωνι Γεωργιάδη, κατέθεσε προσφυγή στο Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ε.Ε. (EUIPO). Στόχος ήταν η ακύρωση του εμπορικού σήματος «Turkaegean», που είχε κατοχυρωθεί από την Τουρκία για ευρύ φάσμα χρήσεων, όπως διαφήμιση, ΜΜΕ, μεταφορές, εκπαίδευση, ξενοδοχεία και νομικές υπηρεσίες.

Η τελική απόφαση του EUIPO δικαίωσε την ελληνική πλευρά, απορρίπτοντας το τουρκικό σήμα, το οποίο πλέον δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί επί ευρωπαϊκού εδάφους. Η Τουρκία έχει περιθώριο δύο μηνών για να ασκήσει έφεση και τέσσερις μήνες για να υποβάλει γραπτή αιτιολόγηση.

Τα τρία κρίσιμα σημεία της απόφασης

Η απόφαση του EUIPO, η οποία εκτείνεται σε 19 σελίδες, βασίστηκε σε τρεις βασικούς άξονες:

  1. Γεωγραφικές ενδείξεις: Το σήμα κρίθηκε ότι περιέχει έντονα γεωγραφικές αναφορές, κάτι που αντίκειται στην ευρωπαϊκή νομοθεσία για την κατοχύρωση εμπορικών σημάτων.
  2. Έλλειψη διακριτικού χαρακτήρα: Το «Turkaegean» δεν παρουσίαζε καμία καινοτομία ή μοναδικότητα, ούτε και η συνοδευτική «κόκκινη καρδούλα» μπορούσε να αποσπάσει την προσοχή του καταναλωτή.
  3. Ηθικά και πολιτικά ζητήματα: Η ελληνική πλευρά υποστήριξε ότι η κατοχύρωση του σήματος συνιστούσε ενέργεια κακής πίστης, παραβιάζοντας τη δημόσια τάξη και τις αποδεκτές αρχές ηθικής.

Η τουρκική πλευρά στον αντίποδα ισχυρίστηκε ότι η προσφυγή της Ελλάδας αποτελούσε κατάχρηση δικαιωμάτων και προσπάθεια μονοπώλησης του τουριστικού branding στο Αιγαίο, επιχειρήματα που απορρίφθηκαν από το EUIPO.