Η διεθνής αγορά δεξαμενοπλοίων εξακολουθεί να επιδεικνύει ανθεκτικότητα, ακόμη και μέσα σε μια περίοδο έντονων διακυμάνσεων στις ενεργειακές αγορές. Τα θεμελιώδη μεγέθη στηρίζονται από τα παρατεταμένα εμπορικά δρομολόγια, την αυξημένη εξαγωγική δραστηριότητα των ΗΠΑ και τις ανακατατάξεις στις ροές ρωσικού πετρελαίου, που επιμηκύνουν τις αποστάσεις μεταφοράς.
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, οι Έλληνες εφοπλιστές αξιοποιούν συστηματικά το «παράθυρο» ευκαιρίας που δημιουργούν οι υψηλές ναυλαγορές σε συνδυασμό με τη χαμηλή προσφορά νεότευκτων πλοίων. Η στρατηγική τους συγκαταλέγεται στις πιο στοχευμένες επενδυτικές προσεγγίσεις παγκοσμίως.
Η εκτίναξη της ζήτησης για μεταφορές μεγάλων αποστάσεων – από τη στροφή των ρωσικών εξαγωγών προς την Ασία έως την ενίσχυση της δυναμικότητας των ασιατικών διυλιστηρίων – διατηρεί τα τονομίλια κοντά σε ιστορικά υψηλά επίπεδα. Παράλληλα, η αναδιάρθρωση των διυλιστηρίων στη Μέση Ανατολή και η ενίσχυση των εξαγωγικών υποδομών τους τονώνουν περαιτέρω την αγορά καθαρών προϊόντων, αναδεικνύοντας τα δεξαμενόπλοια τύπου MR2 σε βασικό μοχλό της ζήτησης.
Από τις αρχές του έτους, οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν προχωρήσει σε 64 αγορές δεξαμενοπλοίων, με σχεδόν το 50% να αφορά πλοία MR2. Η επιλογή αυτή αντανακλά την εμπιστοσύνη στις μεσοπρόθεσμες προοπτικές της αγοράς προϊόντων, αλλά και τη σαφή στόχευση σε πλοία ηλικίας 6–15 ετών, όπου επιτυγχάνεται το βέλτιστο ισοζύγιο τιμής και λειτουργικής διάρκειας.
Ισχυρή δραστηριότητα καταγράφεται και στα Aframax/LR2 καθώς και στα Suezmax, κατηγορίες όπου η ελληνική παρουσία ενισχύεται χάρη στις ελκυστικές αποδόσεις που προσφέρουν οι διατλαντικές και διαειρηνικές ροές αργού πετρελαίου. Ακόμη και στις περιορισμένες συναλλαγές VLCC, διακρίνεται η ίδια στρατηγική πειθαρχία, με επιλογές ηλικιών που φανερώνουν προσεκτική ανάγνωση της αγοράς.
Την ίδια στιγμή, οι πωλήσεις ελληνικών δεξαμενοπλοίων, που φθάνουν τις 74 μονάδες, δεν υποδηλώνουν συρρίκνωση αλλά ένα συνειδητό πρόγραμμα ανανέωσης στόλου. Η πλειονότητα των πωλήσεων αφορά Aframax/LR2 και MR2, κατηγορίες με υψηλή ρευστότητα, οι οποίες επιτρέπουν την αντικατάσταση παλαιότερου τονάζ με νεότερα και αποδοτικότερα πλοία.
Σε διεθνές επίπεδο, η εικόνα συμπληρώνεται από πλήθος «σιωπηλών» συναλλαγών, με μη γνωστοποιημένους αγοραστές εξέλιξη που συνδέεται άμεσα με τον σκιώδη στόλο, ο οποίος συνεχίζει να απορροφά γηραιότερα πλοία και να δραστηριοποιείται εκτός δημοσιότητας. Την ίδια ώρα, η Κίνα διατηρεί ισχυρό αγοραστικό αποτύπωμα, ενώ τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα εντείνουν την παρουσία τους τόσο στο αργό όσο και στα προϊόντα.
Στο ενεργειακό μέτωπο, οι τιμές πετρελαίου κινούνται σε εβδομαδιαία πτωτική τροχιά, παρά τις επιμέρους διαταραχές στην προσφορά, όπως η κλιμάκωση στις σχέσεις ΗΠΑ–Βενεζουέλας και τα περιστατικά στην Κασπία Θάλασσα. Αναλυτές εκτιμούν ότι η υπερβάλλουσα προσφορά και οι συζητήσεις περί ενδεχόμενης αποκλιμάκωσης του πολέμου Ρωσίας–Ουκρανίας περιορίζουν τα περιθώρια ανόδου, με τα συμβόλαια του Brent να κινούνται κοντά στα 61 δολάρια και του WTI γύρω στα 57 δολάρια το βαρέλι.
Στον αντίποδα, το φυσικό αέριο εμφανίζει ισχυρή ανάκαμψη, ενώ τα πολύτιμα μέταλλα καταγράφουν άνοδο, αντικατοπτρίζοντας ένα περιβάλλον αναζήτησης ασφαλών επενδυτικών καταφυγίων. Στις αγορές συναλλάγματος, το αμερικανικό δολάριο σημειώνει οριακά κέρδη έναντι του ευρώ και της στερλίνας, επιβεβαιώνοντας τη νευρικότητα που εξακολουθεί να χαρακτηρίζει τις μακροοικονομικές προσδοκίες.