Για πολλές δεκαετίες, από το 1909, όταν μόνο το όνομα της Πλατείας Κλαυθμώνος έμεινε να θυμίζει στους δημόσιους υπαλλήλους την ανασφάλεια της απόλυσης κάθε φορά που άλλαζε η κυβέρνηση, η μονιμότητα ήταν το δέλεαρ για μία θέση στο Δημόσιο. Και επ’ ουδενί οι υψηλές αποδοχές. Αυτά, όμως, για τους πληβείους, τους αποκαλούμενους κατά καιρούς «χαρτογιακάδες του Δημοσίου», γιατί υπάρχουν και οι… ευγενείς.
Υπάρχουν άραγε μόνιμες θέσεις στο ελληνικό Δημόσιο με μισθό που μπορεί να φθάσει έως και 4.000 ευρώ τον μήνα; Μεταξύ των πιο ακριβοπληρωμένων θέσεων του Δημοσίου, στις οποίες προσλαμβάνεται κανείς με γενικό γραπτό διαγωνισμό, είναι και αυτές που υπάγονται στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), η οποία λειτουργεί υπό την εποπτεία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Ο μισθός μαζί με το ευρωπαϊκό επίδομα του Eurocontrol και την εβδομαδιαία εργασία μπορεί να ξεπεράσει και τις 4.000 ευρώ, όπως παρατηρείται στο «Ελευθέριος Βενιζέλος», όπου τις τελευταίες ημέρες σημειώνονται καθυστερήσεις διάρκειας έως και μίας ώρας στις πτήσεις εσωτερικού και εξωτερικού.
Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας εργάζονται λιγότερες ώρες την εβδομάδα, συχνά 26 έως 36 ώρες, και αμείβονται με μισθούς που ανήκουν στα ρετιρέ του Δημοσίου. Σύμφωνα με τις διεκδικήσεις τους τώρα, οι αποδοχές τους θα αγγίξουν τους… αιθέρες, ενώ υποστηρίζουν ότι με την εργασία τους καλύπτουν την υπολειτουργία και τα αναχρονιστικά συστήματα της ΥΠΑ. Κατά τις περιόδους αυξημένης κίνησης στα αεροδρόμια, η εργασία μπορεί να φτάσει τις 36 ώρες την εβδομάδα, πάντα, ωστόσο, εντός των κανονικών πλαισίων της θέσης.
Η ειδικότητα είναι απαραίτητη για τη λειτουργία των αεροδρομίων. Οι θέσεις δεν ανοίγουν συχνά και συνιστά μοναδική ευκαιρία για όσους πληρούν τα ηλικιακά κριτήρια (21-30 ετών) και διαθέτουν τα τυπικά προσόντα (πτυχίο ή δίπλωμα πανεπιστημίου ή ΑΕΙ και άριστη γνώση της αγγλικής γλώσσας) να διοριστούν σε μία από τις πιο ακριβοπληρωμένες θέσεις του Δημοσίου.
Η «λευκή απεργία»
«Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) λειτουργεί υποδειγματικά και η κυβέρνηση ενισχύει με κάθε τρόπο τη συγκεκριμένη υπηρεσία. Με το νομοσχέδιο που έχει κατατεθεί συντελείται μία “κοσμογονία”, καθώς μετατρέπεται από υπηρεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών σε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, το οποίο θα μπορεί να αυτενεργεί στον βαθμό που επιτρέπεται, παρέχοντας αναβαθμισμένες υπηρεσίες», ανέφερε μεταξύ άλλων ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, απαντώντας σε σχετική ερώτηση στη Βουλή.
Την αντίθεσή της στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο για την αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) διατυπώνει η Ένωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, κάνοντας λόγο για «εμπαιγμό» και επισημαίνοντας ότι δεν έχει «νόημα να υπερβάλλουν εαυτούς» και να εξυπηρετείται κυκλοφορία πάνω από «τα αυξημένα συμφωνηθέντα επίπεδα», που είναι οι 28 αφίξεις την ώρα.
Ειδικά για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας υποστηρίζουν ότι «εξυπηρετούν ακόμα και 36 αφίξεις την ώρα, παρότι η ονομαστική χωρητικότητα είναι 22 και η αυξημένη χωρητικότητα που έχει συμφωνηθεί είναι 28».
Οι καθυστερήσεις στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» αποδόθηκαν στην απόφαση των ελεγκτών να «κατεβάσουν ταχύτητα» και να προχωρήσουν σε «λευκή απεργία» για τις κυοφορούμενες αλλαγές που φέρνει το νομοσχέδιο.
Το «Ελευθέριος Βενιζέλος», πάντως, ανακοίνωσε ότι «ο Έλεγχος Εναέριας Κυκλοφορίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας εφαρμόζει περιορισμούς χωρητικότητας στη διαχείριση του εναέριου χώρου στο αεροδρόμιο της Αθήνας».
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, σημείωσε στην τηλεόραση της ΕΡΤ ότι οι απολαβές των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας είναι ιδιαίτερα υψηλές για τα ελληνικά δεδομένα: «Ένας ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας με σημαντική εμπειρία μπορεί να παίρνει και πάνω από 120.000 ευρώ ετησίως. Είναι απολαβές που προφανώς φορολογούνται και που δικαιούνται σύμφωνα με τον κανονισμό, ωστόσο φαίνεται πως ζητούν και επιπλέον απολαβές», είπε χαρακτηριστικά ο αρμόδιος υπουργός.
Σε ανακοίνωσή της η Ένωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας απαντά στις δηλώσεις Δήμα: «Είναι εντελώς αποπροσανατολιστική η αναφορά στο ύψος του μισθού μας με τρόπο μάλιστα που τεχνηέντως διογκώνει τα νούμερα ώστε να μην έχουν καμία σχέση με τις καθαρές απολαβές μας, οι οποίες (όπως και ο υπουργός παραδέχεται) φορολογούνται και δεν επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό, ενώ καταβάλλονται από τους χρήστες του εναερίου χώρου και μάλιστα το 90% προέρχεται από ξένες αεροπορικές εταιρείες. Για εμάς ο Έλληνας φορολογούμενος δεν πληρώνει ούτε ένα ευρώ. Το σύνολο των αμοιβών μας, ακόμα και ο βασικός μισθός χρηματοδοτούνται από τα τέλη αεροναυτιλίας που καταβάλλουν οι αεροπορικές εταιρείες».
Οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν ότι από το 2022 δουλεύουν επιπλέον βάρδιες τα καλοκαιρία για να εξυπηρετούν την αυξημένη κίνηση και καταγγέλλουν ότι μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει κάτι για να βελτιωθεί η κατάσταση, με αποκορύφωμα το νομοσχέδιο που είναι στη δημόσια διαβούλευση να «απέχει πολύ από την εφαρμογή των ευρωπαϊκών κανονισμών».