Η κουλτούρα αποπληρωμής των χρεών προς τράπεζες και servicers κερδίζει έδαφος ανάμεσα στους δανειολήπτες, οι οποίοι πλέον προσέρχονται σε ρυθμίσεις, καθώς κατανοούν ότι είναι ο μόνος τρόπος για να διασώσουν την περιουσία τους. Την ίδια στιγμή, ο εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών βελτιώνει τις επιδόσεις του, αλλά ακόμη δεν έχει φτάσει σε επίπεδα που να θεωρείται αντιμετωπίσιμο το πρόβλημα των «κόκκινων δανείων».

Στο σύνολό τους ανέρχονται σε 19,7 δισ. ευρώ και έχουν ρυθμιστεί δάνεια ύψους 2,65 δισ. ευρώ. Δηλαδή μόλις το 13% έχει κάνει ρύθμιση, ενώ το υπόλοιπο 87% παραμένει εγκλωβισμένο. Τα μη εξυπηρετούμενα στεγαστικά δάνεια, ως ποσοστό, αυξήθηκε οριακά στο 10,7% στο εξάμηνο, επί του συνόλου από 10,5% που ήταν τον Δεκέμβριο.

Τα δάνεια σε καθυστέρηση μεγαλύτερη των 90 ημερών μειώθηκε στο 32,9% από 33,2 τον Δεκέμβριο του 2022. Οι καταγγελμένες απαιτήσεις ως ποσοστό μειώθηκε στο 35,4% από 36,2% τον Δεκέμβριο του 2022. Σύμφωνα με στελέχη τραπεζών και servicers, η εικόνα δεν θα μεταβληθεί στο δεύτερο εξάμηνο του έτους. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Εξωδικαστικού Μηχανισμού Ρύθμισης Οφειλών, το κούρεμα για χρέη προς το Δημόσιο έφτασε στο 18% και στο 26% προς τους χρηματοπιστωτικούς φορείς (τράπεζες – servicers). 

To 45,7% των ρυθμίσεων προς τους χρηματοπιστωτικούς φορείς ξεπέρασε το 30%. Στα στεγαστικά δάνεια το κούρεμα ήταν στο 14%, στα επιχειρηματικά δάνεια το 30,3%, στα καταναλωτικά δάνεια το 30,37% και προς το Δημόσιο «άγγιξε» το 18%.

Πάντως, τα νοικοκυριά για να ανταποκριθούν στις πιο αυξημένες οικονομικές τους υποχρεώσεις έριξαν σημαντικά τους ρυθμούς αποταμίευσης κατά 500 εκατ. ευρώ το διάστημα Ιανουάριος - Απρίλιος 2023 σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Από 700 εκατ. ευρώ πέρυσι το ύψος των καταθέσεων, ήταν μόλις στα 210 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη φετινή περίοδο και αυτό από μόνο του είναι ένα στοιχείο που προβληματίζει.

Αυτό πάντως που θα πρέπει να προσέξει η κυβέρνηση είναι το σοβαρό πρόβλημα επικοινωνίας που παρατηρείται με τους servicers. Οι πολίτες διαρκώς διαμαρτύρονται για εντελώς προβληματική επικοινωνία, ενώ όταν απευθύνονται στις τράπεζες οι τελευταίες δηλώνουν αναρμόδιες πλέον για τα δάνεια και παραπέμπουν στους servicers. Αναμφίβολα και αυτό δεν βοηθάει την ομαλοποίηση της συγκεκριμένης αγοράς.