Φανταστείτε μια κοινωνία χωρίς εμπιστοσύνη στην επιστήμη. Μια κοινωνία που κλείνει αφτιά και μάτια μπροστά στα εμβόλια, τα φάρμακα, τον έλεγχο. Που αφήνει τα παιδιά της να μεγαλώνουν χωρίς ποτέ να έχουν διαγνώσει κάποια δυσκολία ή διαταραχή. Ο, κυριολεκτικά, ζωτικός ρόλος της επιστήμης, αναδείχθηκε σε απόλυτο βαθμό κατά την περίοδο της πανδημίας. Με τους ειδικούς στην πρώτη γραμμή της αντιμετώπισης του κορωνοϊού, καταφέραμε να ξεπεράσουμε όλοι μαζί τον μεγάλο κίνδυνο και να παραμείνουμε ζωντανοί και ασφαλείς. Η επιστήμη όμως, δεν ξεκινά, ούτε τελειώνει στην αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης. Είναι πολυεπίπεδη και απαραίτητη σε κάθε στάδιο της ζωής μας. Γι’ αυτό κι εμείς, στο πλαίσιο δυναμικών μεταρρυθμίσεων, εξαντλούμε τη χρησιμότητά της.
Για πρώτη φορά, λοιπόν, μέσω ειδικών επιστημονικών τεστ και τακτικής παρακολούθησης των εργαζομένων στους σταθμούς, εγκαινιάζουμε το πρόγραμμα πρώιμης ανίχνευσης τυχόν δυσκολιών, διαταραχών ή αναπηρίας των παιδιών.
Ο Νόμος για την «Ενίσχυση της Κοινωνικής Προστασίας» αποτελεί ένα πλέγμα διατάξεων που σχεδιάσαμε μεθοδικά προς όφελος της κοινωνίας, πάντα με την αρωγή και τη γνώση των ειδικών κάθε τομέα. Ένας από τους βασικούς στόχους αυτού του Νόμου, είναι η αναβάθμιση της προσχολικής αγωγής. Με το πρόγραμμα «ΚΥΨΕΛΗ», αλλάζουμε την εικόνα των βρεφονηπιακών σταθμών. Μέχρι πρότινος, η Πολιτεία, ασχολούταν με την στελέχωση και τις κτιριολογικές υποδομές. Δεν είναι όμως αυτό το κύριο ζητούμενο στους βρεφονηπιακούς σταθμούς. Μέσα από το ενιαίο καθημερινό πρόγραμμα, μετατρέπουμε κάθε βρεφονηπιακό σταθμό σε όχημα μέγιστης ανάπτυξης των ικανοτήτων των παιδιών, αφαιρούμε το πρόσημο του κοινωνικού υποβάθρου ή του τόπου κατοικίας και παρέχουμε την ισότητα στην ευκαιρία για κάθε παιδί. Θέλουμε οι βρεφονηπιακοί σταθμοί να αποτελέσουν τη συνειδητή επιλογή των γονέων για την ανάπτυξη των παιδιών τους και όχι λύση ανάγκης. Αυτό όμως, είναι μόνο το ένα σκέλος.
Η ηλικία της προσχολικής αγωγής είναι κρίσιμη για τη λειτουργικότητα των παιδιών σε μεγαλύτερες ηλικίες. Για πρώτη φορά, λοιπόν, μέσω ειδικών επιστημονικών τεστ και τακτικής παρακολούθησης των εργαζομένων στους σταθμούς, εγκαινιάζουμε το πρόγραμμα πρώιμης ανίχνευσης τυχόν δυσκολιών, διαταραχών ή αναπηρίας των παιδιών. Με αυτόν τον τρόπο, εξασφαλίζουμε ότι οι γονείς, θα μπορέσουν να προβούν σε μια πρώιμη παρέμβαση, αντιμετωπίζοντας από νωρίς την όποια ανάγκη έχει το εκάστοτε παιδί. Σαφώς, για να επιτευχθεί ο σκοπός μας με τον καλύτερο και πλέον αποτελεσματικό τρόπο, δε μπορούσαμε να δράσουμε μόνοι μας.
Η επένδυση στην προσχολική ηλικία, είναι παράλληλα επένδυση στο μέλλον όλων μας. Το πρόγραμμα «ΚΥΨΕΛΗ» παίρνει μορφή και κάνει τα πρώτα του βήματα προς όφελος των παιδιών, των γονέων αλλά και εν τέλει της χώρας μας.
Θεμέλιο της υλοποίησης του προγράμματος «ΚΥΨΕΛΗ», είναι η συνεργασία μας με την ομάδα ειδικών της διαΝΕΟσις, υπό τον συντονισμό του Καθηγητή Οικονομικών του Πανεπιστημίου Yale, Κώστα Μεγήρ. Αφού αναλύσαμε λεπτομερώς τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να κινηθούμε, έχουμε ήδη ξεκινήσει τις απαραίτητες εργασίες για την υλοποίησή του και έχουμε ήδη εξασφαλίσει τους απαραίτητους πόρους με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Με αυτά τα βήματα κινούμαστε προς την πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος «ΚΥΨΕΛΗ» για τους πρώτους μήνες του 2022, στην οποία θα λάβουν μέρος 1.500 παιδιά. Τα συμπεράσματά μας, θα είναι καθοριστικά για την καθολική εφαρμογή του, ώστε να μπορέσουμε να το διαμορφώσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Υπάρχουν λοιπόν, όλες οι απαραίτητες προϋποθέσεις ώστε να δώσουμε στα παιδιά μας, όλα όσα τους αξίζουν. Η επένδυση στην προσχολική ηλικία, είναι παράλληλα επένδυση στο μέλλον όλων μας. Το πρόγραμμα «ΚΥΨΕΛΗ» παίρνει μορφή και κάνει τα πρώτα του βήματα προς όφελος των παιδιών, των γονέων αλλά και εν τέλει της χώρας μας.
- Υφυπουργός Πρόνοιας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης