Μεθόδους δημιουργικής λογιστικής επιστρατεύει η ελληνική κυβέρνηση υποστηρίζουν πηγές των Βρυξελλών αναφερόμενες στο «τρυκ» με την χρήση 5,5 δις ευρώ από τα ταμειακά διαθέσιμα, ως εγγύηση,  για την κάλυψη του στόχου για μελλοντικά πρωτογενή πλεονάσματα, ώστε να δημιουργηθεί δημοσιονομικός χώρος και να δοθούν υποσχέσεις για μέτρα που θα εφαρμοστούν το 2020.

Του Κώστα Τσαχάκη

Οι ίδιες πηγές εκτιμούν ότι το «τρυκ» αυτό δεν συνάδει με τα ευρωπαϊκά λογιστικά πρότυπα που ακολουθεί η Eurostat  και ως εκ τούτου αλλάζει τους συμφωνημένους στόχους για το ετήσιο πρωτογενές πλεόνασμα από το 3,5% στο 2,5% του ΑΕΠ. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και η άποψη των θεσμών για το τρέχον έτος καθώς εκτιμούν ότι ο δημοσιονομικός χώρος που υπολόγισε η κυβέρνηση (1,14 δις ευρώ) και εξήγγειλε μέτρα ανάλογου ύψους , στην πραγματικότητα είναι αρκετά χαμηλότερος και μετά βίας προσεγγίζει τα 600 εκατ. ευρώ. Πιστεύουν δηλαδή  ότι τόσο το 2019 όσο και το 2020 δεν θα επιτευχθεί ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ και πως επί της ουσίας η κυβέρνηση παραβιάζει ειλημμένες δεσμεύσεις της.

Δεν είναι τυχαίο πως σύμφωνα με δημοσίευμα του  Bloomberg «οι Ευρωπαίοι πιστωτές της Ελλάδας είναι ανοιχτοί στην επιβολή κυρώσεων στη χώρα για πιθανή παραβίαση των υποχρεώσεων της αναφορικά με το χρέος, λόγω της πρότασης για μείωση του ετήσιου στόχου για το πρωτογενές  πλεόνασμα». Το ρεπορτάζ του Bloomberg, επικαλούμενο ευρωπαϊκές πηγές αναφέρει πως οι δανειστές εκτιμούν ότι η σχεδιαζόμενη μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος στο 2,5% του ΑΕΠ αποτελεί παραβίαση της συμφωνίας που απαιτεί πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 3,5% του ΑΕΠ.
«Ενώ ο αντίκτυπος των νέων δημοσιονομικών στόχων πρέπει ακόμα να αποτιμηθεί πλήρως, οι πιστωτές αναμένουν την επιβολή κυρώσεων στην Ελλάδα το φθινόπωρο, όταν θα ληφθεί η επόμενη απόφαση για τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους, σημείωσαν οι πηγές. Οι πιθανές κυρώσεις θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν την παρακράτηση των κερδών της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) από ελληνικά ομόλογα και τη μη επιστροφή της ετήσιας επιτοκιακής ποινής (penalty) που πληρώνει η χώρα σε μέρος των δανείων της, ανέφερε μία από τις πηγές».

Θα πρέπει να σημειωθεί πως μόνο από την μη επιστροφή της επιτοκιακής ποινής η Ελλάδα θα χάσει 329 εκατ. ευρώ.  Να υπενθυμίσουμε πως ο ESM επέστρεψε τις πρώτες ημέρες του Μαΐου στην Ελλάδα μόνο τα 644,42 εκατ. ευρώ που αντιστοιχούσαν στα κέρδη των ελληνικών ομολόγων. Τα 103 εκατ. ευρώ που πλήρωσε η χώρα μας για το επιτοκιακό πέναλτι σε μέρος του δανείου του 2ου Μνημονίου για το πρώτο εξάμηνο του 2018 δεν έχουν ακόμα επιστραφεί και μετά τις κυβερνητικές εξαγγελίες,  η μεταφορά τους στην Τράπεζα της Ελλάδος έχει «παγώσει». Παράλληλα, οι Ευρωπαίοι πιστωτές εξετάζουν την πιθανότητα να ζητήσουν να καταβληθούν κανονικά τα 226 εκατ. ευρώ που είχε αποφασιστεί να διαγραφούν από τις υποχρεώσεις της χώρας μας. Τα χρήματα αυτά αντιστοιχούν στο επιτοκιακό πέναλτι της περιόδου Ιούνιος 2018 – Ιούνιος 2019, το οποίο είχε ακυρωθεί με βάση την απόφαση του Eurogroup του Απριλίου.

Είναι δε χαρακτηριστικό πως εκτός από το δανειστές ενστάσεις για το πακέτο προεκλογικών  παροχών εκφράστηκαν και στο εσωτερικό της κυβέρνησης . Σύμφωνα με πληροφορίες ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Γιώργος Χουλιαράκης εξέφρασε την αντίθεση του τόσο για το μείγμα των μέτρων όσο και για το δημοσιονομικό κόστος  στον εφετινό προϋπολογισμό. Πάντως οι όποιες αντιδράσεις στο εξωτερικό ή το εσωτερικό δεν πτοούν τους επιτελείς του Μεγάρου Μαξίμου οι οποίοι θεωρούν πως μόνο μέσω της παροχολογίας λίγες ημέρες πριν από τις εκλογές μπορεί να μειωθεί η ψαλίδα που χωρίζει τον ΣΥΡΙΖΑ από τη Ν.Δ.  Δεν είναι τυχαίο πως κατά την περιοδεία του στην Ήπειρο το Σαββατοκύριακο, ο πρωθυπουργός έταξε κι άλλα μέτρα το φθινόπωρο.

Τέλος να αν αναφέρουμε πως μέσα στα επόμενα 24ώρα οι τεχνοκράτες των Θεσμών αναμένεται να έχουν έτοιμη  μία πρώτη κοστολόγηση των μέτρων που έχουν ανακοινωθεί προκειμένου να ενημερωθεί και το Eurogroup το οποίο συνεδριάζει την ερχόμενη Πέμπτη 16 Μαΐου.