Σημαντική χρηματοδοτική επιτυχία για την Ελλάδα επετεύχθη κατά τη συνεδρίαση της Συντονιστικής Επιτροπής του Μηχανισμού "Συνδέοντας την Ευρώπη" (Connecting Europe Facility - CEF) που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες, με την εκπροσώπηση της χώρας μας από την Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού του Σχεδιασμού, της Αξιολόγησης και της Εφαρμογής (ΕΥΣΣΑΕ) της Γενικής Γραμματείας ΕΣΠΑ του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
Στο πλαίσιο της συνεδρίασης, εγκρίθηκαν τέσσερα έργα ελληνικού ενδιαφέροντος, συνολικού προϋπολογισμού 329,5 εκατομμυρίων ευρώ, με το μεγαλύτερο εξ αυτών να αφορά την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη–Πύθιο, μέσω επένδυσης ύψους 326 εκατ. ευρώ.
Η εν λόγω έγκριση έρχεται να συμπληρώσει τη χρηματοδότηση των 220 εκατ. ευρώ που είχε ήδη εξασφαλιστεί από τον Ιούνιο του 2024 για το τμήμα Πύθιο–Ορμένιο, διαμορφώνοντας πλέον ένα ολοκληρωμένο πακέτο εκσυγχρονισμού για το σύνολο της γραμμής Αλεξανδρούπολη–Ορμένιο.
Η αναβάθμιση αυτή ενισχύει τον διακρατικό σιδηροδρομικό άξονα στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, βελτιώνοντας τη διασύνδεση της Ελλάδας με τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία, και συμβάλλει καθοριστικά στην υλοποίηση του στρατηγικού διαδρόμου Αιγαίο–Μαύρη Θάλασσα–Δούναβης, στο πλαίσιο μιας ευρύτερης τριμερούς συνεργασίας για την ενίσχυση των σιδηροδρομικών μεταφορών στην περιοχή.
Παράλληλα, εγκρίθηκαν τρία ακόμη έργα, συνολικού προϋπολογισμού 3,5 εκατ. ευρώ, σε συνεργασία με ευρωπαϊκούς φορείς. Ειδικότερα, αφορούν:
- την ανάπτυξη ψηφιακών εργαλείων για την ανταλλαγή κυκλοφοριακών δεδομένων σε πανευρωπαϊκό επίπεδο,
- την παροχή πληροφόρησης σε πραγματικό χρόνο (RTTI) για τις οδικές συνθήκες, καθώς και
- τη δημιουργία καινοτόμων αεροπορικών εφαρμογών που επιτρέπουν την ακριβέστερη χάραξη τροχιών πτήσεων, με στόχο την εξοικονόμηση καυσίμων και τη μείωση των εκπομπών ρύπων.
Με τις τελευταίες εγκρίσεις, ολοκληρώνεται η αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων του CEF για την προγραμματική περίοδο 2021–2027, με την Ελλάδα να εξασφαλίζει συνολικά 968 εκατ. ευρώ, υπερβαίνοντας την αρχική εθνική κατανομή των 932 εκατ. ευρώ. Η επιτυχία αυτή αποκτά ακόμα μεγαλύτερη σημασία, καθώς επετεύχθη μέσα από ιδιαίτερα ανταγωνιστικές διαδικασίες αξιολόγησης, στις οποίες συμμετείχαν όλα τα κράτη μέλη Συνοχής της Ε.Ε.
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκος Παπαθανάσης, δήλωσε σχετικά:
«Ο Μηχανισμός "Συνδέοντας την Ευρώπη" αποτελεί βασικό εργαλείο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ενίσχυση της ενιαίας αγοράς, μέσω της ενοποίησης των δικτύων στους τομείς μεταφορών, ενέργειας και ψηφιακής μετάβασης. Η Ελλάδα αξιοποίησε στο έπακρο τους διαθέσιμους πόρους, στηρίζοντας κρίσιμα έργα που ενισχύουν τη διασυνοριακή συνεργασία, την πράσινη ανάπτυξη και τη βιώσιμη κινητικότητα. Η επιτυχία αυτή είναι καρπός συντονισμένων ενεργειών των αρμόδιων ελληνικών φορέων και ενισχύει τη σύνδεση της χώρας με τον ευρωπαϊκό μεταφορικό και ενεργειακό χώρο.»