Ανησυχία φαίνεται πως έχει προκληθεί διεθνώς για την πορεία του παγκόσμιου εμπορίου και κυρίως των τιμών, ύστερα από τις επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, καθώς χτύπησαν ένα ιδιαίτερης στρατηγικής σημασίας σημείο, το στενό Μπαμπ αλ-Μαντέμπ.
Αξίζει να αναφερθεί πως εκεί, χωρίζεται η Αραβική Χερσόνησος από την Αφρική. Επίσης, το συγκεκριμένο στενό αποτελεί πέρασμα για το 40% του παγκόσμιου εμπορίου. Κατά συνέπεια, υπάρχουν εκτιμήσεις σχετικά με την εμφάνιση μιας πιθανής κρίσης στην εφοδιαστική αλυσίδα παγκοσμίως, σε περίπτωση που δεν είναι δυνατή η πρόσβαση σε αυτήν την περιοχή.
Γιατί κινδυνεύει η πορεία του εμπορίου
Ο λόγος που ενδέχεται να συμβεί κάτι τέτοιο έγκειται στο γεγονός ότι τα πλοία θα πρέπει να βρουν εναλλακτικές διαδρομές, οι οποίες είναι μεγαλύτερες και θα χρειάζεται μεγαλύτερη προσπάθεια να φτάσουν στον προορισμό τους. Ως εκ τούτου θα σημειωθεί αύξηση και στο κόστος του εμπορίου, αλλά και στις τιμές του πετρελαίου.
Το στενό, όπου σημειώθηκε η επίθεση των Χούθι συνδέεται και με τη Διώρυγα του Σουέζ, ένα σημείο πολύ σημαντικό για το παγκόσμιο εμπόριο, καθώς, με αυτόν τον τρόπο, μεταφέρεται παγκοσμίως ενέργεια και άλλα προϊόντα σε διάφορες περιοχές του κόσμου. Επίσης η Διώρυγα του Σουέζ συμφέρει τους ενδιαφερόμενους του εμπορίου, καθώς εξοικονομείται χρόνος και χρήμα, αποφεύγοντας τον γύρο όλη της Αφρικής.
Οι επιθέσεις των Χούθι
Σήμερα, Δευτέρα, πλοίο νορβηγικής ιδιοκτησίας δέχθηκε επίθεση στην Ερυθρά Θάλασσα, με το προσφιλές στο Ιράν κίνημα των Χούθι να αναλαμβάνει την ευθύνη. Το πλήγμα κατά του M/V Swan Atlantic ήταν το τελευταίο από μια σειρά επιθέσεων εναντίον σκαφών εν πλω από την έναρξη του πολέμου στη Γάζα.
Οι Χούθι της Υεμένης ανέλαβαν την ευθύνη για επίθεση εναντίον δύο πλοίων με drones επιφανείας, των Swan Atlantic και MSC Clara. Η ιδιοκτήτρια εταιρεία του πλοίου δήλωσε ότι το σκάφος επλήγη από άγνωστο αντικείμενο και ότι κανένα μέλος του πληρώματος δεν τραυματίστηκε.
Μέσα από τις επιθέσεις τους στην Ερυθρά Θάλασσα, οι Χούθι διαμαρτύρονται για την ισραηλινή επίθεση στη Γάζα. Δηλώνουν ότι επιτίθενται σε σκάφη που συνδέονται με το Ισραήλ και έχουν προειδοποιήσει τα πλοία να μην πλέουν προς εκεί.
Υποχωρούν από την Ερυθρά Θάλασσα μεγάλες εταιρείες
Όλη αυτή η κατάσταση έχει ως συνέπεια, εταιρείες να μη ρισκάρουν το πέρασμα από την Ερυθρά Θάλασσα. Για παράδειγμα, μεγάλες εταιρίες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, συμπεριλαμβανομένης της MSC, της μεγαλύτερης στον κόσμο ναυτιλιακής για κοντέινερ, δήλωσαν ότι θα αποφεύγουν τη Διώρυγα του Σουέζ ως απάντηση σε επιθέσεις από τις δυνάμεις των Χούθι που ελέγχουν το μεγαλύτερο μέρος της Υεμένης, ένα φτωχό αραβικό κράτος.
Επίσης, η δανέζικη Maersk, η γερμανική Hapag-Lloyd, η γαλλική CMA CGM και η ιταλοελβετική MSC έχουν ανακοινώσει τις τελευταίες ημέρες ότι τα σκάφη τους δεν θα χρησιμοποιούν πλέον την Ερυθρά Θάλασσα «μέχρι νεωτέρας», έως ότου το πέρασμα να «είναι ασφαλές».
Evergreen και BP αποφεύγουν προς ώρας την Ερυθρά Θάλασσα
Από πλευράς της, η παγκοσμίως γνωστή ταϊβανέζικη ναυτιλιακή εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Evergreen ανακοίνωσε σήμερα ότι αποφάσισε να σταματήσει προσωρινά να δέχεται ισραηλινά φορτία με άμεση ισχύ και έδωσε οδηγίες στα πλοία της να αναστείλουν τη θαλάσσια διαδρομή μέσω της Ερυθράς Θάλασσας.
Η Evergreen προσέθεσε ότι τα σκάφη με τοπικές υπηρεσίες σε λιμάνια της Ερυθράς Θάλασσας θα πλεύσουν σε κοντινά ασφαλή ύδατα και θα περιμένουν για νέες ενημερώσεις, ενώ τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που είναι προγραμματισμένο να περάσουν μέσω της Ερυθράς Θάλασσας θα αλλάξουν ρότα, γύρω από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας, για να συνεχίσουν τα ταξίδια τους προς τους προορισμούς τους.
Παράλληλα, ο βρετανικός κολοσσός υδρογονανθράκων BP ανακοίνωσε σήμερα ότι αναστέλλει κάθε μεταφορά στην Ερυθρά Θάλασσα. «Λαμβάνοντας υπόψη την επιδείνωση της κατάστασης ασφαλείας στις θαλάσσιες μεταφορές στην Ερυθρά Θάλασσα, η BP αποφάσισε να αναστείλει προσωρινά όλες τις μεταφορές μέσω της Ερυθράς Θάλασσας», ανέφερε η εταιρεία σε ανακοίνωσή της προς το Γαλλικό Πρακτορείο.
«Η ασφάλεια των εργαζομένων μας και αυτών που εργάζονται για λογαριασμό μας είναι η προτεραιότητα της BP» πρόσθεσε η εταιρεία, που δήλωσε επίσης ότι η παύση αυτή θα αξιολογείται συνεχώς, «ανάλογα με τις συνθήκες και το πώς αυτές εξελίσσονται στην περιοχή».