Μια εντυπωσιακή πτήση αναβίωσε στη μνήμη του υπολοχαγού Πυροβολικού Δημήτριου Καμπέρου, του πρώτου Έλληνα στρατιωτικού Αεροπόρου. Ήταν μια πτήση με υπερελαφρύ υδροπλάνο που πραγματοποιήθηκε χθες το πρωί στο δρομολόγιο Όρμος Παλαιού Φαλήρου- Ν. Ύδρα- Όρμος Παλαιού για πρώτη φορά ύστερα από 109 χρόνια, σε συνεργασία με το Πολεμικό Μουσείο, την Ελληνική Λέσχη Υδροπλάνου και το Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Ύδρας.
Λόγω των ριψοκίνδυνων πτήσεών του, δόθηκε στον Δημήτριο Καμπέρο η προσωνυμία «τρελο-Καμπέρος», μια προσωνυμία που, όπως εξηγεί στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού/Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM» ο κυβερνήτης υδροπλάνου και πρόεδρος της Ελληνικής Λέσχης Υδροπλάνων Κώστας Ρωσσίδης, ο Έλληνας χειριστής υδροπλάνου που αναβίωσε τη χθεσινή πτήση, έχει να κάνει με την «τρέλα» του Καμπέρου, «την απίστευτη δηλαδή αγάπη του για την πατρίδα και την Πολεμική Αεροπορία».
Ήταν ακριβώς αυτή η …«τρέλα» που οδήγησε τον υπολοχαγό Καμπέρο τον Ιούνιο του 1912 να πετάξει με μέση ταχύτητα 110 χλμ/ώρα για να γράψει παγκόσμιο ρεκόρ, έχοντας μετατρέψει το πρώτο αεροσκάφος Henry Farman, τον «Δαίδαλο», σε υδροπλάνο.
Αυτή τη θρυλική πτώση αναβίωσε ο κ. Ρωσσίδης με το όμορφο υδροπλάνο του, το οποίο «επιλέχθηκε γιατί είναι το μόνο αεροσκάφος που μπορεί να “ δείξει” πώς ήταν η πτήση του Farman του Δημήτρη Καμπέρου με χαμηλή ταχύτητα -κάπου 90 χιλιόμετρα την ώρα- καθώς τον πυροβολούσαν Τούρκοι στρατιώτες από το έδαφος και τού τρυπούσαν τα πάνινα φτερά».
Η αναβίωση της πτήσης έγινε παρουσία και της απογόνου του πιλότου, της τρίτης ανιψιάς του, Αντιγόνης Καμπέρου, συγγραφέα του βιβλίου «Ο Τρελλοκαμπέρος». Πρόκειται για το μοναδικό βιβλίο που αναφέρεται στη ζωή και τη δράση του πρώτου στρατιωτικού αεροπόρου στην Ελλάδα, «σε μια εποχή όπου και όλη η περιοχή ήταν πολύ διαφορετική από τη σημερινή της εικόνα», σε καιρό «στον οποίο και ο Βενιζέλος πέταξε επίσης για πρώτη φορά, με ένα αεροπλάνο μάλιστα όπως αυτό του Καμπέρου».
Μια προσωπικότητα μοναδική
«Ήταν μια απίστευτη φυσιογνωμία. Τον πήραν τότε από το Πυροβολικό και είχε την ιδέα να πάρει ένα… κασόνι για ψάρια(!) στο οποίο έβαλε χειροβομβίδες για να τις πετά στον εχθρό! Τις οποίες μάλιστα χειροβομβίδες κάποια στιγμή “ μετέτρεψε” με πτερύγια ώστε να πετυχαίνουν καλύτερα έναν στόχο, όπλο που είχε ανάμεσα στα… πόδια του την ώρα που πετούσε», εξιστορεί ο πιλότος του Zenair CH701, της Ελληνικής Λέσχης Υδροπλάνου.
Απογείωση από το Φάληρο το πρωί της 28ης και στη συνέχεια, Ανατολικό Άκρο Αίγινας, Ναύσταθμος Πόρου, Λεμονοδάσος, Καραπολίτι, Ακρωτήριο Σκυλλαίων και Ύδρα ήταν η διαδρομή για το λευκό- κόκκινο υδροπλάνο του κ. Ρωσσίδη. Μια πτήση που συνδυάστηκε με την άφιξη με σκάφος στο Φάληρο των προσκεκλημένων και τη βαθιά συγκίνηση του κοινού. «Χρησιμοποιήσαμε τα ίδια ύψη, τις ίδιες διαδρομές, τις ίδιες ταχύτητες, διαβάσαμε ακριβώς από πού πήγε στο βιβλίο, φωτογραφίσαμε, κρατήσαμε σε απεικόνιση ακριβείας όλα τα μέρη», σημειώνει για το εγχείρημά του ο κ.Ρωσσίδης.
Όλα αυτά δεν θα ήταν όμως εφικτά χωρίς μια τυχαία φιλική κουβέντα που προηγήθηκε. «Με έναυσμα το βιβλίο της Αντιγόνης Καμπέρου, μού ήρθε η ιδέα για την αναβίωση. Όλα μπήκαν στη σειρά ύστερα από συζήτηση με τον στρατηγό Νίκο Χιονή, αντιπρόεδρο στο Πολεμικό Μουσείο. Η ιδέα ωρίμασε πάνω από ένα φιλικό τραπέζι πριν από δύο μήνες περίπου. Το σχεδιάσαμε, έγιναν κάποιες αναγνωριστικές πτήσεις για τη διαδρομή και το οργανώσαμε», εξηγεί ο πρόεδρος της Ελληνικής Λέσχης Υδροπλάνων με τη συνέχεια να αποτελεί απλώς… ιστορία.
Και κάπως έτσι, ο «τρελο-Καμπέρος», που έσπασε τα ρεκόρ της εποχής του τόσο με τις τολμηρές του πτήσεις όσο και με τον ατρόμητο χαρακτήρα του, «έζησε» ξανά στο …φορτωμένο με τεχνολογικές λύσεις 2021. Κάτι σημαντικό «αφού τέτοια εφευρετικά, πρωτοποριακά μυαλά δεν γεννιούνται συχνά…», όπως σχολιάζει ο κ. Ρωσσίδης.