Ο Εθνικός Οργανισμός Φαρμάκων (ΕΟΦ) περνά σε μια νέα εποχή εξωστρέφειας και αναδιοργάνωσης, με στόχο τη βελτίωση της λειτουργίας του μέσα στα επόμενα τρία χρόνια.
Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας, καταρτίζεται στρατηγικό σχέδιο που ξεκινά με έρευνα για την αντίληψη και την εικόνα του Οργανισμού σε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη – από ασθενείς και φαρμακευτικές εταιρείες, μέχρι την ακαδημαϊκή κοινότητα, τους θεσμικούς φορείς και τους δημοσιογράφους.
Ο πρόεδρος του ΕΟΦ, Ενδοκρινολόγος – Διαβητολόγος Σπύρος Σαπουνάς, δήλωσε στο Πρακτορείο FM ότι η έρευνα αυτή στοχεύει στο να καταγράψει την τρέχουσα εικόνα, να συλλέξει προτάσεις και συμβουλές και να προσδιορίσει τη μελλοντική πορεία του Οργανισμού. «Η επικοινωνία δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά συνδέεται με τον εκσυγχρονισμό του ΕΟΦ και δράσεις που ενισχύουν τη συνεργασία με το κοινό», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Τι αλλάζει στον ΕΟΦ
Βάσει των αποτελεσμάτων της έρευνας, ο κ. Σαπουνάς εξηγεί ότι θα καθοριστεί το επόμενο βήμα της αναδιοργάνωσης. «Υπάρχει ήδη ένα παλαιότερο σχέδιο στο οποίο βασιζόμαστε, υιοθετώντας πρακτικές εξωστρέφειας και τη δημιουργία νέας ιστοσελίδας που θα αποτελέσει εργαλείο για τους ειδικούς. Η τρέχουσα έρευνα θα αναδείξει αδυναμίες και τομείς βελτίωσης, ώστε να ενισχύσουμε την παραγωγικότητα και την αποτελεσματικότητά μας».
Παράλληλα, ο πρόεδρος τόνισε τη σημασία της εκπαίδευσης του προσωπικού, της ενίσχυσης με νέο ανθρώπινο δυναμικό, της απλοποίησης των διαδικασιών για ταχύτερη εξυπηρέτηση και της αναβάθμισης των ψηφιακών συστημάτων. «Στόχος μας είναι μια διαφανής και ανοιχτή επικοινωνία με όλους τους εμπλεκόμενους», πρόσθεσε.
Εκστρατεία ενημέρωσης: «Τα φάρμακα δεν είναι καραμέλες»
Ο ΕΟΦ συμμετέχει ενεργά στην πανευρωπαϊκή εκστρατεία ενημέρωσης με τίτλο «Τα φάρμακα δεν είναι καραμέλες», που πραγματοποιήθηκε 25-29 Σεπτεμβρίου υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του ΕΜΑ. Ο κ. Σαπουνάς σημείωσε πως η καμπάνια στην Ελλάδα θα συνεχιστεί και μετά τη λήξη της επίσημης εβδομάδας, μέσα από social media και την ιστοσελίδα του ΕΟΦ, όπου φιλοξενούνται ενημερωτικά βίντεο με το κεντρικό μήνυμα της δράσης.
Η εκστρατεία στοχεύει στην ευαισθητοποίηση γύρω από το πρόβλημα της πολυφαρμακίας, το οποίο αφορά μεγάλο ποσοστό ηλικιωμένων. «Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, το 50% των ατόμων τρίτης ηλικίας δεν λαμβάνει σωστά τη φαρμακευτική του αγωγή λόγω πολυφαρμακίας», εξήγησε ο πρόεδρος. Το φαινόμενο του prescribing cascade —όπου οι ασθενείς λαμβάνουν επιπλέον φάρμακα για να αντιμετωπίσουν ανεπιθύμητες ενέργειες άλλων— εντείνει το πρόβλημα.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι ρυθμιστικές αρχές των κρατών-μελών δημιούργησαν ενημερωτικά βίντεο σε όλες τις γλώσσες της ΕΕ, για να υπενθυμίσουν στους πολίτες ότι πριν πάρουν οποιοδήποτε φάρμακο, πρέπει να διαβάζουν τις οδηγίες χρήσης και να συμβουλεύονται γιατρό ή φαρμακοποιό.
Επεξεργασία δεδομένων και έλεγχος υπερσυνταγογράφησης
Η ΗΔΙΚΑ παρέχει στον ΕΟΦ πρόσβαση σε δεδομένα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, τα οποία ήδη αναλύονται ώστε να εντοπιστούν περιπτώσεις υπερσυνταγογράφησης. Ο κ. Σαπουνάς υπογράμμισε πως στόχος είναι να διαπιστωθεί αν οι ηλικιωμένοι λαμβάνουν τα κατάλληλα φάρμακα, για τους σωστούς λόγους, χωρίς περιττές αγωγές.
Η ορθή συνταγογράφηση αφορά όχι μόνο τους πολίτες, αλλά και τους επαγγελματίες υγείας και την Πολιτεία, που οφείλουν να πραγματοποιούν ελέγχους και να προλαμβάνουν καταχρήσεις.
Πολυφαρμακία και μικροβιακή αντοχή
Η πολυφαρμακία, σύμφωνα με τον κ. Σαπουνά, έχει σοβαρές συνέπειες, με σημαντικότερη τη μικροβιακή αντοχή, καθώς πολλοί ασθενείς καταναλώνουν αντιβιοτικά χωρίς λόγο. Η αντίσταση στα αντιβιοτικά, η αύξηση των νοσηλειών, η θνητότητα και η οικονομική επιβάρυνση ασθενών και κράτους αποτελούν άμεσες επιπτώσεις του φαινομένου.