Ένα πρωτοφανές περιστατικό σημειώθηκε στην Αλάσκα, όταν πιλότος μαχητικού αεροσκάφους F-35A Lightning II χρειάστηκε να συνομιλεί για σχεδόν 50 λεπτά με μηχανικούς προκειμένου να καταφέρει να προσγειώσει το αεροσκάφος του, το οποίο αντιμετώπισε σοβαρό πρόβλημα λόγω πάγου.

Το συμβάν εκτυλίχθηκε στις 28 Ιανουαρίου, στην αεροπορική βάση Eielson, κοντά στο Φέρμπανκς.

Παρά την πολύωρη μάχη για τον έλεγχο της κατάστασης, το αεροσκάφος αξίας περίπου 200 εκατομμυρίων δολαρίων κατέπεσε και καταστράφηκε ολοσχερώς.

Ο πιλότος πρόλαβε να εκτιναχθεί, τραυματίστηκε ελαφρά και σώθηκε.

Σύμφωνα με την έκθεση της επίσημης έρευνας που δόθηκε πρόσφατα στη δημοσιότητα, το ατύχημα προκλήθηκε από συσσώρευση πάγου στο σύστημα προσγείωσης, η οποία εμπόδισε τους τροχούς να λειτουργήσουν κανονικά.

Η βλάβη θεωρήθηκε εξαιρετικά πολύπλοκη, με αποτέλεσμα ο πιλότος να αναγκαστεί να ακολουθήσει λεπτομερή πρωτόκολλα ελέγχου και να επικοινωνήσει με πέντε μηχανικούς της Lockheed Martin – ανάμεσά τους ειδικούς σε λογισμικό, ασφάλεια πτήσεων και συστήματα προσγείωσης.

Κατά τις οδηγίες που έλαβε, ο πιλότος επιχείρησε δύο φορές τη διαδικασία «touch and go» (δοκιμαστική προσγείωση με άμεση απογείωση), σε μια προσπάθεια να ξεμπλοκάρει ο τροχός.

Ωστόσο, οι προσπάθειες απέβησαν άκαρπες, ενώ η δυσλειτουργία του συστήματος οδήγησε σε λανθασμένη αναγνώριση ότι το αεροσκάφος είχε ήδη προσγειωθεί, ενεργοποιώντας εσφαλμένες διαδικασίες που κατέληξαν στην απώλεια ελέγχου.

Παρά την ολοκληρωτική καταστροφή του αεροσκάφους, το θετικό στοιχείο ήταν ότι ο πιλότος κατάφερε να διασωθεί.