Άνοδος της επιβατικής κίνησης, υψηλά κέρδη, μέρισμα στους μετόχους. Αυτή είναι η μία πλευρά, η λαμπερή, του Διεθνούς Αερολιμένα «Ελευθέριος Βενιζέλος». Από την άλλη, στη σκοτεινή, υπάρχει κορεσμός, ταλαιπωρία δίχως τέλος και ένα αεροδρόμιο που έχει ήδη υπερβεί τις δυνατότητές του απαιτώντας άμεσες παρεμβάσεις με επενδύσεις που να εξασφαλίζουν τη βιωσιμότητά του και την καλή έξωθεν εικόνα της χώρας, η οποία διεκδικεί ολοένα και μεγαλύτερο κομμάτι του παγκόσμιου τουρισμού.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Eurostat, το «Ελευθέριος Βενιζέλος» είναι το όγδοο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε αριθμό πτήσεων, μπαίνοντας για πρώτη φορά στην ιστορία του στο Top 10 στις 27 χώρες της ΕΕ. Η επιτυχία αυτή επιβεβαιώνει την ανάγκη για άμεσες επενδύσεις ώστε να εξυπηρετεί αξιοπρεπώς τα εκατομμύρια τουριστών παρέχοντας υπηρεσίες επιπέδου.

Σχέδιο υπάρχει, η υλοποίηση όμως φαίνεται να καθυστερεί καθώς η πρώτη φάση του υπολογίζεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2029 παρά το γεγονός ότι οι επιβάτες αυξάνονται κατ’ έτος αλλάζοντας τις απαιτήσεις.

Σε βάθος… επταετίας!

Αξίζει να σημειωθεί ότι σήμερα καταγράφονται σημαντικά προβλήματα ακόμα και στους χώρους στάθμευσης με τους ταξιδιώτες να αναζητούν λύσεις στα ιδιωτικά πάρκινγκ που έχουν αναπτυχθεί στην περιοχή των Μεσογείων. Το σχέδιο προβλέπει επταώροφο χώρο δυναμικότητας 3.500 θέσεων, μόνο που αυτό στην καλύτερη περίπτωση θα είναι έτοιμο το 2027 με αυξημένες τις πιθανότητες να μην εξυπηρετήσει την κρίσιμη περίοδο του καλοκαιριού.

Ο σχεδιασμός στην ολότητά του δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν από το 2032 και αυτός περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την περαιτέρω επέκταση του κτηρίου του κύριου αεροσταθμού και του κτηρίου δορυφορικού αεροσταθμού, με συνολική αύξηση των χώρων κατά περίπου 148.000 τ.μ. (+68%), για την παροχή πρόσθετων εγκαταστάσεων διαχείρισης επιβατών, πρόσθετων αιθουσών επιβίβασης, νέων θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών, διευρυμένων χώρων λιανικής πώλησης και εστίασης, καθώς και των απαιτούμενων τροποποιήσεων του οδικού δικτύου και λοιπών υποδομών.

Τα άλλα μέρη του προγράμματος επέκτασης του αεροδρομίου περιλαμβάνουν την ανάπτυξη των 32 θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών στο βόρειο τμήμα της πίστας και τον νέο, πολυώροφο χώρο στάθμευσης οχημάτων.
Μόνο που οι εξελίξεις δεν περιμένουν τον σχεδιασμό της διοίκησης του ΔΑΑ.

Πέντε νέες αεροπορικές εταιρείες έχουν ξεκινήσει πτήσεις την τρέχουσα καλοκαιρινή περίοδο. Πρόκειται για τις World2Fly, Air Haifa, Air Albania, Sky Up και Sichuan Air, ενώ άλλες δύο επέστρεψαν σε ελληνικό έδαφος ύστερα από μικρή διακοπή.

Επιπλέον, ενισχύεται και ο αριθμός των προορισμών καθώς εισέρχονται καινούργιοι. Πρόκειται για το Λος Αντζελες, που εξυπηρετείται από τη Norse Atlantic Airways, τη Σάρλοτ από την American Airlines, το Αλικάντε της Ισπανίας από την easyJet, το Ερμπίλ του Ιράκ και το Μπακού του Αζερμπαϊτζάν από την Aegean και τη Χάιφα από την Air Haifa.

Επίσης, δεν είναι λίγες οι εταιρείες που αποφάσισαν να εισέλθουν σε υφιστάμενα δρομολόγια. Σε αυτή την κατεύθυνση, η ιρλανδική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair εγκαινίασε πτήσεις στη γραμμή Αθήνα-Λήμνος, δίπλα στις υφιστάμενες υπηρεσίες των Aegean και Sky Express. Ωστόσο, οι απαιτήσεις αυξάνονται με ό,τι αυτό συνεπάγεται, ειδικά για τις περιόδους αιχμής, οπότε αναμένεται να δούμε ατελείωτες ουρές, ταξιδιώτες να προλαβαίνουν τις πτήσεις τους –αν τις προλάβουν– με την ψυχή στο στόμα και άλλους να αναγκάζονται να περιμένουν για την επόμενη σύνδεση με τον προορισμό τους.

Αύξηση συχνοτήτων καταγράφεται και προς τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, καθώς η Air Arabia θα εξυπηρετεί πλέον τη γραμμή προς Sharjah καθημερινά. Νέα σύνδεση προσθέτει και η Transavia, με πτήσεις από Αθήνα προς Μασσαλία – διαδρομή στην οποία δραστηριοποιούνται ήδη οι Aegean και Volotea.

Οικονομικός καταλύτης

Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του ACI Europe για το 2025, η χώρα μας σημείωσε τη μεγαλύτερη αύξηση επιβατών σε σύγκριση με το 2019, γεγονός που την κατατάσσει στην κορυφή των κρατών-μελών της ΕΕ όσον αφορά τη συνολική (άμεση και έμμεση) συνδεσιμότητα, με τον ΔΑΑ να αποτελεί καταλύτη για την ελληνική οικονομία.

Και αυτό θα πρέπει να γίνει σαφές προς κάθε κατεύθυνση. Σύμφωνα μάλιστα με επικαιροποιημένη μελέτη του ΙΟΒΕ, το 3,8% του ΑΕΠ και το 4,2% της συνολικής απασχόλησης στη χώρα συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με τη δραστηριότητα του αεροδρομίου της Αθήνας.

Δεν αποκλείεται, λοιπόν, οι νέες επενδύσεις που τώρα ξεκινούν, όταν ολοκληρωθούν, να είναι παρωχημένες και τα προβλήματα να παραμένουν.