Κατά 50% μειώθηκαν οι ληξιπρόθεσμες αιτήσεις συνταξιοδότησης στο Δημόσιο, που μέχρι πρότινος αποτελούσε ίσως το μεγαλύτερο… πρόσκομμα στην πορεία προς τον μηδενισμό των εκκρεμών αιτήσεων για τη λήψη κύριας σύνταξης. Είναι δε εντυπωσιακό, για μια ακόμη φορά, ότι με την κατάλληλη καθοδήγηση και προσπάθεια των ανθρώπων αποδεικνύεται πως το Δημόσιο μπορεί και να μας εκπλήξει.
Σύμφωνα με τα στοιχεία από τον Σεπτέμβριο του 2022, οι συνολικές εκκρεμότητες στο Δημόσιο μειώθηκαν στις 11.138 από 21.561, παρουσιάζοντας αξιοσημείωτη αποκλιμάκωση. Στην πράξη, όπως χαρακτηριστικά δηλώνουν στελέχη του φορέα, «μέσα σε 20 ημέρες, μέσω της αυτοματοποίησης, ο ΕΦΚΑ κατάφερε να πετύχει αυτό που δεν μπορούσε να κάνει μέσα σε 2 χρόνια».
Στο ερώτημα «πώς το Δημόσιο νίκησε το… Δημόσιο», ο υποδιοικητής του ΕΦΚΑ και επικεφαλής της ειδικής ομάδας κρούσης που δημιουργήθηκε εντός του καλοκαιριού, Αλέξανδρος Βαρβέρης, επισημαίνει πως υπήρξε στενή συνεργασία του e-ΕΦΚΑ με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, με στόχο την άμεση εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων κύριων συντάξεων του Δημοσίου, ο οποίος επετεύχθη. «Πετύχαμε σε μεγάλο βαθμό την αυτοματοποίηση της διαδικασίας και τη θωρακίσαμε από την πιθανότητα λαθών στον τρόπο θεμελίωσης και υπολογισμού των συντάξεων», δηλώνει στην «Κ» ο κ. Βαρβέρης και συμπληρώνει πως «η ταλαιπωρία των πολιτών φτάνει στο τέλος της, παραδίδοντας ένα σύγχρονο αυτοματοποιημένο σύστημα έκδοσης κύριων, επικουρικών και εφάπαξ».
Το πρόβλημα
Διανύοντας τα τελευταία χιλιόμετρα προς τον στόχο μηδενισμού του «στοκ» των εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης και τον δραστικό περιορισμό του χρόνου αναμονής και της ταλαιπωρίας των συνταξιούχων, στο υπουργείο Εργασίας είχαν διαπιστώσει ότι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα εντοπίζεται στο Δημόσιο. Γεγονός που είχε παραδεχθεί και δημόσια ο υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης, εξαγγέλλοντας μάλιστα και δράσεις προκειμένου να μειωθεί ο αριθμός των ληξιπρόθεσμων αιτήσεων συνταξιοδότησης.
Ετσι, ο υποδιοικητής του ΕΦΚΑ Αλέξανδρος Βαρβέρης σε συνεργασία με τον γενικό γραμματέα Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης Δημοσθένη Αναγνωστόπουλο δημιούργησαν μια ολιγομελή ομάδα κρούσης, στην οποία συμμετείχαν υπάλληλοι του ΕΦΚΑ και της ΓΓΠΣ, καθώς και συνεργάτες από την PriceWaterhouseCoopers με την οποία συνεργάζεται ο φορέας. Στην πράξη, στήθηκε ένα «ειδικό δωμάτιο εργασίας» στο κτίριο της Καλλιθέας όπου στεγάζεται η ΓΓΠΣ και όπου δούλευαν νυχθημερόν, ακόμη και τα Σαββατοκύριακα, προκειμένου να τεθούν σε λειτουργία νέα λογισμικά συστήματα και να αυτοματοποιηθεί το σύστημα απονομής συντάξεων στο Δημόσιο.
Η προσπάθεια αυτοματοποίησης ξεκίνησε τον Μάιο, όμως υπήρχαν προβλήματα όπως η διαδοχική ασφάλιση των υπαλλήλων, με στοιχεία που έλειπαν από τα άλλα ταμεία, τα αφαιρούμενα διαστήματα (περίοδοι που ο υπάλληλος είχε κενά ασφάλισης π.χ. έπειτα από παύση και πειθαρχικό έλεγχο ή άδεια άνευ αποδοχών) και κυρίως οι αιτήσεις αναγνώρισης πλασματικών ετών. Αρχικά, το αυτοματοποιημένο σύστημα αδυνατούσε να επεξεργαστεί, ειδικά αυτές που ζητούσαν αναγνώριση χρόνων όχι μόνο για μία αιτία, π.χ. στρατό, αλλά για συνδυασμό όπως στρατό και σπουδές.
Παράλληλα βέβαια, έπρεπε να διορθωθούν τα ΔΑΥΚ, τα Δελτία Ατομικής και Υπηρεσιακής Κατάστασης κάθε υπαλλήλου, που αποτελούν και το… διαβατήριο των δημοσίων υπαλλήλων για τη συνταξιοδότηση. Επιπλέον, σύμφωνα με τον κ. Βαρβέρη, για την επίτευξη των αυτοματοποιημένων αποφάσεων έπρεπε να ψηφιοποιηθούν και να επεξεργαστούν δεδομένα, που περιλαμβάνονταν σε πάνω από 17.500 φακέλους ασφαλισμένων, κάτι που πραγματοποιήθηκε από τον Ιούνιο μέχρι και τον Σεπτέμβριο. Πλέον, το Δημόσιο κατάφερε να… αποκρυπτογραφήσει το σύστημα, έχοντας κωδικοποιήσει όλα τα στοιχεία των υπό συνταξιοδότηση υπαλλήλων. Γεγονός που εκτιμάται ότι θα βοηθήσει και στη γρηγορότερη έκδοση των επικουρικών συντάξεων αλλά και του εφάπαξ.
Ετσι, τον Σεπτέμβριο του 2022, οι συνολικές εκκρεμότητες από το Δελτίο Ατομικής και Υπηρεσιακής Κατάστασης μειώθηκαν από τις περίπου 21.500 στις περίπου 11.100, εκ των οποίων οι 9.750 ληξιπρόθεσμες (από συνολικά 18.200 ληξιπρόθεσμες).
Οπως χαρακτηριστικά επισημαίνει ο κ. Βαρβέρης, η αυτόματη διαδικασία απονομής συντάξεων επεξεργάστηκε έως και τον Σεπτέμβριο του 2022 περίπου 16.000 υποθέσεις, εκ των οποίων οριστικοποιήθηκαν περισσότερες από 11.000, δηλαδή περίπου το 70%. Από αυτές, οι περίπου 5.850 απονεμήθηκαν μεταξύ των μηνών Μαΐου – Αυγούστου, ενώ εντυπωσιακότερη ήταν η δουλειά που έγινε τον Σεπτέμβριο, καθώς απονεμήθηκαν περισσότερες από 5.100 νέες συντάξεις. Συνολικά, οι εκκρεμότητες του δημόσιου τομέα που προέρχονται μέσω του ΔΑΥΚ και μπορούν να επεξεργαστούν από την αυτόματη διαδικασία απονομής συντάξεων μειώθηκαν κατά περίπου 13.700, εκ των οποίων οι περίπου 11.000 αποφάσεις αποδόθηκαν μέσω της αυτοματοποίησης. Ετσι, πλέον, οι ληξιπρόθεσμες εκκρεμότητες του δημόσιου τομέα που προέρχονται μέσω του ΔΑΥΚ μειώθηκαν κατά 50%, στις 9.750 υποθέσεις.
Από αυτές τις 9.750 εκκρεμότητες του ΔΑΥΚ, εκτιμάται μάλιστα πως τον Οκτώβριο του 2022 θα επεξεργαστούν ακόμη 4.750 υποθέσεις, οι οποίες είτε αφορούν ασφαλισμένους που δεν θεμελίωσαν δικαίωμα συνταξιοδότησης λόγω έλλειψης δεδομένων της ασφαλιστικής τους ιστορίας, συνεπώς θα χαρακτηριστούν ανελαστικές, είτε αφορούν ασφαλισμένους που θεμελίωσαν δικαίωμα με μελλοντική ημερομηνία πληρωμής από την αποχώρησή τους από την υπηρεσία, οι οποίες θα απορριφθούν. Υπάρχουν, τέλος, και άλλες περίπου 5.000 υποθέσεις, εκ των οποίων οι 2.500 δεν καλύπτονται ακόμη από την τρέχουσα έκδοση του λογισμικού, ενώ οι υπόλοιπες 2.500 υποθέσεις θα επεξεργαστούν από τη χειροκίνητη διαδικασία απονομής συντάξεων.