Τζίρος και κέρδη-μαμούθ αποτυπώνονται στους ισολογισμούς των μεγαλύτερων από πλευράς μεγεθών επιχειρήσεων σουπερμάρκετ. Στην οικονομική αγορά συνεχίζει να σχολιάζεται μετ’ επιτάσεως η εικόνα των αυξημένων τιμών –κυρίως των πολυεθνικών– αλλά και ο συνδυασμός τζίρου-κέρδους στα σουπερμάρκετ. Το περασμένο επτάμηνο ο τζίρος από 6,64 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2023 ξεπέρασε τα 6,83 δισ. ευρώ. Μάλιστα αξίζει να σημειωθεί ότι συνολικά το 2023 η αξία πωλήσεων των σουπερμάρκετ αυξήθηκε κατά 9,3% και ο όγκος πωλήσεων μόλις κατά 2,5%, ενώ ανάλογη ήταν η εικόνα και το 2022, όταν η αξία πωλήσεων είχε αυξηθεί κατά 7,50% και ο όγκος πωλήσεων μόλις κατά 0,50%.
Γράφει η Ελευθερία Γεωργίου
Το οικονομικό επιτελείο και όχι μόνο μελετά συνεχώς τα μεγέθη και κυρίως τον πληθωρισμό καταναλωτή, ο οποίος θα παραμείνει πάνω από το 2% μέχρι και το 2026, όπως εκτιμά η Τράπεζα της Ελλάδος. Ειδικότερα προβλέπει ότι από το φετινό 3% θα «πέσει» στο 2,3% το 2025 και στο 2,2% το 2026. Το παραπάνω στοιχείο θέλει ιδιαίτερη προσοχή, δεδομένου ότι υπάρχει ο στόχος 2% που θέτει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Ακόμη και τον περασμένο Αύγουστο ο Γενικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή σε σύγκριση με τον Ιούλιο 2024 παρουσίασε νέα αύξηση 0,3% ενώ ο εναρμονισμένος πληθωρισμός τρέχει το ίδιο διάστημα με ρυθμό 3,2%.
Η «γλώσσα» των αριθμών
Ενδεικτικό παράδειγμα των παραπάνω αποτελούν τα τελευταία στοιχεία που ανακοίνωσε η «Διαμαντής Μασούτης». Με αυξημένο εταιρικό τζίρο κατά 16,5% σε σχέση με το 2022 και επενδύσεις πάνω από 25 εκατ. ευρώ στην ελληνική οικονομία συνεχίζει το ισχυρό αποτύπωμά της και το 2023, σύμφωνα με τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων της. Αναλυτικότερα, το 2023 σημειώθηκε αύξηση των πωλήσεων σε επίπεδο εταιρείας κατά 16,5% (από 923 εκατομμύρια ευρώ σε 1,076 δισ. ευρώ) και σε επίπεδο ομίλου κατά 14,5%. Τα κέρδη προ φόρων της εταιρείας εμφάνισαν σταθερότητα (από 8,303 εκατ. ευρώ το 2022 σε 8,503 εκατ. ευρώ το 2023) ενώ η ίδια η εταιρεία λέει ότι «επέλεξε να “θυσιάσει” το μεγαλύτερο μέρος της κερδοφορίας της για να ενισχύσει τους Ελληνες καταναλωτές σε μία δύσκολη περίοδο».
Στα στοιχεία που έχουν δημοσιοποιηθεί, ο όμιλος «Σκλαβενίτης», η «ΑΒ Βασιλόπουλος», η «Lidl Ελλάς» (γερμανικής ιδιοκτησίας), ο όμιλος «Metro» («My Market») και η «Μασούτης» έχουν συνολικά τζίρο που φτάνει περίπου τα 12 δισ. ευρώ. Μαζί με τους μικρότερους του κλάδου ο τζίρος των σουπερμάρκετ ξεπέρασε το 2023 τα 15 δισ. ευρώ. Αναλυτικότερα για τους μεγαλύτερους του χώρου οι τζίροι τους διαμορφώθηκαν το 2023 ως εξής:
• Ο όμιλος «Σκλαβενίτης» έφτασε τα 5 δισ. ευρώ, από 4,47 δισ. ευρώ στη χρήση 2022.
• Η «ΑΒ Βασιλόπουλος» έφτασε τα 2 δισ. ευρώ, από 1,98 δισ. ευρώ το 2022.
• Η «My Market» έφτασε τα 1,58 δισ. ευρώ, σε σχέση με το 1,5 δισ. ευρώ που ήταν το 2022.
• Η αλυσίδα «Μασούτης» έκλεισε την περσινή χρονιά στο 1,076 δισ. ευρώ, από 924 εκατ. ευρώ που ήταν το 2022.
• Η «ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός» κατέγραψε εισπράξεις 620 εκατ. ευρώ, από 497,8 εκατ. ευρώ το 2022.
• Η αλυσίδα «Γαλαξίας» έκλεισε με τζίρο στα 533 εκατ. ευρώ, από 513 εκατ. ευρώ το 2022.
• Η «Μarket In» έκανε τζίρο 410 εκατ. ευρώ, από 375,3 εκατ. ευρώ το 2022.
• H «Lidl» λειτουργεί στην Ελλάδα με τη νομική μορφή της Ο.Ε., κατά συνέπεια δεν δημοσιεύει ισολογισμούς. Υπολογίζεται, όμως, ότι ο τζίρος της ξεπερνά κατά πολύ τα 2 δισ. ευρώ.
Τι δείχνει η έρευνα της ICAP
Την ίδια εικόνα αυξημένου τζίρου και κερδών παρατηρούμε και στην τακτική έρευνα της ICAP. Πιο αναλυτικά το 2022, όταν ο πληθωρισμός στη χώρα ήταν στα ύψη, οι 500 πιο κερδοφόρες ελληνικές εταιρείες σημείωσαν αύξηση των κερδών EBITDA (δηλαδή κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων) κατά 75,5%, τα οποία διαμορφώθηκαν σε 25,1 δισ. ευρώ.
Αξιοσημείωτες, με βάση την έρευνα της ICAP, είναι οι επιδόσεις και των βιομηχανικών ή εμπορικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στα τρόφιμα-ποτά. Συνολικά στις 500 πιο κερδοφόρες επιχειρήσεις της χρήσης 2022 εμφανίζονται περίπου 55 εταιρείες της συγκεκριμένης ομάδας, συμπεριλαμβανομένου και των αλυσίδων σουπερμάρκετ. Μάλιστα τα μεγαλύτερα κέρδη σε επίπεδο όγκου εμφανίζεται να τα κάνει η μεγαλύτερη αλυσίδα σουπερμάρκετ της χώρας, η «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη».
Σε επίπεδο επιδόσεων, πάντως, στο κομμάτι του εμπορίου ξεχωρίζει η «Metro ΑΕΒΕ» της οικογένειας Παντελιάδη. Η εταιρεία με τον βραχίονα του οργανωμένου λιανεμπορίου («My Market») κατάφερε το 2022 να καταγράψει αύξηση της κερδοφορίας της.