Αγώνας δρόμου συντελείται αυτή τη στιγμή σε ό,τι αφορά το άνοιγμα της εθνικής οδού Αθήνας-Θεσσαλονίκης, όπως δήλωσε χαρακτηριστικά απόψε σε συνέντευξή του στην ΕΡΤ ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας. Υπενθυμίζεται ότι ένα κομμάτι του συγκεκριμένου αυτοκινητόδρομου παραμένει κλειστό εδώ και μέρες, καθώς πλημμύρισε από τις έντονες βροχοπτώσεις της κακοκαιρίας Daniel.
Σχετικά με το πότε θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί εκ νέου από τους οδηγούς το σημείο, όπου έχει διακοπεί η κυκλοφορία, ο υπουργός ανέφερε ότι προσδοκάται από το Σάββατο να ανοίξει ο δρόμος προς Θεσσαλονίκη: «Με τα σημερινά δεδομένα φαίνεται να έχει περιοριστεί στα 450 μέτρα. Αυτή τη στιγμή σε ένα ύψος περίπου 35 εκατοστών ήταν 3 χιλιόμετρα το πρόβλημα. Η προσδοκία και η εκτίμηση είναι ότι το Σάββατο το πρωί θα ανοίξει το οδικό δίκτυο από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη και θα επιδιώξουμε να ανοίξει την Κυριακή το πρωί κάποια λωρίδα από τη Θεσσαλονίκη προς την Αθήνα. Αλλά αυτές είναι οι εκτιμήσεις που είχαμε πριν από αυτό. Μπορεί να μεταβληθεί».
«Υπάρχουν αποφάσεις της ελληνικής κυβέρνησης, της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, έτσι ώστε να διευκολύνονται οι πολίτες σε αυτό που λέγονται διόδια σε κάποιους συγκεκριμένους οδικούς άξονες», πρόσθεσε.
Μιλώντας για το κόστος της αποκατάστασης του σιδηροδρομικού δικτύου, είπε ότι εκτιμάται πως θα αγγίξει τα 100 εκατ. ευρώ, στα οποία συμπεριλαμβάνονται και οι παρεμβάσεις που έγιναν μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα που σημειώθηκε πέρυσι στα Τέμπη. Ως εκ τούτου, όπως εξήγησε, υφίσταται ο κίνδυνος της επαναφοράς του σιδηροδρόμου μετά από αρκετούς μήνες.
Παρόλα αυτά, επεσήμανε ότι 600 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης προορίζονται για έργα υποδομών, οδικών και σιδηροδρομικών δικτύων: «Στις προχθεσινές αποφάσεις που ελήφθησαν στο Στρασβούργο, μεταξύ άλλων απεφασίσθη να μπορεί να γίνει χρήση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και εξασφαλίσαμε για πρώτη φορά ευελιξία στο Ταμείο ανάκαμψης, έτσι ώστε αυτά τα 600 εκατομμύρια να δοθούν για υποδομές, οδικοί άξονες, σιδηρόδρομοι».
Στο επίκεντρο τα έργα αποκατάστασης, οι έλεγχοι και η ανθεκτικότητα
Ο κ. Σταϊκούρας στη συνέχεια μίλησε και για τη στρατηγική του υπουργείου, η οποία έχει τρεις πυλώνες, με πρώτο τα άμεσα έργα αποκατάστασης: «Ως προς τον Ιανό έχουμε και ερώτημα αν θέλουμε να κάνουμε έργα με ανθεκτικότητα τέσσερις φορές στον Ιανό, γιατί αυτό που συνέβη την προηγούμενη εβδομάδα είχε χαρακτηριστικά πρωτόγνωρα σε χρονικό διάστημα 200 300 ετών. Αυτό σημαίνει ότι και το κόστος είναι διαφορετικό και οι πηγές χρηματοδότησης είναι διαφορετικές. Άρα, αν μπορώ να συνοψίσω τη στρατηγική, έχει τρεις πυλώνες. Ο πρώτος πυλώνας είναι άμεσα έργα αποκατάστασης. Αυτά θα κοστίσουν ή τουλάχιστον έχουμε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση 600 εκατ. Ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας».
Σε αυτό το σημείο ο υπουργός έκανε λόγο και για τα σχολεία και για τους ελέγχους που πραγματοποιούνται σε αυτά: «Σε αυτά τα έργα βάζω και τα σχολεία. Ήδη οι Κτιριακές Υποδομές σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας ελέγχει τα σχολεία και θα συνεχιστεί αυτός ο έλεγχος της επόμενης ημέρας».
Ως τρίτο κομμάτι παρουσίασε την ανθεκτικότητα των υποδομών στη χώρα: «Και τρίτον, είναι υφιστάμενες υποδομές που θα πρέπει να ελέγξουμε την ανθεκτικότητά τους. Παράδειγμα Γέφυρες σε όλη την Ελλάδα θα έχουμε μέχρι το τέλος του έτους μητρώο σε λειτουργία ώστε να γνωρίζουμε πόσες γέφυρες έχουμε με μήκος άνω των 6 μέτρων, ποια είναι η ανθεκτικότητά τους και τι παρεμβάσεις πρέπει να κάνουμε. Όπως επίσης πρέπει να δούμε και τα αντιπλημμυρικά στο σύνολό τους για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε όσο γίνεται».
Τέλος, αναφορά έγινε και στα αντιπλημμυρικά έργα, με τον κ. Σταϊκούρα να ανακοινώνει δέκα μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών: «Τα αντιπλημμυρικά έργα, όχι μόνο εκεί, παντού ανήκουν στην Περιφέρεια και η Περιφέρεια έχει δώσει αναλυτική λίστα των αντιπλημμυρικών έργων που έχουν γίνει στην περιοχή. Μετά τον ΙΑΝΟ, σύμφωνα με την ενημέρωση, την επίσημη των υπηρεσιών. Έγιναν και άλλα περίπου σε 450 θέσεις, τα οποία έργα φαίνεται ότι άντεξαν μέσα σ αυτή την κρίση όμως έχω ζητήσει αναλυτικά στοιχεία και εκτός αυτής της περιοχής. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κάνει δέκα μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα και σχεδιάζει και κάποια ακόμα για τα μεγάλα στρατηγικής σημασίας έργα. Ανήκουν στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Τα αντιπλημμυρικά, όχι αυτά που ανήκουν στη Περιφέρεια».