Ψηφίστηκε με μεγάλη πλειοψηφία από την Ολομέλεια της Βουλής η κύρωση της νέας σύμβασης παραχώρησης για εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο.
Υπέρ της αρχής της κύρωσης τάχθηκαν ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, ενώ ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ και ΜεΡΑ25 καταψήφισαν και η Ελληνική Λύση δήλωσε «παρών».
Η υλοποίηση του έργου για την ανάπτυξη Εμπορευματικού και Διαμετακομιστικού Κέντρου στο Θριάσιο, το πρώτο Logistics Park στην Ελλάδα, είχε μπει ήδη στις «ράγες» μετά την κύρωση της τροποποίησης της σύμβασης που υπογράφηκε στις 30 Μαρτίου 2022, από τους υπουργούς Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα, και Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή.
Πρόκειται για ένα μεγάλο project ύψους άνω των 200 εκατ. ευρώ, που εκτιμάται πως θα αλλάξει τον χάρτη των logistics της χώρας μας.
Καραγιάννης: Επένδυση 158,4 εκατ. ευρώ στο Θριάσιο Πεδίο -Δημιουργούνται 3.000 νέες θέσεις εργασίας
Υπενθυμίζεται ότι κατά την τοποθέτησή του στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, η οποία ψήφισε με μεγάλη πλειοψηφία το νομοσχέδιο, ο Γιώργος Καραγιάννης επισήμανε ότι η επένδυση ανέρχεται στα 158,4 εκατ. ευρώ και πως δημιουργούνται 3.000 νέες θέσεις εργασίας.
«Η Ελλάδα γίνεται μεγάλο συγκοινωνιακό και εμπορευματικό hub για όλη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη», σημείωσε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές και πρόσθεσε: «Μεγάλες αλλαγές και όλες προς όφελος του κράτους στη συμφωνία για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο».
Ο κ. Καραγιάννης ενημέρωσε τη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής για το νομοσχέδιο που αφορά στις τροποποιήσεις της Συμφωνίας Παραχώρησης του έργου «Ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου Θριασίου πεδίου» και επισήμανε ότι «όλες οι αλλαγές είναι προς όφελος του κράτους».
Ο υφυπουργός Υποδομών χαρακτήρισε την επένδυση στο Θριάσιο Πεδίο κρίσιμη για το μέλλον του εμπορευματικού σιδηροδρόμου και υπογράμμισε ότι «η χώρα θα πρέπει να καταφέρει να καταστεί επιτέλους ένα μεγάλο συγκοινωνιακό και εμπορευματικό hub για όλη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, αξιοποιώντας τη στρατηγική της θέση, δημιουργώντας συνθήκες ευρωστίας και ανάπτυξης».
Καραγιάννης: Το έργο έχει περάσει από 40 κύματα
Σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννη, «το έργο έχει περάσει πραγματικά από 40 κύματα», ενώ «ο κίνδυνος που είχαμε λόγω μεγάλων καθυστερήσεων στην υπόθεση Θριάσιο ευρύτερα, ήταν να υποστούμε ως χώρα δημοσιονομική διόρθωση ύψους 100 εκατομμυρίων ευρώ».
Για τον λόγο αυτό, όπως εξήγησε, «ο παραχωρησιούχος έκανε δεκτές όλες τις προτεινόμενες τροποποιήσεις και έτσι η συμφωνία που φέρνουμε σήμερα έχει μεγάλες αλλαγές, όλες προς όφελος του κράτους».
Παρουσιάζοντας τις αλλαγές που επέρχονται στη συμφωνία παραχώρησης, ο κ. Καραγιάννης ανέφερε ότι:
Πρώτον, διπλασιάζεται το Εφάπαξ Αντάλλαγμα από 10 σε 20 εκατομμύρια ευρώ.
Δεύτερον, αυξάνεται η Ετήσια Πληρωμή προς το Δημόσιο από 2,51% σε 5,00%, ενώ αυξάνεται και αντίστοιχα η Ελάχιστη Πληρωμή προς το Δημόσιο από τα 350.000 ευρώ στα 700.000 ευρώ ετησίως.
Τρίτον, μειώνεται η Περίοδος Παραχώρησης από τα 60 στα 37 έτη και υπό προϋποθέσεις μπορεί να παραταθεί για ακόμα 3, ενώ παράλληλα παρέχεται δυνατότητας του Παραχωρησιούχου να διαπραγματευτεί την επέκταση της παραχώρησης για επιπλέον 23 έτη σε τιμές αγοράς.
Τέταρτον, εισάγεται ένας μηχανισμός κατανομής των κερδών σε ποσοστό 50-50, για όλα τα κέρδη της Παραχώρησης όταν ο χρηματοοικονομικός δείκτης IRR υπερβεί το 9,09%.
«Με τις τροποποιήσεις αυτές εξασφαλίζεται αφενός η έναρξη της Παραχώρησης σύμφωνα με τις επιταγές και του Ευρωπαϊκού Δικαίου και αφετέρου διασφαλίζεται απόλυτα το Δημόσιο Συμφέρον» τόνισε ο υφυπουργός Υποδομών, σημειώνοντας ότι «μεταβάλλεται άρδην ο χαρακτήρας της σύμβασης που είχε υπογράψει η προηγούμενη κυβέρνηση».
«Πολλαπλά οφέλη για την οικονομία και την ανάπτυξη»
Υπογραμμίζοντας τη σημασία του έργου, ο κ. Καραγιάννης ανέφερε ότι «το σύνολο της επένδυσης ανέρχεται σε 158,4 εκατομμύρια ευρώ, με το κατασκευαστικό κόστος να τοποθετείται κοντά στα 110 εκατομμύρια ευρώ και θα δημιουργήσει 3.000 νέες θέσεις εργασίας αποτελώντας το μεγαλύτερο και πιο σύγχρονο κέντρο logistics στη χώρα».
Εξαιρετικής σημασίας είναι «οι σύγχρονες σιδηροδρομικές υποδομές που θα κατασκευάσει επίσης ο παραχωρησιούχος, ώστε να συνδεθεί το Κέντρο με την εθνική σιδηροδρομική υποδομή», όπως σημείωσε ο κ. Καραγιάννης.
«Γίνεται, επομένως, αντιληπτή η αναπτυξιακή ώθηση του έργου αυτού, αλλά και ταυτόχρονα το πόσο συμβάλλει στην αναβάθμιση της Δυτικής Αττικής -μαζί ασφαλώς με μια σειρά από νέα έργα, με κυριότερο την κατασκευή του νέου κλάδου του Προαστιακού Σιδηροδρόμου που θα ξεκινά από τα Άνω Λιόσια, θα εξυπηρετεί μια σειρά από αστικές περιοχές όπως ο Ασπρόπυργος και η Ελευσίνα και θα καταλήγει στα Μέγαρα, ένα σημαντικό έργο για τη Δυτική Αττική που θα προκηρυχθεί τις επόμενες ημέρες με χρηματοδότησης του Ταμείου Ανάκαμψης», πρόσθεσε ο υφυπουργός Υποδομών.
Μάλιστα, όπως επισήμανε «μαζί με την αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου στη Θεσσαλονίκη ως κέντρο logistics επίσης, δημιουργείται ένα ισχυρό δίπολο εισροής εμπορευμάτων στη χώρα, με πολλαπλά οφέλη για την οικονομία και την απασχόληση».
«Αυτή η κυβέρνηση είχε θέσει ως προτεραιότητά της την ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Σήμερα, 3,5 έτη μετά την ανάληψη της διακυβέρνησης από τη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη προστίθεται άλλη μια επιτυχία για το οικονομικό γίγνεσθαι της χώρας», επισήμανε ο υφυπουργός Υποδομών.
Κλείνοντας, ο κ. Καραγιάννης υπογράμμισε ότι «νέες επενδύσεις ξεκινούν καθημερινά, πολυεθνικές εταιρείες επιλέγουν τη χώρα μας για να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους και νέα έργα υποδομής ξεκινούν με ρυθμούς άλλων εποχών. Δεν ευλογούμε τα γένια μας, απλώς επισημαίνουμε ότι αυτή την κυβέρνηση έχει ανάγκη ο τόπος».
«Τα μεγάλα έργα υποδομής δεν έχουν χρώμα και το Θριάσιο είναι μία πολύ μεγάλη επένδυση που χρειάζεται η χώρα μας», επισήμανε καταληκτικά ο κ. Καραγιάννης.