Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, παρουσίασε σήμερα (29/5) ένα εμβληματικό αναπτυξιακό έργο για την Κρήτη. Το σχέδιο δημιουργία του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα του νησιού (ΒΟΑΚ) καθώς και τα τεχνικά του χαρακτηριστικά.
Ο προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται σε πάνω από 2 δισ. ευρώ. Και αποτελεί το μεγαλύτερο οδικό έργο που θα χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση τα επόμενα χρόνια.
Το συνολικό μήκος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) είναι 294 χλμ και διατρέχει οκτώ δήμους της περιφέρειας Κρήτης κατά μήκος της Βόρειας ανεπτυγμένης ακτής της νήσου και στους τέσσερις νομούς.
Συνδέει τις κύριες πύλες εισόδου/εξόδου του νησιού ενώ συγκεντρώνει το μεγαλύτερο μέρος του κυκλοφοριακού φόρτου. Αξίζει να σημειωθεί ότι γύρω από τον ΒΟΑΚ συγκεντρώνεται περίπου το 80% της τουριστικής δραστηριότητας ενώ εξυπηρετεί το μεγαλύτερο κομμάτι του πληθυσμού.
Τα δε οφέλη που απορρέουν τονίζουν τη σημασία του και λειτουργούν πολλαπλασιαστικά. Η ολοκλήρωση του έργου θα αναβαθμίσει την οδική ασφάλεια με αισθητή μείωση θανατηφόρων ατυχημάτων και σοβαρών τραυματισμών.
Αυξάνοντας σημαντικό το μέσο ετήσιο ρυθμό μείωσης οδικών ατυχημάτων σε περίπου 7% ετησίως, από περίπου 4% την τελευταία δεκαετία. Σκοπός είναι να μπει ένα τέλος στη θλιβερή πρωτιά των θανατηφόρων ατυχημάτων που σημειώνει το νησί.
Παράλληλα αναμένεται να σημειωθεί σημαντική εξοικονόμηση χρόνου του ταξιδιού και σημαντική μείωση της χρονοαπόστασης των μετακινήσεων ενώ θα συμβάλλει στη μείωση του κόστους μεταφοράς των εμπορευμάτων και των προϊόντων στο συνολικό οδικό δίκτυο της Κρήτης.
Όσον αφορά την τουριστική ανάπτυξη, ο ΒΟΑΚ θα συμβάλλει στην ανοδική πορεία της ανάπτυξης της Κρήτης μέσω της αυξημένης κινητικότητας και δυνατοτήτων αξιόπιστης προσπέλασης των τουριστικών και οικονομικών πόλεων.
Επιπλέον, θα ενισχύσει σημαντικά την απασχόληση με τη δημιουργία 90.000 έως 130.000 νέων θέσεων εργασίας σε όλο το φάσμα της οικονομίας κατά τη φάση της κατασκευής και μετά από την ολοκλήρωση του έργου και για χρονικό ορίζοντα έως 30 έτη.
Ταυτόχρονα θα εξασφαλίσει μείωση ατμοσφαιρικής ρύπανσης, κυρίως, των εκπεμπόμενων αερίων ρύπων ανά όχημα λόγω καλύτερων συνθηκών κυκλοφορίας και σταθερότερων μέσων ταχυτήτων εξασφαλίζοντας παράλληλα ικανοποιητικά εκτιμώμενα επίπεδα θορύβου εκτός κατοικημένων περιοχών με παράλληλη ελάφρυνση και μείωση θορύβου στα αστικά κέντρα.
Πρόκειται για το τελευταίο και πλέον δύσκολο μεγάλου μήκους αυτοκινητόδρομο, που θα κατασκευαστεί στην Ελλάδα. Ένα έργο που θα διευκολύνει τις μετακινήσεις των κατοίκων της Κρήτης, θα μειώσει το κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων και θα συμβάλλει στην περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη. Αλλά κυρίως θα αναβαθμίσει την οδική ασφάλεια.
Τα πρώτα εργοτάξια εκτιμάται ότι θα αρχίσουν να στήνονται στα τέλη του 2022 και στις αρχές του 2026 εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα ανατολικά του Ηρακλείου.
Τα βασικά βήματα που έχουν γίνει και τι έχει δρομολογηθεί
«Ένα έργο που ήταν σχεδόν στη σφαίρα του απραγματοποίητου, τόσα χρόνια συζητιόταν αλλά κανείς δεν πίστευε πια ότι θα πραγματοποιηθεί, με συγκεκριμένα βήματα το κάνουμε πραγματικότητα.
Κάνοντας άλματα στη μελετητική ωριμότητά του και εξασφαλίζοντάς του τα τρία Χ: χρηματοδότηση, χάραξη, χρονοδιάγραμμα», τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής.
Ειδικότερα:
- Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για το τμήμα Χερσόνησος- Νεάπολη κατατέθηκε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και ξεκίνησε η δεύτερη φάση του διαγωνισμού.
- Οριστικοποιήθηκε επίσης η χάραξη και κατατέθηκε στο ΥΠΕΝ η ΜΠΕ για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο.
- «Κλείδωσε» η χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ.
- Από το καλοκαίρι του 2019 έχουν ανατεθεί 16 μελέτες για τη συνολική ωρίμανση του έργου.
- Ανατέθηκαν οι μελέτες για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά, που θα αποτελέσει προαίρεση στη σύμβαση παραχώρησης.
- Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, μήκους 15 χλμ, θα δημοπρατηθεί ως τις αρχές του 2022, ως δημόσιο έργο με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
- Μελετάται πλέον ενιαία το έργο από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία, με προδιαγραφές σύγχρονου δρόμου.
Το ιστορικό
Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας παρέλαβε μια απλή μολυβιά στο χάρτη. Χωρίς χάραξη, χωρίς πλάνο χρηματοδότησης, και με πολύ μικρή έως ανύπαρκτη μελετητική ωριμότητα.
Με λίγες αποσπασματικές παρεμβάσεις, διάσπαρτες κατά μήκος του άξονα, χωρίς συνοχή και χωρίς τις απαιτούμενες προδιαγραφές ενός σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου.
Δεν υπήρχαν καν επαρκή γεωτεχνικά στοιχεία, για να μπορεί να εξαχθεί ένα ασφαλές συμπέρασμα ποια έργα μπορούν και ποια έργα δεν μπορούν να υλοποιηθούν στη περιοχή.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών διατήρησε την επιλογή για τμηματική δημοπράτηση του έργου – με Σύμβαση Παραχώρησης, ΣΔΙΤ και Δημόσιο έργο – με σεβασμό στη συνέχεια του κράτους. Αλλά και για να μη χαθεί και άλλος χρόνος και υπάρξουν επιπλέον δικαστικές εμπλοκές με την ακύρωση των δύο διαγωνισμών που είχαν ήδη ξεκινήσει.
Η πραγματικότητα όμως είναι ότι το έργο που παρουσιάστηκε σήμερα από τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, και τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, στήθηκε σχεδόν από το μηδέν.
«Η απόσταση που διανύσαμε αυτούς τους 22 μήνες είναι τεράστια», επισήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Καραμανλής.
«Το έργο αυτό αποτελεί μεγάλο στοίχημα για τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή και με μεγάλη ικανοποίηση βλέπουμε σήμερα την πρόοδο που έχουμε επιτύχει.
Αλλά θα είναι ακόμη μεγαλύτερη η ικανοποίηση όταν δούμε μια μέρα τους κόπους μας να ανταμείβονται και τον ΒΟΑΚ να παραδίδεται σε κυκλοφορία.
Αυτή η ημέρα δε θα αργήσει με τη στήριξη του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, που από την πρώτη στιγμή ήταν δίπλα μας, αλλά και με τη σύμπλευση όλης της κοινωνίας της Κρήτης», τόνισε από την πλευρά του ο γενικός γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης.
ΒΟΑΚ -2705-final (2)Η χρηματοδότηση
Ο κυριότερος λόγος για τον οποίο δεν είχε προχωρήσει ο ΒΟΑΚ μέχρι σήμερα, ήταν ότι δεν υπήρχε χρηματοδότηση για ένα τόσο μεγάλο έργο.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αφού εξέτασε όλα τα εναλλακτικά σενάρια, έχει καταλήξει σε ένα ολοκληρωμένο και ρεαλιστικό χρηματοδοτικό μοντέλο, που αξιοποιεί την ευκαιρία που προσφέρει το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και πόρους του ΕΣΠΑ.
Ειδικότερα, θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης τα δύο ανατολικά τμήματα του ΒΟΑΚ από το Ηράκλειο έως τον Άγιο Νικόλαο, καθώς και ένα τμήμα της παραχώρησης, με το υπόλοιπο να καλύπτεται από το ΕΣΠΑ.
Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας επίσης δεν κοροϊδεύει τους πολίτες, αλλά λέει ξεκάθαρα ότι ο ΒΟΑΚ όπως και όλα τα αντίστοιχα έργα σε όλη τη χώρα, θα έχει διόδια.
Σημειωτέον, το ύψος των διοδίων έχει υπολογιστεί έως 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρο, όπως και στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους της χώρας.
Τα επόμενα βήματα
Αφού το έργο πλέον έχει χάραξη, θα ακολουθήσουν οι περιβαλλοντικές μελέτες των παρακάμψεων των μεγάλων πόλεων και η ολοκλήρωση των μελετών για το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος που θα δημοπρατηθεί στις αρχές του επόμενου έτους ως δημόσιο έργο, με προϋπολογισμό που θα αγγίξει 145 εκ. ευρώ.
Για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά έχουν ανατεθεί και εκπονούνται ήδη οι μελέτες ώστε να εισαχθεί ως προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης.
Ενώ τα τμήματα μετά τον Άγιο Νικόλαο ως τη Σητεία, μελετώνται ήδη προκειμένου να υλοποιηθούν ως δημόσια έργα. Ταυτόχρονα, μελετάται και το κομμάτι Σούδα – αεροδρόμιο.
Το χρονοδιάγραμμα του έργου
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εκτιμά ότι περί το τέλος του 2022 θα αρχίσουν να στήνονται εργοτάξια και ως τις αρχές του 2024 θα έχουν ανοίξει όλα τα μέτωπα. Με πρώτα τα Δημόσια έργα, ύστερα το ΣΔΙΤ και τελευταίο το μεγάλο κομμάτι της Παραχώρησης.
Με βάση αυτό το πλάνο, στις αρχές του 2026 εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα ανατολικά του Ηρακλείου και θα είναι ανοικτό μόνο το κομμάτι της Σύμβασης Παραχώρησης, στο οποίο όμως θα έχει ήδη ολοκληρωθεί σημαντικό τεχνικό αντικείμενο.
Τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου
Κίσσαμος – Χανιά (Προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης)
- Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 37,5 χλμ.
- Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα.
- 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ και κεντρική νησίδα
- Εκτιμώμενο κόστος 180 εκ. ευρώ
Χανιά – Ηράκλειο (Σύμβαση Παραχώρησης)
- Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.
- Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα από 12,50 σήμερα.
- 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
- 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ.
- 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος
- 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου
- Εκτιμώμενο κόστος 1,32 δισ ευρώ.
Χερσόνησος – Νεάπολη (ΣΔΙΤ)
- Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 22,44 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου 9,65 χλμ
- Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα.
- 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
- 12 γέφυρες μονού κλάδου (1,7 χλμ.)
- 5 σήραγγες μονού κλάδου (συνολικού μήκους 6,75 χλμ.)
- 1 cut & cover διπλού κλάδου (215 μ)
- 5 νέους Ανισόπεδους Κόμβους
- Στο ΣΔΙΤ θα ενταχθεί και η λειτουργία και συντήρηση των 14 χλμ. του Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος
- Κατατέθηκε η ΜΠΕ και ξεκίνησε η Β’ Φάση του διαγωνισμού
- Εκτιμώμενο κόστος 290 εκ. ευρώ.
Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος
- Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 14,0 χλμ.
- Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα
- 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
- Μελετάται και προγραμματίζεται να δημοπρατηθεί ως Δημόσιο Έργο στις αρχές του 2022
- Εκτιμώμενο κόστος 145 εκ. ευρώ.
Άγιος Νικόλαος – Σητεία
- Θα ολοκληρωθούν οι μελέτες και θα αναζητηθεί χρηματοδότηση σε συνεργασία με την Περιφέρεια για τα τμήματα Καλό Χωριό – Γέφυρα Φρουζή και Παράκαμψη Παχειάς Άμμου
- Το έργο είναι περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο και η δημοπράτηση μπορεί να γίνει αρχές 2022.
Άλλα έργα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στην Κρήτη
- Ξεμπλόκαρε και προχωρά το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι. Άλλο ένα έργο με τεράστια αναπτυξιακή διάσταση για την Κρήτη και για τον τουρισμό μας συνολικά.
- Η αξιοποίηση του παλιού αεροδρομίου Ηρακλείου. Για να προχωρήσει γρήγορα και να μην έχουμε «νέο Ελληνικό», έχει καταστρωθεί συγκεκριμένος οδικός χάρτη και έχει συνδεθεί η υλοποίησή του με την καταβολή των δόσεων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
- Θα ξεκινήσει μέχρι τις αρχές του 2022 η κατασκευή κρίσιμων συμπληρωματικών έργων σε φράγματα στο Νομό Λασιθίου, η κατασκευή φράγματος στο Πλατύ του Νομού Ρεθύμνου και δικτύων άρδευσης στην περιοχή, καθώς και έργα αξιοποίησης του Υδατικού Δυναμικού του Ταυρωνίτη Ποταμού στο Νομό Χανίων.
Αναλυτικά η τοποθέτηση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή:
«Κύριε Πρόεδρε, Κυρίες και κύριοι,
Στην κυβέρνησή μας δεν αρέσουν τα μεγάλα λόγια. Και ακόμα περισσότερο δεν μας αρέσουν οι υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα. Γι’ αυτό και θα το πω έχοντας πλήρη επίγνωση:
Σήμερα είναι μια σπουδαία μέρα για την Κρήτη. Σήμερα μπορούμε πια να πούμε με απόλυτη σιγουριά ότι η Κρήτη αποκτά επιτέλους την Εθνική Οδό που της αξίζει.
Νομίζω όλοι καταλαβαίνουμε πόσο σημαντικό έργο είναι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης. Ένας αυτοκινητόδρομος που όταν ολοκληρωθεί, θα ενώνει το νησί από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία. Συνολικού μήκους σχεδόν 300 χιλιομέτρων. Εκτιμώμενου προϋπολογισμού άνω των 2 δισ. ευρώ. Το μεγαλύτερο οδικό έργο που θα χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση τα επόμενα χρόνια. Αλλά και ένα προσωπικό στοίχημα του Πρωθυπουργού, του Κυριάκου Μητσοτάκη. Γιατί η Κρήτη είναι ο τόπος καταγωγής του, είναι ο τόπος του πατέρα του, του αείμνηστου Κωνσταντίνου Μητσοτάκη.
Και γιατί όλοι γνωρίζουμε την ευαισθησία του για την οδική ασφάλεια. Αλλά και την προσήλωσή του στο να μπει ξανά η πατρίδα μας – έχοντας την Κρήτη ως προπομπό – στον δρόμο της ανάπτυξης.
Κι αυτό είναι ένα έργο που υπηρετεί απολύτως και τους δύο αυτούς στόχους: Ασφάλεια και ανάπτυξη.
Θυμάμαι πριν ακόμα γίνουμε κυβέρνηση, να συζητάμε με τον Πρόεδρο για τα μεγάλα έργα που πρέπει να γίνουν στη χώρα. Είχε ξεχωρίσει ορισμένα εμβληματικά, με πρώτο από αυτά τον ΒΟΑΚ. Του είχαμε εξηγήσει τα προβλήματα που αντιμετώπιζε το έργο και γιατί καμία κυβέρνηση έως σήμερα δεν είχε καταφέρει να το πραγματοποιήσει. Μας κοίταξε και μας είπε: «Αυτό το έργο πρέπει να ολοκληρωθεί». Και αυτό ακριβώς κάνουμε σήμερα. Το κάνουμε πραγματικότητα!
Όπως ξέρετε, στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχουμε προετοιμάσει και προχωράμε εντατικά ένα ολοκληρωμένο πλάνο έργων. Το μεγαλύτερο μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες και το 2004 – 2009, συνολικού ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ. Ένα πρόγραμμα που έχει κεντρική θέση στην εθνική προσπάθεια για ανάκαμψη μετά την πανδημία. Ένα πρόγραμμα, που θα δημιουργήσει εκατοντάδες θέσεις εργασίας, θα τονώσει σημαντικά την οικονομία και θα συμβάλλει καθοριστικά στην αύξηση του τοπικού ΑΕΠ. Ένα πλάνο έργων σε όλη τη χώρα, που θα βγάλουν ολόκληρες περιοχές από την απομόνωση.
Έργα νέα, αλλά και παλαιότερα, τα οποία όμως επί χρόνια είχαν κολλήσει και αντιμετώπιζαν σύνθετα προβλήματα. Έργα, τα οποία με συστηματική δουλειά τα ξεμπλοκάρουμε ένα-ένα, όπως είναι ο Ε65, το Πάτρα-Πύργος, το Μετρό Θεσσαλονίκης, ο διαγωνισμός για τη Γραμμή 4 του Μετρό στην Αθήνα.
Κυρίαρχη θέση ανάμεσα σε αυτά τα έργα έχει ο ΒΟΑΚ. Είναι – μπορώ να πω – το κλασικό έργο, που έχει ξεκινήσει να συζητιέται εδώ και δεκαετίες, αλλά δεν γινόταν πραγματικότητα.
Αυτό ήρθε η ώρα να αλλάξει…
Πριν σας πω τι ακριβώς έχουμε κάνει για να φτάσουμε ως εδώ, να πω δυο λόγια για το τι ακριβώς παραλάβαμε:
Όπως έχω πει κι άλλες φορές, μια απλή μολυβιά στο χάρτη. Χωρίς συγκεκριμένο σχέδιο, χωρίς χάραξη, χωρίς πλάνο χρηματοδότησης, και με πολύ μικρή – για να μην πω ανύπαρκτη – μελετητική ωριμότητα. Με λίγες αποσπασματικές παρεμβάσεις, διάσπαρτες κατά μήκος του άξονα, χωρίς συνοχή και χωρίς τις απαιτούμενες προδιαγραφές ενός σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου.
Αρκεί να σας πω ότι δεν είχαμε καν επαρκή γεωτεχνικά στοιχεία, για να μπορεί να εξαχθεί ένα ασφαλές συμπέρασμα ποια έργα μπορούν και ποια έργα δεν μπορούν να υλοποιηθούν στη περιοχή.
Ειλικρινά δεν έχω καμία διάθεση να μηδενίσω την όποια συμβολή της προηγούμενης κυβέρνησης.
Γιατί εμείς ούτε μικροκομματική εμπάθεια έχουμε ούτε να χαθεί χρόνος χωρίς λόγο θέλουμε. Όμως η πραγματικότητα είναι ότι το έργο που παρουσιάζουμε σήμερα στην ουσία ξεκινάει από το μηδέν. Η απόσταση που διανύσαμε αυτούς τους 22 μήνες είναι τεράστια.
Συνοπτικά, τι έχουμε πετύχει λοιπόν:
Πρώτον και σημαντικότερο. Χρηματοδότηση.
Πολλοί με ρωτάνε γιατί δεν είχε προχωρήσει το έργο μέχρι σήμερα;
Ο κυριότερος λόγος ήταν ότι δεν υπήρχε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση για ένα τόσο μεγάλο και σύνθετο έργο. Εμείς εξετάσαμε όλα τα εναλλακτικά σενάρια και καταλήξαμε σε ένα ολοκληρωμένο και ρεαλιστικό χρηματοδοτικό μοντέλο, που συνδυάζει όλους τους διαθέσιμους πόρους.
Με απλά λόγια, για πρώτη φορά έχουμε εξασφαλίσει τους πόρους για το έργο αυτό.
Αξιοποιούμε την ευκαιρία του Ταμείου Ανάκαμψης. Αλλά αξιοποιούμε κυρίως τους πόρους του ΕΣΠΑ. Και πέραν αυτών, εμείς δεν κοροϊδεύουμε τον κόσμο και λέμε ξεκάθαρα ότι αν θέλουμε αυτό το έργο, θα έχουμε διόδια.
Κι εδώ θέλω να πω δυο κουβέντες.
Όποιος μέχρι σήμερα έλεγε ότι μπορεί να ολοκληρωθεί αυτό το έργο χωρίς να μπουν διόδια, είτε απλώς αγνοούσε την πραγματικότητα, είτε έλεγε συνειδητά ψέματα. Και όποιος ισχυριζόταν ότι δήθεν θα έμπαιναν διόδια… μόνο για τους
επισκέπτες και τους τουρίστες, πολύ απλά κορόιδευε τον κόσμο. Κάτι τέτοια ισχυριζόταν η προηγούμενη κυβέρνηση.
Όμως δεν είναι αυτή η πολιτική που αξίζουν οι πολίτες εν έτει 2021.Εμείς, κυρίες και κύριοι, δεν κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας, δεν λαϊκίζουμε, δεν χαϊδεύουμε αυτιά. Αυτό κάναμε προεκλογικά, αυτό κάνουμε και τώρα. Λέμε την αλήθεια, δίνουμε ρεαλιστικές λύσεις, παρουσιάζουμε το σχέδιό μας και είμαστε εδώ για να το εφαρμόσουμε.
Πάμε τώρα στο δεύτερο που έχουμε πετύχει. Το έργο πλέον έχει ολοκληρωμένη χάραξη.
Δηλαδή ξέρουμε πολύ απλά από πού ακριβώς θα περνάει ο δρόμος. Την οποία χάραξη, τη βασίσαμε σε επιστημονικά κριτήρια και εργαλεία, όχι σε μικροσυμφέροντα και αλισβερίσια.
Πρέπει να πω ότι όλο αυτό το διάστημα ήμασταν σε αγαστή συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού, σχετικά με εκατοντάδες χώρους αρχαιολογικού ενδιαφέροντος που μας ανάγκασαν να τροποποιήσουμε τη χάραξή μας. Αναφέρω ενδεικτικά τα Άπτερα και την περιοχή του Εσταυρωμένου, που μας απασχόλησαν πολύ. Και μέσα από εντατική και συστηματική δουλειά εκατοντάδων μηχανικών και άλλων επιστημόνων, ενιαιοποιήσαμε σε τεχνικό επίπεδο το έργο από την Κίσσαμο ως τη Σητεία. Καταλήξαμε στη χάραξη σε όλον τον άξονα κι αναβαθμίσαμε τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του δρόμου, ώστε να μιλάμε πλέον για έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο.
Και επιπλέον, εντάξαμε στο έργο και τη βελτίωση των υφιστάμενων παρακάμψεων των μεγάλων πόλεων, ενώ δημοπρατήσαμε και έργα αντιμετώπισης κατολισθητικών φαινομένων, σε πολλά σημεία.
Τρίτον. Προχωρήσαμε και συνεχίζουμε να προχωράμε εντατικά τη μελετητική ωριμότητα του έργου.
Αναθέσαμε πάνω από 16 μελέτες.
Ολοκληρώσαμε και για πρώτη φορά καταθέσαμε τις Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για έγκριση.
Τόσο για το μεγάλο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, όσο και για το τμήμα του ΣΔΙΤ, το Χερσόνησος – Νεάπολη, για το οποίο ήδη ξεκίνησε και η Β’ Φάση του Διαγωνισμού.
Παράλληλα, προετοιμάζουμε τα επόμενα βήματά μας.
Θα ακολουθήσουν οι περιβαλλοντικές μελέτες των παρακάμψεων των μεγάλων πόλεων και η ολοκλήρωση των μελετών για το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος που θα δημοπρατηθεί στις αρχές του επόμενου έτους ως δημόσιο έργο, με προϋπολογισμό που θα αγγίξει 145 εκατομμύρια ευρώ.
Τέλος, για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά έχουν ανατεθεί και εκπονούνται ήδη οι μελέτες ώστε να εισαχθεί ως προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης.
Ενώ τα τμήματα μετά τον Άγιο Νικόλαο ως τη Σητεία, μελετώνται ήδη προκειμένου να υλοποιηθούν ως δημόσια έργα.
Ταυτόχρονα, προχωρούμε με γοργούς ρυθμούς το κομμάτι Σούδα – Αεροδρόμιο.
Και τέταρτον. Μετά από όλα αυτά, για πρώτη φορά μπορούμε να έχουμε σε αδρές γραμμές και ένα χρονοδιάγραμμα του έργου.
Εκτιμούμε ότι περί το τέλος του 2022 θα αρχίσουν να στήνονται εργοτάξια και ως τις αρχές του 2024 θα έχουν ανοίξει όλα τα μέτωπα.
Με πρώτα τα Δημόσια έργα (Άγιος Νικόλαος ως τη Νεάπολη), ύστερα το ΣΔΙΤ και τελευταίο το μεγάλο κομμάτι της Παραχώρησης.
Με άλλα λόγια:
Ένα έργο που ήταν σχεδόν στη σφαίρα του απραγματοποίητου, τόσα χρόνια συζητιόταν, αλλά κανείς δεν πίστευε πια ότι θα πραγματοποιηθεί, με συγκεκριμένα βήματα το κάνουμε πραγματικότητα.
Κάνοντας άλματα σε όλα τα επίπεδα και εξασφαλίζοντάς του τις 3 πιο βασικές προϋποθέσεις: χρηματοδότηση, χάραξη, χρονοδιάγραμμα.
Γιατί δεν είχαν γίνει όλα αυτά μέχρι σήμερα; Γιατί απλούστατα ποτέ προηγουμένως δεν είχε γίνει τόσο συστηματική και εντατική δουλειά. Ίσως και ποτέ να μην είχε υπάρξει ξανά τόση αφοσίωση στην επίτευξη αυτού του έργου.
Ίσως γιατί ποτέ ξανά ένας Πρωθυπουργός δεν είχε πιστέψει σε αυτό το έργο, όπως ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Με την ευκαιρία οφείλω κι ένα μεγάλο ευχαριστώ και πολλά συγχαρητήρια σε όσους δούλεψαν σκληρά για να το καταφέρουμε αυτό.
Στον Γιάννη Κεφαλογιάννη, στον Γιώργο Καραγιάννη και τους υπηρεσιακούς παράγοντες τους Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, που στο σύνολό τους κατέβαλαν υπεράνθρωπες προσπάθειες, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.
Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της εργασίας που έχει γίνει, αρκεί να σας πω μόνο το εξής:
Όσα κάναμε για τον ΒΟΑΚ μέσα σε λιγότερο από 22 μήνες, χρειάστηκαν για το Κόρινθος – Πάτρα 6 ολόκληρα χρόνια!!!!Και μάλιστα για τον ΒΟΑΚ, που είναι ένα έργο… και πολύ πιο σύνθετο και πιο μεγάλο… Κι έτσι, σε λίγα χρόνια, οι Κρητικοί αλλά και οι επισκέπτες του νησιού, να απολαμβάνουν έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, που θα φέρει άμεσα οφέλη σε κάθε επίπεδο:
- Οδική ασφάλεια.
- Ταχύτητα στις μετακινήσεις.
- Τοπική ανάπτυξη.
- Ενίσχυση του τουρισμού.
- Θέσεις εργασίας.
- Προστασία του περιβάλλοντος.
Δεν είναι φυσικά αυτό το μόνο έργο που κάνουμε στην Κρήτη. Όπως ξέρετε, επίσης ξεμπλοκάραμε, ξεκινήσαμε και προχωράμε το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι. Άλλο ένα έργο με τεράστια αναπτυξιακή διάσταση για την Κρήτη και για τον τουρισμό μας συνολικά.
Ενώ άρρηκτα συνδεδεμένη με το νέο αεροδρόμιο είναι και η αξιοποίηση του παλιού αεροδρομίου Ηρακλείου. Για να προχωρήσει γρήγορα και να μην έχουμε «νέο Ελληνικό», έχουμε καταστρώσει συγκεκριμένο οδικό χάρτη και το κυριότερο έχουμε συνδέσει την υλοποίησή του με την καταβολή των δόσεων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Εκτός αυτών, όμως, σχεδιάζουμε για το επόμενο διάστημα και σημαντικά υδραυλικά έργα, που με τα συνοδά τους αρδευτικά δίκτυα θα βοηθήσουν τον πρωτογενή τομέα της Κρήτης. Θα προστατεύσουν το περιβάλλον και θα παρέχουν πολύτιμη αντιπλημμυρική προστασία.
Συγκεκριμένα, βάζουμε μπρος μέχρι τις αρχές του 2022 την κατασκευή κρίσιμων συμπληρωματικών έργων:
- Σε φράγματα στο Νομό Λασιθίου,
- Την κατασκευή φράγματος στο Πλατύ του Νομού Ρεθύμνου και δικτύων άρδευσης στην περιοχή,
- Καθώς και έργα αξιοποίησης του Υδατικού Δυναμικού του Ταυρωνίτη Ποταμού στο Νομό Χανίων.
Συνολικά, μιλάμε για έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό που αλλάζει το νησί.
Και έτσι θα ήθελα να κλείσω την ομιλία μου.
Ας σκεφτούμε την Κρήτη μετά από μερικά χρόνια.
Με έναν υπερσύγχρονο, ασφαλή αυτοκινητόδρομο. Για τον οποίον για πρώτη φορά παρουσιάσαμε σήμερα τα 3 σημαντικότερα στοιχεία:
- Χρηματοδότηση, δηλαδή πού θα βρούμε τα λεφτά,
- χάραξη, δηλαδή από πού θα περνάει,
- και χρονοδιάγραμμα, δηλαδή όχι λόγια στον αέρα αλλά πότε θα γίνει τι.
Και επιπλέον, πέρα από τον ΒΟΑΚ, σκεφτείτε την Κρήτη και με ένα αεροδρόμιο αντάξιο της φήμης της σε όλο τον κόσμο.
Αλλά και με μια σειρά από έργα που θα προστατεύουν το περιβάλλον και θα διευκολύνουν την καθημερινότητα όλων.
Ας σκεφτούμε την τεράστια ώθηση που μπορεί να πάρει το νησί με αυτά τα έργα.
Για την ανάπτυξη. Τον τουρισμό. Την ποιότητα ζωής.
Μετά από πολλά χρόνια υποσχέσεων χωρίς αντίκρισμα, αυτόν τον τόπο οφείλουμε να παραδώσουμε στους ανθρώπους της Κρήτης. Και αυτό θα κάνουμε.
Αναλυτικά η τοποθέτηση του γενικού γραμματέα Υποδομών, Γιώργου Καραγιάννη:
«Αξιότιμε κύριε πρόεδρε της κυβερνήσεως, κύριοι υπουργοί, κύριε περιφερειάρχη, κύριοι δήμαρχοι.
Σήμερα σας παρουσιάζουμε τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης. Ένα σπουδαίο έργο για την Ελλάδα. Ένα σπουδαίο έργο για την Κρήτη.
Πριν ξεκινήσουμε όμως την παρουσίαση θα μου επιτρέψετε μια σύντομη προσωπική αναφορά. Όταν πριν 22 μήνες, o υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, μαζί με τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Γιάννη Κεφαλογιάννη μας ζήτησαν να ενημερωθούμε πλήρως για τον ΒΟΑΚ, βλέπαμε στα μάτια των συνομιλητών μας απογοήτευση κι ακόμα περισσότερο δυσπιστία.
Όλοι τους είχαν κουραστεί από τα πολλά χρόνια ενασχόλησης χωρίς αντίκρισμα. Και σχεδόν κανείς δεν πίστευε πραγματικά ότι αυτό το έργο μπορεί μια μέρα να γίνει πραγματικότητα.
Σήμερα, θα ήθελα, πριν ξεκινήσω οποιαδήποτε αναφορά εκ μέρους και του υπουργού, να ευχαριστήσω από καρδιάς τους υπηρεσιακούς παράγοντες του Υπουργείου μας, τη μελετητική ομάδα, τους συμβούλους μας και τους προσωπικούς μας συνεργάτες. Η σημερινή ημέρα δεν θα γινόταν ποτέ πραγματικότητα χωρίς όλους αυτούς τους αφανείς ήρωες.
Πριν περάσω στην παρουσίαση του έργου, όμως, οφείλω να κάνω μια ιδιαίτερη αναφορά στον άνθρωπο στον οποίον ανήκει το μεγαλύτερο μέρος της επιτυχίας ότι βρισκόμαστε σήμερα εδώ:
Στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.
Από τη πρώτη στιγμή ξεκαθάρισε πως το έργο είναι απόλυτη προτεραιότητά του. Ασχολήθηκε προσωπικά ο ίδιος, παρακολουθούσε την πρόοδό μας σε εβδομαδιαία βάση –και ορισμένες φορές πιο συχνά, πιστέψτε με δεν υπερβάλλω καθόλου. Σε ό,τι χρειάστηκε, λειτούργησε από τη πρώτη στιγμή σαν ασπίδα προστασίας για το Υπουργείο μας.
Κύριε πρόεδρε, σας ευχαριστούμε πολύ.
Βρισκόμαστε σήμερα στη Κρήτη, ένα τόπο που συνδυάζει φυσικό και ιστορικό πλούτο, εξαιρετικές αναπτυξιακές προοπτικές, έναν τόπο που προσφέρει στην ελληνική οικονομία, ένα τόπο στον οποίο χρωστά η ελληνική πολιτεία, επιτέλους, ένα δρόμο σύγχρονο, ευρωπαϊκό, που να διευκολύνει ανθρώπους και εμπορεύματα να μεταφέρονται με ταχύτητα και πάνω απ’ όλα, με ασφάλεια.
Το αίτημα για τον ΒΟΑΚ είναι ένα ζήτημα που οι Κρητικοί το θέτουν εδώ και αρκετά χρόνια μετ’ επιτάσεως και πλέον είμαστε στην ευχάριστη θέση να σας δείξουμε το έργο που θα πραγματοποιήσουμε στο βίντεο που ακολουθεί.
Ο ΒΟΑΚ είναι ένας δρόμος ζωτικής σημασίας για τη Κρήτη, διαπερνά τα μεγάλα αστικά κέντρα του νησιού, συνδέει τις μεγάλες κρίσιμες συγκοινωνιακές υποδομές όπως λιμάνια και αεροδρόμια, εξυπηρετεί την πλειονότητα των τουριστικών υποδομών που φιλοξενούν εκατομμύρια τουρίστες κάθε χρόνο, χρησιμοποιείται από τη πλειονότητα των χρηστών επιβατικών αυτοκινήτων και ευρύτερα των κατοίκων της Κρήτης. Με λίγα λόγια, γύρω από το Βόρειο Οδικό Άξονα, χτυπάει δυνατά η καρδιά όλης της Κρήτης.
Συγκρίνοντας το οδικό δίκτυο της Κρήτης με την υπόλοιπη Ελλάδα και την Κύπρο και ιδιαίτερα το λόγο μήκους αυτοκινητοδρόμων ανά πληθυσμό ή ΑΕΠ, βρίσκει κανείς πως με την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ, η Κρήτη θα διαθέτει: 50,0 χλμ αυτοκινητοδρόμου ανά 100.000 μόνιμους κατοίκους ενώ ο μέσος όρος για την υπόλοιπη Ελλάδα είναι 22,5 χλμ και για τη Κύπρο 38,6 χλμ.
Σε όρους ΑΕΠ η Κρήτη θα έχει 3,9 χλμ αυτοκινητοδρόμου ανά 100 εκ. ευρώ, ενώ για την υπόλοιπη Ελλάδα αντιστοιχούν 1,22 χλμ.
Συνεπώς, προκύπτει αβίαστα το συμπέρασμα πως η Κρήτη θα έχει μεγάλο συγκοινωνιακό πλεονέκτημα έναντι της υπόλοιπης χώρας μετά την ολοκλήρωση του έργου.
Κατατάσσοντας τον ΒΟΑΚ σε σχέση με αντίστοιχα έργα στην Ε.Ε. και συγκρίνοντας κανείς τη Κρήτη με υπόλοιπες νησιωτικές περιοχές της νότιας Ευρώπης, εξάγουμε ενδιαφέροντα συμπεράσματα.
Είναι ξεκάθαρο πως ο ΒΟΑΚ αποτελεί το μεγαλύτερο υπό υλοποίηση σε μήκος αυτοκινητόδρομο στην Ε.Ε.
Ένα μεγάλο έργο, με πολλές τεχνικές δυσκολίες που θα εκτελεστεί, κατά τμήματα, υπό ταυτόχρονη κυκλοφορία και εντός πυκνής αστικής δόμησης.
Σε σύγκριση με τη Σικελία, τη Σαρδηνία, τη Κορσική και τη Κύπρο, η Κρήτη θα βρίσκεται σε εξαιρετικό επίπεδο, μετά τη κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου.
Όλες αυτές, είναι περιοχές που προσομοιάζουν στη κυκλοφοριακή οργάνωση της Κρήτης και με δεδομένο ότι αποτελούν και ανταγωνιστές είτε σε τουριστικό επίπεδο, είτε στον πρωτογενή τομέα, είναι σημαντικό η Κρήτη να αποβάλλει οποιοδήποτε βαρίδι την εμποδίζει να αναπτυχθεί δυναμικά στο μέλλον.
Ενδεικτικά, όπως φαίνεται και στον πίνακα, σε λίγα χρόνια από σήμερα, η Κύπρος με παρόμοια έκταση και παρόμοιο πληθυσμό, θα έχει περίπου 40 χιλιόμετρα λιγότερους αυτοκινητόδρομους από την Κρήτη, ενώ και σε σχέση με νησιά με πολύ μεγαλύτερη έκταση και πληθυσμό όπως η Σαρδηνία, θα είναι επίσης σε καλύτερη κατάσταση.
Γενικότερα, όποια σύγκριση και αν επιχειρήσαμε, η Κρήτη με το νέο ΒΟΑΚ προπορεύεται και πλέον αποκτά συγκριτικό πλεονέκτημα.
Πάμε τώρα στα τεχνικά στοιχεία το έργου:
Ο Νέος ΒΟΑΚ είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος που διατρέχει 8 δήμους του νησιού στο βόρειο τμήμα του, με ταχύτητα μελέτης τα 100 χιλιόμετρα την ώρα, που σημαίνει πρακτικά πως το λειτουργικό όριο ταχύτητας θα αγγίζει τα 120-130 χιλιόμετρα την ώρα, με πολλά τεχνικά και υπόγεια έργα, που δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τους πιο σύγχρονους αυτοκινητοδρόμους της χώρας, αλλά και ολόκληρης της Ευρώπης.
Ο άξονας έχει διατομή πλάτους 21,5 μέτρων με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και λωρίδα έκτακτης ανάγκης.
Θα πρέπει να τονίσουμε, πως εκτός του κύριου άξονα, θα κατασκευαστεί ή θα αναβαθμιστεί και παράπλευρο ή κάθετο οδικό δίκτυο του αυτοκινητοδρόμου, συνολικού μήκους άνω των 180 χιλιομέτρων κάτι που γνωρίζουμε καλά ότι απασχολεί όλους τους Κρητικούς
Θα εξασφαλιστεί έτσι η απρόσκοπτη πρόσβαση από και προς το δρόμο με αναβάθμιση μεγάλου μέρους και του τοπικού δικτύου.
Πάμε τώρα στα επιμέρους τμήματα.
Βλέποντας τη Κρήτη και το έργο από τα δυτικά προς τα ανατολικά, ξεκινάμε με το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά μήκους 37,5 χιλιομέτρων, εκτιμώμενου κόστους 180 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο τυπικά έχει ενταχθεί ως προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης, αλλά ήδη ωριμάζει μελετητικά και δηλώνουμε ξεκάθαρα πως πρόκειται να ασκήσουμε ως Ελληνικό Δημόσιο το δικαίωμά μας αυτό.
Προχωράμε στο μεγάλο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο που έχει μήκος 157,5 χιλιόμετρα το οποίο θα υλοποιηθεί μέσω της Σύμβασης Παραχώρησης με εκτιμώμενο κόστος τα 1,32 δις €. Το κομμάτι αυτό περιλαμβάνει:
- 26 σήραγγες μονού κλάδου και συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ.
- 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος
- 20 νέους ανισόπεδους κόμβους και την αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου
- Και τη κατασκευή άνω των 150 χλμ. παράπλευρου δικτύου
Το τμήμα αυτό θα χρηματοδοτηθεί από κοινού από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης.
Στο κομμάτι του ΣΔΙΤ, το Χερσόνησος – Νεάπολη, έχει μήκος περίπου 22,5 χλμ., με εκτιμώμενο προϋπολογισμό τα 290εκ. ευρώ και περιλαμβάνει:
- 5 νέους Ανισόπεδους Κόμβους
- 12 γέφυρες μονού κλάδου μήκους 1,7 χλμ.
- 5 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους 6,75 χλμ.
- 1 cut & cover διπλού κλάδου μήκους 215 μ
Οι δημόσιοι πόροι που απαιτούνται για την υλοποίηση του ΣΔΙΤ θα εξασφαλιστούν αποκλειστικά από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Ανατολικότερα, στο κομμάτι των Δημοσίων έργων μετά τη Νεάπολη, συναντάμε το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, μήκους 14 χιλιομέτρων με κόστος 145 εκ. ευρώ που θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης επίσης και θα δημοπρατηθεί έως τις αρχές του 2022.
Παράλληλα μετά τον Άγιο Νικόλαο, μελετώνται τμήματα ως τη Σητεία που αναμένονται να δημοπρατηθούν με το νέο έτος ,όταν εξασφαλιστεί πλήρως και η χρηματοδοτησιμότητά τους, κυρίως από το Καλό Χωριό ως τη Παράκαμψη της Παχειάς Άμμου.
Καταλαβαίνετε λοιπόν πρόκειται για έργο χειροπιαστό, για μελέτες κανονικές και όχι για άλλη μια επικοινωνιακή φιέστα όπως συνηθίζεται να γίνεται.
Ποια είναι όμως τα τόσο σημαντικά οφέλη που κάνουν αυτό το έργο τόσο σημαντικό;
Υπάρχουν κυρίως 6 σοβαροί λόγοι γι’ αυτό.
- Τα ζητήματα Οδικής Ασφάλειας
- Η Εξοικονόμηση χρόνου ταξιδιού και μείωση της χρονοαπόστασης.
- Η Μείωση κόστους μεταφοράς των προϊόντων
- Η Τουριστική Ανάπτυξη
- Η Αύξηση θέσεων εργασίας
- Τα Περιβαλλοντικά Οφέλη
Πρώτον και σπουδαιότερο κατά την άποψή μου, είναι ότι η Κρήτη έχει τη θλιβερή πρωτιά με 84 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων, ενώ ο μέσος όρος στην Ευρώπη είναι 49.
Το 2021 είναι αδιανόητο να χάνονται τόσες ζωές νέων ανθρώπων στην άσφαλτο. Με το Νέο ΒΟΑΚ τα επίπεδα οδικής ασφάλειας του δρόμου θα βελτιωθούν θεαματικά και ο ρυθμός μείωσης των ατυχημάτων θα διπλασιαστεί.
Η εικόνα εγκατάλειψης δεν αξίζει ούτε στη Κρήτη, ούτε πουθενά στην Ελλάδα και μία ζωή χαμένη, φέρνει πίσω της ένα σοβαρό κοινωνικό και οικονομικό πλήγμα στο σώμα της ελληνική κοινωνίας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η Κρήτη έχει τετραπλάσιο ποσοστό θανατηφόρων ατυχημάτων σε σχέση με το μέσο όρο της επικράτειας. Ποσοστό απαράδεκτο που πρέπει να μειωθεί άμεσα.
Στην Αττική που συμβαίνει το 53% των συνολικών ατυχημάτων, το ποσοστό των θανατηφόρων είναι μόλις 3%, ενώ στην Κρήτη, με τα στοιχεία του 2019, το αντίστοιχο ποσοστό, προσεγγίζει το 30%.
Δεύτερον, με τη νέα χάραξη μειώνεται αισθητά ο χρόνος για να διασχίσει κανείς τη Κρήτη από τη μία άκρη ως την άλλη έως και 30%, φέρνοντας τους ανθρώπους πιο κοντά και κάνοντας τα διανομαρχιακά ταξίδια πολύ πιο εύκολα.
Οι δρόμοι και τα μεγάλα έργα φέρνουν τους ανθρώπους πιο κοντά και κάνουν τη ζωή όλων μας καλύτερη.
Τρίτον, η μεταφορά των προϊόντων θα γίνεται με πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα και πολύ μικρότερο κόστος, βελτιώνοντας αισθητά την ανταγωνιστικότητα των τοπικών παραγωγών.
Η ελληνική οικονομία χρειάζεται ανταγωνιστικά ποιοτικά ελληνικά προϊόντα και το κόστος μεταφοράς τους στη νησιωτική Ελλάδα με το ιδιαίτερο γεωμορφολογικό ανάγλυφο, αποτελεί παράγοντα σοβαρής υστέρησής τους στο διεθνές πολύ ανταγωνιστικό περιβάλλον.
Τέταρτον, ο νέος δρόμος αναμένεται να επιδράσει ιδιαίτερα θετικά στην τουριστική ανάπτυξη του νησιού, προσελκύοντας υψηλότερο επίπεδο τουρισμού συνδέοντας με ταχύτητα και ασφάλεια τα σημεία υποδοχής, λιμάνια και αεροδρόμια, αφαιρώντας από το μυαλό κάθε τουρίστα τη πιθανή ταλαιπωρία που ενδεχομένως να αντιμετώπιζε αν ήθελε να επισκεφθεί όλα τα σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος.
Πέμπτον, η κατασκευή του ΒΟΑΚ υπολογίζεται πως θα προσφέρει από 90.000-130.000 νέες θέσεις εργασίας στο νησί, τόσο κατά τη φάση κατασκευής όσο και για χρονικό ορίζοντα έως τα 30 επόμενα έτη, συμβάλλοντας καθοριστικά σε όλους τους τομείς της τοπικής οικονομίας.
Είναι σημαντικό να καταλάβει κανείς πως τα κεφάλαια που θα επενδυθούν στην Κρήτη τόσο με το ΒΟΑΚ όσο και με το αεροδρόμιο του Καστελίου θα δημιουργήσουν μια νέα δυναμική στο νησί.
Μετά από παραπάνω από 10 χρόνια κρίσης, η χώρα χρειάζεται επενδύσεις και στον ΒΟΑΚ, η συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων και εταιριών, μαζί με το κομμάτι της δημόσιας επένδυσης, θα αποτελέσει καταλύτη για την ισχυρή ανάκαμψη και του δείκτη της απασχόλησης στη περιοχή.
Και έκτον, όλα αυτά θα γίνουν με απόλυτη προσήλωση στη προστασία του περιβάλλοντος, μειώνοντας τους ατμοσφαιρικούς ρύπους και υπογειοποιώντας μεγάλο τμήμα του έργου προκειμένου να αποφευχθεί τόσο η ηχορύπανση όσο και η οπτική όχληση κατοίκων και επισκεπτών.
Είναι υποχρέωση όλων μας να σεβόμαστε το περιβάλλον και μπορώ να σας διαβεβαιώσω πως ήταν εξαρχής απαράβατος όρος στο σχεδιασμό του έργου η προστασία του περιβάλλοντος και της ποικιλομορφίας του νησιού.
Όπως βλέπετε και με τα μάτια σας πλέον, ένα έργο που για δεκαετίες φάνταζε αδύνατο να υλοποιηθεί, πλέον όχι μόνο ωριμάζει με ταχείς ρυθμούς, αλλά σύντομα η Κρήτη θα έχει ένα τεράστιο νέο έργο που θα δώσει ώθηση στην οικονομία και τις προοπτικές της.
Το έργο αυτό αποτελεί ένα μεγάλο στοίχημα για τον υπουργό Κώστα Καραμανλή, αλλά επιτρέψτε μου να πω και για τη δική μου θητεία ως γενικός γραμματέας.
Με μεγάλη ικανοποίηση βλέπουμε σήμερα την πρόοδο που έχουμε επιτύχει. Αλλά θα είναι ακόμα μεγαλύτερη η ικανοποίηση όταν δούμε μια μέρα –από όπου κι αν βρισκόμαστε –τους κόπους μας να ανταμείβονται και τον ΒΟΑΚ να παραδίδεται στην κυκλοφορία.
Πλέον ξέρουμε με σιγουριά ότι αυτή η μέρα θα έρθει. Και δεν θα αργήσει. Και θα έρθει με σκληρή δουλειά. Με τη στήριξη του ίδιου του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, που από τη πρώτη στιγμή ήταν δίπλα μας. Αλλά και με τη σύμπλευση ολόκληρης της κοινωνίας της Κρήτης στην κοινή μας προσπάθεια».