Ο τομέας των νέων καινοτόμων χρηματοοικονομικών τεχνολογιών και η δραστηριότητα νεοφυών επιχειρήσεων (finTech) βρίσκεται στο επίκεντρο της στρατηγικής των τραπεζών που παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις στο χώρο και πραγματοποιούν σημαντικές επενδύσεις για τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη.
Όπως έχουν επισημάνει επιτελικά τραπεζικά στελέχη συστημικών τραπεζών το εγχώριο τραπεζικό σύστημα βρίσκεται σε ανοικτή γραμμή επικοινωνίας και συνεργασίας με το οικοσύστημα των νεοφυών επιχειρήσεων στο τομέα αυτό και το αντιμετωπίζει συμπληρωματικά με τις ενέργειες που πραγματοποιεί στο τομέα της τεχνολογικής τους εξέλιξης.
Την στρατηγική τους και τις θέσεις τους στο συγκεκριμένο ζήτημα, στο πλαίσιο του ευρύτερου ψηφιακού τους μετασχηματισμού που πραγματοποιούν, ανέπτυξαν οι διευθύνοντες σύμβουλοι των 4 συστημικών τραπεζών στο πρόσφατο συνέδριο του «MoneyReview».
Παύλος Μυλωνάς-Εθνική Τράπεζα
Όλες οι παραδοσιακές τράπεζες επενδύουν στον ψηφιακό τους μετασχηματισμό για να αντιμετωπίσουν όχι τις fintech εταιρίες, αλλά για να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις και τις ανάγκες των πελατών τους, επισήμανε ο διευθύνων σύμβουλος της Εθνικής Τράπεζας, Παύλος Μυλωνάς.
Αναφέροντας ότι η Εθνική, στο πλαίσιο του προγράμματος μετασχηματισμού της, έχει κάνει τεράστια άλματα προς την ψηφιακή μετάβαση. Όπως ανέφερε ο κ. Μυλωνάς, η Εθνική Τράπεζα, έχοντας ήδη επενδύσει αρκετά κεφάλαια και με τις επενδύσεις να συνεχίζονται, έχει τον μεγαλύτερο αριθμό ενεργών χρηστών ψηφιακών μέσων στην αγορά, με περισσότερους από 2 εκατομμύρια, με μερίδιο αγοράς 32%.
Όπως ανέφερε ο κ. Μυλωνάς, εκτός όμως από επένδυση στην ψηφιακή τραπεζική, στόχος της Εθνικής είναι να κάνει συνεργασίες με εταιρίες fintech, τις οποίες δεν θεωρεί ανταγωνιστικές των τραπεζών, αλλά συμπληρωματικές, καθώς οι fintech εταιρίες συνήθως ειδικεύονται σε μία συγκεκριμένη υπηρεσία.
Η πρόσφατη συμφωνία που ανακοίνωσε η Εθνική Τράπεζα με την EVO Payments στον τομέα των πληρωμών, δεν έγινε για λόγους κεφαλαίων, αλλά είναι το πρώτο βήμα υλοποίησης μιας στρατηγικής δημιουργίας στρατηγικών συνεργασιών με fintechs μέσω των οποίων η Τράπεζα θα εκμεταλλευτεί τις συνέργειες των πιο προηγμένων τεχνολογικά τέτοιων εταιριών, πρόσθεσε ο κ. Μυλωνάς.
Βασίλης Ψάλτης-Alpha Bank
Τη διάκριση μεταξύ της αποστολής ενός τραπεζικού ιδρύματος και των πρωτοβουλιών των fintechs ανέδειξε, ο διευθύνων σύμβουλος της Alpha Bank, Βασίλης Ψάλτης.
Στόχος της Alpha Bank είναι η ολοκληρωμένη και εύκολη πρόσβαση των πελατών στις τραπεζικές, επενδυτικές και τραπεζοασφαλιστικές υπηρεσίες της, ώστε να καλύπτουν το 100% των αναγκών της κοινωνίας και η δημιουργία πολλαπλών σημείων επαφής με τον πελάτη για την επίτευξη της κοινωνικής αποστολής ως προς το financial inclusion, ανέφερε ο κ. Ψάλτης.
«Επενδύουμε στις τεχνολογικές μας υποδομές και εξελίσσουμε συνεχώς τις ψηφιακές μας υπηρεσίες προς τους πελάτες και, δεύτερον, επιδιώκουμε συνεργασίες με fintech, ώστε να προσφέρουμε στους πελάτες μας επιπλέον ποιοτικές υπηρεσίες και μοντέρνες ψηφιακές εμπειρίες», πρόσθεσε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος της Alpha Bank.
Για να σημειώσει ότι πέραν της συνεχούς επέκτασης του ψηφιακού μετασχηματισμού των προϊόντων και των υπηρεσιών της και της διαρκούς αναβάθμισης των υποδομών για την ενίσχυση της ασφάλειας των συναλλαγών, τομείς στους οποίους επενδύει περισσότερα από 100 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση, η Τράπεζα διοργανώνει τα τελευταία χρόνια διαγωνισμούς καινοτομίας, όπως ο Finquest, μέσα από τους οποίους έχουν αναδειχθεί περισσότερα από 200 ελληνικά και διεθνή fintech και πάνω από 80 ομάδες καινοτομίας αποτελούμενες από εργαζόμενούς της.
Παράλληλα αξιοποιεί, τόσο τον βραχίονα private equity της Τράπεζας, την Alpha Ventures όσο και στρατηγικές συνεργασίες με Venture Capital Funds της αγοράς, προκειμένου να ενισχύει και κεφαλαιακά σχετικά fintech, υποβοηθώντας έτι περαιτέρω τη δημιουργία καινοτόμων ψηφιακών υπηρεσιών και προϊόντων.
Xρήστος Μεγάλου-Τράπεζα Πειραιώς
Aναφορικά με τον ανταγωνισμό τραπεζών με fintech, ο διευθύνων της Τράπεζας Πειραιώς, Χρήστος Μεγάλου, επισήμανε ότι η Τράπεζα Πειραιώς παρακολουθεί στενά το χώρο και τις εξελίξεις στην Ευρώπη και πραγματοποιεί σημαντικές επενδύσεις σε τεχνολογία.
Όπως είπε ο κ. Μεγάλου οι συγκεκριμένες επενδύσεις ανέρχονται σε 140 εκατ. ευρώ φέτος και σε αντίστοιχο ποσό το 2023, ενώ έχει συνεργασία με την Microsoft για μετάβαση σε περιβάλλον cloud. Ο διευθύνων σύμβουλος της Τράπεζας Πειραιώς τόνισε ότι δεν πρέπει να παραγνωρίζονται τα πλεονεκτήματα που έχουν μεγάλοι οργανισμοί όπως είναι οι τράπεζες, και κυρίως, η ευρεία καταθετική και πελατειακή βάση που διαθέτουν.
Όπως έχει αναφερθεί η μετάβαση της τεχνολογικής υποδομής της Τράπεζας Πειραιώς στο cloud θα λειτουργήσει ως καταλύτης καινοτομίας, παρέχοντας πρωτοπόρες και ασφαλείς τραπεζικές υπηρεσίες που συμμορφώνονται με το εκάστοτε κανονιστικό πλαίσιο.
Μέσω του cloud, η Τράπεζα Πειραιώς επιδιώκει την αύξηση της συνολικής λειτουργικής αποδοτικότητας και ευελιξίας, το ταχύτερο λανσάρισμα νέων προϊόντων και υπηρεσιών, τη βελτίωση του επιπέδου εξυπηρέτησης των πελατών, τη μείωση των δαπανών πληροφορικής αλλά και την επίτευξη βιώσιμης ανάπτυξης, με τη μείωση του ενεργειακού της αποτυπώματος.
Φωκίωνας Καραβίας-Eurobank
Οι νεοφυείς εταιρείες του χρηματοπιστωτικού τομέα είναι μια πραγματικότητα, ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της Eurobank, Φωκίωνας Καραβίας, επισημαίνοντας ότι έχουν προοπτικές και πλεονεκτήματα – είναι ευέλικτες και αναπτύσσουν πιο εύκολα τεχνολογικές λύσεις.
Αλλά μεγαλώνοντας ώστε να ανταγωνιστούν τους παραδοσιακούς οργανισμούς του χρηματοπιστωτικού τομέα θα διαπιστώσουν ότι τα πράγματα δεν είναι πάντα εύκολα, καθώς σε μεγαλύτερη κλίμακα θα έρθουν κι εκείνες αντιμέτωπες με προκλήσεις, όπως π.χ. η λειτουργία σε ένα περιβάλλον υψηλής ρυθμιστικής παρέμβασης, στην οποία δεν έχουν συνηθίσει.
Η παρουσία τους είναι περισσότερο κίνητρο για να βελτιωθούμε, παρά απειλή, πρόσθεσε. Η Eurobank, έχει επιλέξει συγκεκριμένη στρατηγική, δεν θα ανταγωνιστεί τις fintech εταιρείες, δεν θα γίνει ψηφιακή τράπεζα. «Το μοντέλο μας είναι το phygital, ένας συνδυασμός του φυσικού με τον ψηφιακό κόσμο. Μιλάμε για την εξέλιξη της παραδοσιακής τραπεζικής ώστε να συμβαδίζει με τις σημερινές συνθήκες.
Στη βάση θα βρίσκεται πάντοτε η προσωπική σχέση, η εμπιστοσύνη, η άμεση επαφή ανάμεσα στο τραπεζικό στέλεχος και τον πελάτη. Ταυτόχρονα, όμως, εξοπλιζόμαστε με τα πιο σύγχρονα τεχνολογικά μέσα ώστε η φυσική επαφή να υπάρχει όπου χρειάζεται και έχει νόημα και χρησιμότητα, ενώ οι άλλες εργασίες, όλες οι άλλες τραπεζικές εργασίες να μπορούν να γίνονται ηλεκτρονικά και ψηφιακά», είπε ο κ. Καραβίας.
Η Eurobank, είπε μεταξύ άλλων ο κ. Καραβίας, επενδύει στην αξιοποίηση των δεδομένων, τον πλούτο των οποίων σήμερα αξιοποιεί σχετικά περιορισμένα, στην τεχνητή νοημοσύνη και την μηχανική εκμάθηση, δηλαδή αλγορίθμους και εργαλεία που θα μας επιτρέψουν μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και μικρότερο κόστος σε διάφορους κρίσιμους τομείς, όπως η κανονιστική συμμόρφωση, η εκτίμηση του πιστωτικού κινδύνου για νέες χρηματοδοτήσεις, το marketing κλπ. ώστε να μειωθεί το κόστος αλλά και να δίνονται ταχύτερα απαντήσεις και εξυπηρέτηση στους πελάτες.