Τοξική αρρενωπότητα, πατριαρχικά κατάλοιπα, έμφυλη βία και στο τέλος της λίστας, γυκαικοκτονίες. Η Μαρία Συρεγγέλα, κατά τον Παύλο Πολάκη, έπρεπε να πάει να κάνει καμία δουλειά, όπως λέμε πλύσιμο, σιδέρωμα ή οποιαδήποτε άλλη του νοικοκυριού - ο ίδιος δεν το αποσαφήνισε ποτέ κατά την επίθεση που της εξαπέλυσε σε τηλεοπτικό πάνελ καταλήγοντας στο... υποχρεωτικό «βούλωσ' το» διότι ο άνδρας κάνει κουμάντο. Ούτε αυτό το διευκρίνισε, αλλά δεν χρειάστηκε. Ο τόνος του και η στάση του μιλούσαν από μόνα τους.
Και ξάφνου ο Δημήτρης Κυριαζίδης, ο οποίος υιοθέτησε για τον εαυτό του ρόλο ινστρούκτορα και παρότρυνε τη Ζωή Κωνσταντοπούλου να κάνει κάνα παιδί. Όχι από αγωνία για την πολιτική του αντίπαλο, αλλά με ξεκάθαρο στόχο να τη μειώσει χρησιμοποιώντας το παρωχημένο πατριαρχικό «αν δεν έχεις παιδιά είσαι άχρηστη». «Βούλωσ' το» δεν της είπε πάντως, όμως η άρνησή του να καταλάβει τι ακριβώς είχε κάνει, παρά το γεγονός ότι όλοι έπεσαν πάνω του, ήταν χειρότερη από το να το είχε πει.
Ο ένας από την Κρήτη, ο άλλος από τη Δράμα, με αλλεπάλληλα κρούσματα κάνουν σαφές ότι η κοινωνία νοσεί, τα πατριαρχικά κατάλοιπα είναι ισχυρά σε όλη την Ελλάδα, από άκρη σε άκρη, και εκείνοι ως εκπρόσωποι του λαού τα μεταφέρουν ακόμα και στον ναό της δημοκρατίας αν χρειαστεί. Εναλλακτικά σε κάποιο τηλεοπτικό στούντιο που θα τους ακούσουν ακόμα περισσότεροι και θα λάβουν το μήνυμα πως εκπροσωπούνται από γνήσια αρσενικά παλαιάς κοπής που τιμούν τα παντελόνια τους!
Ξαφνιάστηκε κανείς; Ποτέ και με κανέναν. Αμφότεροι έχουν δείξει πολλάκις δείγματα. Ο Παύλος Πολάκης δεν είχε διστάσει να εξαπολύσει σκαιότατη επίθεση σε συνεργάτιδα του Άδωνι Γεωργιάδη, ο δε Κυριαζίδης είχε στοχοποιήσει τον Στέφανο Κασσελάκη, όχι για τον ανερμάτιστο πολιτικό του λόγο, ο οποίος επιδέχεται και σχολιασμό και κριτική, αλλά για τις σεξουαλικές του επιλογές. «Ο/η» είχε πει σε κανάλι τοπικής εμβέλειας γνωρίζοντας σε ποιους απευθύνεται, το δικαιολόγησε όπως όπως όταν πήρε προεκτάσεις, αυτήν τη φορά όμως η πολιτική του διαδρομή έλαβε τέλος τουλάχιστον μέσα από τα ψηφοδέλτια της Νέας Δημοκρατίας για την οποία «είναι δεδομένος ο σεβασμός της ΝΔ και συνολικά της κοινοβουλευτικής ομάδας στα δικαιώματα και τις επιλογές του οποιοδήποτε πολίτη, οποιουδήποτε πολιτικού αντιπάλου» όπως έχει ξεκαθαρίσει ο Παύλος Μαρινάκης, κυβερνητικός εκπρόσωπος.
Πατριαρχικά κατάλοιπα μιας άλλης εποχής, με την απόλυτη ανοχή της γυναίκας σε μια κοινωνία όπου είναι κοινό μυστικό πως πίσω από τις κλειστές πόρτες κουμάντο εν πολλοίς κάνουν εκείνες. Μέχρι τη στιγμή που κάποιος πληγωμένος εγωισμός θα οδηγήσει στην επιβολή του ισχυροτέρου με αποτέλεσμα ακόμα και την απώλεια ανθρώπινης ζωής.
Τα στοιχεία σοκάρουν: το 75,1% των Ελλήνων θεωρούν την ελληνική κοινωνία πατριαρχική, ενώ το 79,9% πιστεύει ότι οι γυναίκες αντιμετωπίζουν περισσότερες διακρίσεις σε σχέση με τους άνδρες. Αυτά είναι τα αποτελέσματα έρευνας με τίτλο Gender Divide, η οποία διεξήχθη από την aboutpeople σε πανελλαδικό δείγμα 2.074 πολιτών μεταξύ 4- 6 Ιουνίου 2024 για λογαριασμό του Eteron – Ινστιτούτο για την Έρευνα και την Κοινωνική Αλλαγή, σε συνεργασία με το King’s College του Λονδίνου.
Tο 35,8% των ερωτηθέντων συμφωνεί και μάλλον συμφωνεί με την άποψη ότι οι γυναίκες υπερβάλλουν σε ό,τι αφορά τις αδικίες που υφίστανται λόγω φύλου έναντι του 59,7% που διαφωνεί και μάλλον διαφωνεί. Και σε αυτήν την ερώτηση, όσο πιο μεγάλη η ηλικία, τόσο ισχυρότερη η συμφωνία με την άποψη. Στο γονίδιο της κοινωνίας μας είναι ξεκάθαρα καταγεγραμμένη η ανισότητα και οι διακρίσεις κατά των γυναικών.
Σύμφωνα με τα ευρήματα έρευνας για τη βία κατά των γυναικών που διενήργησε η Eurostat, στην πλειονότητα των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, αναδείχθηκε ότι η χώρα μας βρίσκεται στην 4η χειρότερη θέση μεταξύ των έντεκα (11) χωρών που συμμετείχαν στην έρευνα.
Επίσης, στην Ελλάδα το 90% των γυναικών που συμμετείχαν δήλωσαν πως «η άσκηση οποιασδήποτε μορφής βίας κατά των γυναικών από τον σύντροφό τους στην Ελλάδα σήμερα είναι αρκετά ή πολύ συχνή σαν μια εμπεδωμένη κατάσταση».
Η συχνότητα δολοφονιών γυναικών στη χώρα μας από νυν ή πρώην συντρόφους τους, σχεδόν με μια μορφή επιδημίας, αποτελεί την κορύφωση μιας τάσης που φαίνεται ότι μαστίζει εδώ και καιρό την Ελλάδα και μάλλον οξύνθηκε κατά την περίοδο των περιοριστικών μέτρων λόγω της πανδημίας.
Επίσης, και στη χώρα μας μεγάλη έκταση φαίνεται να παίρνει η διαδικτυακή παρενόχληση σε κορίτσια και νέες γυναίκες, ενώ οι νεότερες γυναίκες φαίνεται πως πέφτουν συχνότερα θύματα της επίμονης παρενοχλητικής παρακολούθησης (stalking).
Η πολιτεία ως λύση προτάσσει τα πάσης φύσεως panic buttons, ξενώνες που δημιουργούν προβλήματα καθώς για παράδειγμα απαγορεύεται η διαμονή νέων άνω των 12 ετών (!), μέτρα που προφανώς δεν αποδίδουν όσο το μικρόβιο βρίσκεται καλά καρφωμένο στο γονιδίωμα της ελληνικής κοινωνίας.
Όπως αναδεικνύεται και από μαρτυρίες θυμάτων έμφυλης βίας, θα πρέπει να λειτουργεί συνδυαστικά με ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο προστασίας και υποστήριξης που θα περιλαμβάνει εκπαιδευτικά και ενημερωτικά προγράμματα, ουσιαστική προστασία των θυμάτων και ολοκληρωμένη νομοθεσία.
«Τι άντρας είσαι αν δεν θες να κάνεις σεξ», «Οι άντρες δεν κλαίνε», «Φέρσου σαν άντρας», «Οι άντρες κάνουν την πρώτη κίνηση», «Δεν βάφονται οι άντρες», «Οι άντρες πληρώνουν στα ραντεβού», φράσεις που επικρατούν και ενισχύουν την τοξική αρρενωπότητα, ενταγμένες στην καθημερινότητά μας εδώ και δεκαετίες συντηρούν μια λανθάνουσα κατάσταση και ταυτόχρονα δίνουν άλλοθι στους πάσης φύσεως Πολάκηδες και Κυριαζίδηδες.