Περί τις 500.000 κυβικά μέτρα ντίζελ κίνησης θα χρειαστεί να διασφαλίσουν τα ελληνικά διυλιστήρια το πεντάμηνο Νοεμβρίου 2021-Μαρτίου 2022 για τη λειτουργία πέντε μονάδων ηλεκτροπαραγωγής, που θα σταματήσουν να καίνε φυσικό αέριο σε περίπτωση πλήρους διακοπής των ρωσικών ροών. Αν και η παραγωγή των δύο διυλιστηρίων (ΕΛΠΕ και Motor Oil), όπως διαβεβαιώνουν εκπρόσωποί τους, μπορεί να καλύψει πλήρως αυτές τις ποσότητες, απαιτείται ένας πολύ καλός συντονισμός στα logistics των αποθηκών και στις μεταφορές των διυλιστηρίων για να διασφαλισθεί η απρόσκοπτη λειτουργία των μονάδων συνεχόμενα για διάστημα 150 ημερών. Οι εταιρείες ηλεκτροπαραγωγής (ΔΕΗ, Elpedison, Hρων) που θα γυρίσουν τις πέντε μονάδες σε ντίζελ θα πρέπει πιθανόν να αρχίσουν από τώρα να κρατάνε αποθέματα, σύμφωνα με τη συζήτηση που έγινε χθες σε τηλεδιάσκεψη υπό τη γ.γ. Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου και τη συμμετοχή εμπλεκόμενων φορέων και εταιρειών. Οι εμπλεκόμενοι φορείς επιχειρούν να προλάβουν προβλήματα που μπορούν να προκληθούν στην εσωτερική αγορά καυσίμων από την κατεύθυνση των διαθέσιμων βυτιοφόρων κατά προτεραιότητα στις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής, όταν το σύστημα κηρυχθεί σε κατάσταση κόκκινου συναγερμού.
Η ολική ανάκαμψη του τουρισμού το περασμένο καλοκαίρι βρήκε, ώς ένα βαθμό, υποστελεχωμένα τα αεροδρόμια. Ως αποτέλεσμα, σε πολλές περιπτώσεις διεθνώς (τα ελληνικά αεροδρόμια και οι αεροπορικές κατάφεραν, επιτυχώς, να διαχειριστούν την ιδιαίτερα αυξημένη κίνηση) οι πολύωρες ουρές αναμονής υπήρξαν ιδιαίτερα συχνό φαινόμενο. Μία ακόμη παρενέργεια της μαζικής επιστροφής στο ταξίδι υπήρξε η απώλεια των αποσκευών, τις οποίες, συχνά, οι κάτοχοί τους επιλέγουν να μην αναζητούν. Τι συμβαίνει στην περίπτωση των αποσκευών που δεν δηλώνονται ποτέ ως απολεσθείσες; Οι περισσότεροι αερομεταφορείς, παγκοσμίως, αφότου παρέλθει χρονικό διάστημα τριών μηνών, προχωρούν στην εκποίηση των αντικειμένων των αποσκευών που καταλήγουν στα αζήτητα. Στην Ελλάδα, η Aegean αφότου παρέλθει το προβλεπόμενο χρονικό διάστημα, μέρος του περιεχομένου των βαλιτσών δωρίζεται σε μη κερδοσκοπικές οργανώσεις και ιδρύματα.
Νέος γύρος διαγωνισμών στο Ελληνικό
Τον επόμενο «γύρο» διαγωνισμών γύρω από την επένδυση στο Ελληνικό αναμένουν στην κατασκευαστική αγορά. Το σημαντικότερο έργο αφορά την κατασκευή του εμπορικού κέντρου Vouliagmeni Mall, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ. Ο σχετικός διαγωνισμός πρόκειται να προκηρυχθεί εντός του πρώτου δεκαημέρου του Νοεμβρίου, ενώ θα ακολουθήσει εκείνος του πολυτελούς εμπορικού κέντρου στο παράκτιο μέτωπο, του Marina Galleria, το κόστος του οποίου υπολογίζεται σε περίπου 130 εκατ. ευρώ. Διαγωνισμός αναμένεται και για την πρώτη φάση διαμόρφωσης του Μητροπολιτικού Πάρκου.
Σε αναμμένα κάρβουνα
Σε «αναμμένα κάρβουνα» εξακολουθούν να βρίσκονται μεσίτες, δικηγορικά γραφεία, επενδυτές και ιδιοκτήτες ακινήτων, μετά την πρόσφατη εξαγγελία της κυβέρνησης, διά στόματος του ίδιου του πρωθυπουργού, αναφορικά με τον διπλασιασμό του σημερινού ορίου των 250.000 ευρώ (για τη χορήγηση άδειας παραμονής) σε 500.000 ευρώ. Νέες «φιτιλιές» φέρεται να έβαλε πριν από μερικές ημέρες εγκύκλιος της ΑΑΔΕ, η οποία επαναφέρει σε ισχύ μια απόφαση που είχε εκδοθεί προ 20ετίας, βάσει της οποίας αν δεν είναι ευδιάκριτο το όνομα του ενδιαφερόμενου επενδυτή στο διαβατήριό του, θα πρέπει να ζητηθεί σχετική βεβαίωση από την αρμόδια προξενική αρχή της Ελλάδας, στη χώρα καταγωγής του. Το ζήτημα αφορά κυρίως Κινέζους επενδυτές, με στελέχη της αγοράς να διαμαρτύρονται, καθώς μόνο για το κλείσιμο ραντεβού σε κάποιο προξενικό γραφείο της Ελλάδας στην Κίνα απαιτούνται περίπου τρεις-τέσσερις μήνες. Σημειώνουν, μάλιστα, ότι σε πολλές περιπτώσεις δεν θα έπρεπε να τίθεται καν θέμα, καθώς πολλοί επενδυτές έχουν προχωρήσει σε πληρεξούσια (ώστε να μην απαιτείται η δική τους φυσική παρουσία), σε συμβολαιογραφικά γραφεία.
Εντονος προβληματισμός για τις χαμένες θέσεις εργασίας
Προβληματισμό προκαλεί στο οικονομικό επιτελείο και ιδιαίτερα στο υπουργείο Εργασίας η απώλεια 32.966 θέσεων εργασίας τον Αύγουστο. Πρόκειται για αρνητικό ρεκόρ 20ετίας, εν μέσω Αυγούστου, μήνα κορύφωσης της θερινής τουριστικής περιόδου. Από τις απώλειες θέσεων εργασίας, βέβαια, στους κλάδους της εστίασης (-19.265) και των καταλυμάτων (-5.402) κατανοεί κανείς πως κάθε άλλο παρά θετικά είναι τα μηνύματα. Με δεδομένο μάλιστα ότι φέτος η τουριστική περίοδος κινήθηκε σε πολύ υψηλότερα επίπεδα συγκριτικά με πέρυσι, γεννώνται ερωτήματα για το πώς χάθηκαν περισσότερες θέσεις εργασίας από τον Αύγουστο του 2021.